کد خبر: 827578
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
گفت‌وگوي سردار آزمون با سايت Rsport روسيه
سردار آزمون بي‌شك در حال حاضر مطرح‌ترين فوتباليست ايراني حاضر در اروپا است كه...
  سردار آزمون بي‌شك در حال حاضر مطرح‌ترين فوتباليست ايراني حاضر در اروپا است كه با درخشش در فصل جاري ليگ قهرمانان اروپا همراه با روستوف روسيه و گلزني به بايرن مونيخ و آتلتيكو مادريد نامش را سر زبان‌ها انداخته است. آزمون كه با وجود سن كمش در تيم ملي هم يكي از ستاره‌هاي كرش است، پس از درخشش فوق‌العاده با پيراهن روستوف، پيشنهادهاي زيادي از تيم‌هاي مطرح باشگاهي دنيا مانند ليورپول، بنفيكا و. . . در جيب دارد و پيش‌بيني مي‌شود در فصل نقل و انتقالات زمستاني به يكي از تيم‌هاي بزرگ اروپايي ملحق شود. آزمون در مصاحبه با سايتRsport روسيه در اولين گفت و گوي بلند خود در اين كشور درباره مسائل مختلفي از جمله تفاوت فرهنگي، قدرت فوتبال ايران، اميدواري به حضور در تيم‌هاي مطرح و غيره صحبت كرده است كه مشروح آن در ادامه مي‌آيد.

***

چرا براي اولين انتقال خود به روسيه آمدي و از اين انتقال با گذشت زمان چه احساسي داري؟

زماني كه خيلي جوان بودم به روسيه آمدم. به همين دليل همه چيز خيلي سخت به نظر ميرسيد زيرا من تنها 17 سال سن داشتم و اين واقعاً خيلي سخت بود. اينجا براي من شبيه كشور خودم است. من در ايران متولد شدم و پس از آن به روسيه آمدم و البته اين موضوع را خيلي ناراحتكننده ديدم؛ اما همه چيز دو يا سه ماه طول كشيد و من به خودم گفتم كه از زندگي در روسيه بايد لذت ببرم و فكر ميكنم در نهايت اين اتفاق رخ داد. با تمركز بر فوتبال من فاصله با ميهنم را فراموش كردم و فكر ميكنم كه در اين موضوع پيروز شدم.

همه خانواده تو اهل ورزش هستند؟

بله، پدر من هشت سال در تيم ملي واليبال حضور داشت و خواهرم نيز در تيم ملي واليبال بود. مادرم هم واليبال بازي ميكرد. تنها فرد غير ورزشي خانواده ما شوهر خواهرم هست كه او البته عاشق ورزش است(خنده).

خانواده تو در روسيه چه كار ميكنند؟

از زندگي لذت ميبرند.

آنها كار نميكنند؟

نه. من نميخواهم آنها كار كنند. پدرم به عنوان يك سرمربي واليبال در شهر من فعاليت ميكند كه گنبد نام دارد. اما يكبار آنها به او در دوران درمان بياحترامي كردند و من بعد از آن از او خواستم تا ديگر مربيگري نكند. آنها او را دوست دارند اما يكبار او در بازي شكست خورد و با او به درستي رفتار نكردند. پس از آن من از او خواستم تا ديگر به باشگاه بازنگردد. اكنون من تمام پولم را به پدر و مادرم ميدهم.

چه مدت طول كشيد تا به زندگي در روسيه عادت كني؟

طبيعي است كه در ابتدا مشكلات زيادي در اينجا داشتم، اما اين سالها براي سازگار شدن در اينجا برايم كافي بود. اگرچه تنها يك چيز در روسيه ندارم و آن هم چغرتمه(غذاي محلي گنبد) است. اما اين غذا، غذايي تركمني و ايراني نيست و غذايي است كه با برنج و مرغ پخته ميشود.

ايران كشوري مسلمان است و تو نيز در روسيه هستي كه مسلمانان زيادي دارد اما كشوري سكولار است. اگرچه در يك جمهوري جداگانه كه اسلام دين اصلي آن است زندگي ميكنيد. آيا شرايط مذهبي شما تفاوتي دارد؟

به من و باورهايم در اينجا احترام گذاشته ميشود. اين موضوعي مهم است. من نيز به ديگران احترام ميگذارم و برايم مهم نيست كه باور، دين و اعتقاد آنها چيست.

پس چه چيزي براي شما قابل توجه است؟

فكر ميكنم مردم ايران بسيار آزاد هستند. با روح آزاد خود هميشه ميخواهند تا احساسات خود را به اشتراك بگذارند. فكر ميكنم در روسيه نگاهها متفاوت است. حتي اگر مردم شاد باشند، نميخواهند احساس خود را به اشتراك بگذارند. در ايران مردم شاديهاي خود را در جمعهاي کوچک يا كل خانواده به اشتراك ميگذارند و تنها نيستند. اينجا من اين موضوع را نديدم البته شايد هم من اشتباه ميكنم.

بنابر اين تو ميخواهي بگويي كه مردم روسيه مردمي بسته هستند؟

بله دقيقاً. در ايران مردم با يكديگر راحت هستند. به همين دليل زماني كه يك نفر از ايران به ديدن من ميآيد، واقعاً لذت ميبرم.

خانواده تو خانوادهاي سنتي است؟

بله. مادر من فردي سنتي است و تلاش ميكند تا همه اعضاي خانواده را در كنار يكديگر نگه دارد. من تنها پسر خانواده هستم و اين موضوع تجربههايي به من آموخت.

اولين بازي خود با پيراهن تيم ملي ايران را به ياد ميآوريد؟

بله. من يك بازي منزجركننده انجام دادم. ما برابر مونته نگرو سه سال پيش بازي كرديم. نميدانم چرا تا اين اندازه بد بازي كردم. شايد به دليل اينكه پيش از جام جهاني بود، عصبي بودم. اين اولين بار بود كه براي تيم ملي به ميدان ميرفتم و 20 روز بعد لازم بود تا در جام جهاني باشم و من تنها دست تكان ميدادم.

اما حالا شما به جايي رسيدهايد كه يكي از بازيكنان مهم در تيم ملي هستيد.

نميخواهم چنين چيزي بگويم. همه بازيكنان مهم هستند. قبل از همه اينها ما به تيم فكر ميكنيم و اين در تيم ملي ايران وجود دارد. نه درباره اينكه چه كسي بهترين بازيكن است. ما بهترين تيم آسيا هستيم و همه بازيكنان صد درصد توان خود را براي تيم ملي ميگذارند و بله، همه بازيكنان مهم هستند. اگر من بازي نكنم، بازيكن ديگري به جاي من بازي ميكند كه از من بهتر است.

شما گفتيد كه ايران بهترين تيم آسيا است. به نظر ميرسد كه اين تيم شانس خوبي براي صعود به جام جهاني روسيه دارد.

ما اكنون در رده اول انتخابي جام جهاني قرار داريم. بازيكنان جوان بزرگي داريم و البته به اندازه كافي براي صعود به جام جهاني قوي هستيم. اما بايد خيلي خوب بازي كنيم تا در جمع دو تيم اول گروه براي صعود به جام جهاني قرار داشته باشيم. بعد از همه اينها، اگر در جام جهاني رتبه چهارم را در گروه كسب كنيم، چيزي به دست نياوردهايم.

آيا اين امكان وجود دارد؟

البته كه ممكن است؛ اگر سطح خوبي كه داريم را حفظ كنيم و خيلي سخت كار كنيم. ما برابر شيلي كه بازيكنان بزرگي مانند ويدال، سانچز، براوو و غيره را در اختيار دارد با دو گل پيروز شديم. بله در آسيا ما استعدادهاي زيادي داريم كه توانايي جنگيدن با تيمهاي بزرگ را دارند.

به طور مثال چه تيمي؟

شيلي و برزيل.

شما ميتوانيد برزيل را شكست دهيد؟

آنها فوتبال بازي ميكنند و ما نيز همانطور. چرا نتوانيم آنها را شكست دهيم؟ البته كه ما ميتوانيم اگر همه نيازها و همه خواستههاي سرمربي را پياده كنيم.

وضعيت در ايران چگونه است؟

همه چيز عالي است.

گاهي اوقات من درباره مشكلات ايران چيزهايي ميشنوم.

نه، هيچ مشكلي نيست و نميدانم چرا مردم ايران و عراق را با يكديگر اشتباه ميگيرند.

شايعات زيادي درباره پيشنهادات ليورپول، آژاكس و پي اس براي تو وجود دارد.

من هيچ پيشنهادي ندارم. اگر شما پيشنهادي براي من از ليورپول يا هر باشگاهي داريد، آن را بررسي ميكنم(خنده).

خواسته تو چيست؟ ترجيح ميدهي در روسيه بماني يا به اروپا بروي؟

البته كه من ترجيح ميدهم و دوست دارم در اروپا فوتبال بازي كنم.

از آينده خودت در 10 سال آينده چه پيشبيني داري؟

هيچ نظري ندارم. اگر خوب بازي كنم بالاخره يك روزي در يك تيم بزرگ بازي خواهم كرد.

چه تيمي؟

نميدانم.

انتخاب تو ميان بارسلونا و رئالمادريد كدام است؟

انتخاب من رئال است.

يك بار گفته بودي از اينكه تو را با مسي مقايسه ميكنند، خسته شدي.

من صد بار گفتم دوست ندارم من را مسي ايران خطاب كنند. من شبيه او بازي نميكنم. من نميتوانم در زمين مسابقه مانند او دريبل بزنم و نميدانم كه چرا ما با هم مقايسه ميشويم.

خودت را با چه كسي مقايسه ميكني؟

با زلاتان ابراهيموويچ.

به اين ترتيب تو مانند او بازي ميكني؟

نه اما ميخواهم كه شبيه او باشم. فكر نميكنم الان شبيه او باشم.

زلاتان؟ چه شخصيت جنجالي اي.

توجه من به بازي كردن او در زمين فوتبال است و نه زندگي شخصي او. من نميدانم كه او چه شخصيتي در زندگي خصوصياش دارد اما مطمئنم يك جنتلمن است.

چه خاطرهاي از اولين مرتبهاي كه فوتبال بازي كردي داري؟

زماني كه 9 سال سن داشتم، مطمئن نيستم اما پدرم بسيار مشتاق بود كه من فوتبال بازي كنم. اولين باري كه در زادگاهم پا به زمين فوتبال گذاشتم، زماني بود كه براي تعطيلات برگشتم. فوتبال براي من تبديل به چيزي فراتر از سرگرمي شده بود. پدرم من را ديد و به من گفت كه بايد فوتبال بازي كني و من فوتبال را در ايران شروع كردم.

مهمترين هدف شما در زندگي چيست؟

من دوست دارم هميشه فوتبال بازي كنم و گلهاي زيادي بزنم. همه اينها براي من مهم است و تنها به دنبال گل زدن به آتلتيكو مادريد و بايرن مونيخ نيستم. صادقانه ميگويم، هميشه دوست دارم گل بزنم.

شما در ديدار با بايرن مونيخ، بواتنگ را محو كردي.

بواتنگ يك هيولاست. او مرا در جريان بازي هل ميداد و تا روزهاي زيادي كتف من درد ميكرد.

نژاد تو تركمن است. خودت را ايراني ميداني يا تركمنستاني؟

البته كه من ايراني هستم. بر خلاف اينكه خانواده من اصالتي تركمن دارند، من، پدرم، پدربزرگم و جد بزرگم در ايران به دنيا آمديم. تنها زادگاه من نزديك تركمنستان است و به همين دليل تركمنهاي زيادي در آنجا حضور دارند.

اگر فوتباليست نميشدي، چه كاري انجام ميدادي؟

واليبال. اگر من فوتبال بازي نميكردم، واليباليست ميشدم. واليباليست خوبي هستم.

بعد از اينكه فوتبالت تمام شد ميخواهي چه كاري انجام بدهي؟

بايد ببينيم چه اتفاقي در آينده رخ خواهد داد. من تنها 20 سال سن دارم و زماني كه فوتبال من تمام شد، شايد يك مربي شدم.

واقعاً؟

نميدانم. شايد حرفه بعدي من مرتبط با اسبهايم باشد(خنده). بعد از گلزني برابر بايرن مونيخ، يك نفر به من قول داد كه دو اسب در روستوف به من بدهد.

مرتبط با اسب؟

شوخي ميكنم. شايد به سراغ تجارت بروم. من واقعاً هنوز نميدانم. شايد در كارهاي خيريه شركت كنم.

چه چيزي در زندگي براي تو سخت است؟

سر و كار داشتن با دروغگوها كار سختي است. آدمهايي كه دروغ ميگويند را در زندگي و فوتبال دوست ندارم. براي مثال برخي در خانه هستند و ميگويند سه دقيقه بعد در خيابان هم را ميبينيم. اين يك دروغ است. در فوتبال بيشتر دروغها درباره نقل و انتقالات است كه خوشبختانه براي من اتفاق نيفتاده است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار