کد خبر: 828130
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
رئیس اداره منابع طبیعی سرخه:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه گفت: بیش از 650 هکتار از این شهرستان در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه منابع طبیعی زیر کشت گیاه باریجه رفته است.

حمیدرضا همتی گفت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در هشت سامان عرفی در مساحت هزار و 250 هکتارطرح های مشارکتی کپه کاری باریجه آغاز شده که 650 هکتار از آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه می توان با استفاده از گیاه باریجه و بهره برداری بهینه از آن به اقتصاد و تولید ملی کمک شایانی کرد، افزود: باریجه کاری در عرصه های اروانه، جوین، عبدل آباد، امامزاده عبدالله، آشنی، خنار، پادر وایج شهرستان سرخه اجرا می شود.
وی گفت: این طرح یکی از طرح های اقتصادی بسیار مطلوب در زمینه اقتصاد مقاومتی و خودکفایی است و با کیفی سازی و بهره برداری اصولی می توان در زمینه اشتغال پایداردر استان سمنان گام های اساسی برداشت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه ادامه داد: گیاه باریجه با برداشت سنتی و بدون فرآوری توسط کشاورزان و روستاییان به قیمت یک میلیون ریال برای هریک کیلوگرم فروخته می شود در حالی که با برنامه ریزی دقیق و آماده سازی زمینه برای فرآوری این محصول، می توان آن را به ارزشی نزدیک به چهار میلیون ریال به ازای هریک کیلوگرم به دیگر کشورها صادر کرد.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان بهره برداری این گیاه دراستان های سمنان، خراسان و تهران صورت می گیرد که به صورت متوسط از هر بوته 50 تا 150 گرم باریجه به دست می آید.
همتی تصریح کرد: گیاهان دارویی باریجه و آنغوزه در مهار ناراحتی های عصبی کاربرد دارد که بنا بر اعتقادات دامداران مصرف بوته باریجه توسط دام های سبک در میزان و کیفیت تولید شیر آنها موثر است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه دررابطه با اهمیت استفاده از این گیاه در جوامع امروزی گفت: باریجه در گذشته در درمان برخی اختلالات، درمان تنگی نفس و سرفه مزمن، مورد استفاده قرارمی گرفت.
وی ادامه داد: گیاه دارویی باریجه علاوه بر اثر نیروبخش از خاصیت ضد نزله، ضد تشنج، ضد درد، ضد باکتری و ضد قارچ نیز برخوردار است که با رشد و توسعه جوامع امروزی و توجه به زندگی ماشینی، استفاده از این گیاه پر ارزش در طب داخلی به فراموش شده است.
وی با بیان اینکه نباید از موارد مصرف صنعتی این گیاه غافل شویم، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از گیاه باریجه نوعی چسب مخصوص برای چسباندن سنگ های قیمتی مانند الماس تهیه می شود .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه گفت: اهمیت اصلی مصرف صنعتی باریجه، استفاده از این گیاه معطر در صنایع عطر و ادکلن سازی است که کشور فرانسه از مشتریان اصلی بازار باریجه است.
کشت گیاهان دارویی در 10 هزار هکتار از اراضی استان سمنان یکی از برنامه های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است که در 33 سامانه برنامه ریزی برای توسعه و احیا آن اقدام شده است.
در استان سمنان 120 گونه گیاهان دارویی وجود دارد که پنج گونه آن به بهره برداری می رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر