کد خبر: 825405
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
شهردار اهواز:
شهردار اهواز اظهار کرد: وجود حاشیه نشینی در شهرهای استان به دلایلی از قبیل جنگ و بیکاری از مهمترین چالش های مدیریت شهری در استان خوزستان است
سید خلف موسوی عدم وجود مدیریت یکپارچه ی شهری را معضل اصلی شهرداری های استان و کشور برشمرد و گفت: ما شهرداران علیرغم مسئولیت سنگینی که همانا اداره ی یک شهر است، اختیارات متناسب با وظایف خود را نداریم.

شهردار اهواز به دغدغه ی دیگر شهرداری ها، یعنی درآمدهای پایدار شهری اشاره کرد و گفت: این درآمدها تعریف اصولی خود را دارند، ولی به دلیل دخالت دولتها در مقاطع مختلف همواره این موضوع به چالش بزرگ شهرداری ها تبدیل شده است و کار به جایی رسیده که یک شهردار به جای اینکه دغدغه ی توسعه ی شهر را داشته باشد، نگران پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است. هم اکنون شهرداری ها عملاً علیرغم قوانین متعدد، امکان وضع و اخذ عوارض محلی را ندارند.

وی افزود: طبق قوانین قبلی، شهرداری ها عوارض مختلفی را بابت موضوعات مختلف از ارگانها و کارخانجات جهت توسعه شهرها دریافت می کردند، اما پس از مدتی این عوارض تجمیع گردید و مقرر شد این عوارض پس از دریافت به صورت متمرکز به مرکز ارسال و از آن طریق بین شهرهای مبدا توزیع گردد.

ولی با گذشت زمان و بوجود آمدن مالیات ارزش افزوده و برداشتن سهمی از آن توسط دولت، سهم ناچیزی از آن به شهرداری ها می رسد و گاهی به اشتباه تصور می شود که این پول دولت است که به شهرداری ها داده می شود. این سهم ناچیز نیز هم اکنون در حال برداشته شدن است و این خطری برای پیشرفت شهرها و کلانشهرهاست. شهردار اهوازخواستار پیگیری جدی این موضوع شد و گفت: باید برای هر شهری متناسب با ویژگی های آن، درآمدهای پایدار تعریف شود.

شهردار اهواز در ادامه به وجود صنایع حیاتی کشور در استان خوزستان و معضلات از جمله آلودگی هوا،ریزگردها، آلودگی های نفتی، صنایع و عدم پرداخت عوارض قانونی متناسب با آن اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیر خود با وزیر محترم نفت به این نکته اشاره کردم که طبق قانون ارزش افزوده، هرگونه خرید و فروشی شامل این قانون می شود و هیچ چیز از این قانون مستثنی نیست. لذا تولیدات نفتی نیز قطعاً شامل این قانون می شوند ارزش افزوده نفت باید به شهرهای مبدا پرداخت شود.

وی چالش دیگر شهرداری ها را عدم دسترسی به اطلاعات مودیان امور مالیات ارزش بر افزوده دانست و گفت: هیچ شهرداری در این زمینه اطلاعاتی ندارد و به عبارتی دیگر ما هیچ اطلاعاتی از میزان حقوق قانونی خود در خصوص این درآمدها نداریم. ما نیاز داریم بدانیم به صورت قانونی چقدر سهم داریم.

شهردار اهواز همچنین به موضوع حاشیه نشینی در شهرها اشاره و خاطر نشان کرد: وجود حاشیه نشینی در شهرهای استان به دلایلی از قبیل جنگ و بیکاری از مهمترین چالش های مدیریت شهری در استان خوزستان است. حاشیه نشینی هایی که با ساخت و سازهای غیرمجاز رشد کرده اند و بدون پرداخت هیچ عوارضی هم اکنون از شهرداری ها توقع خدمات دارند، دولت باید در بودجه ی خود بودجه ای به این موضوع اختصاص بدهد. ما ناچاریم عوارض نقاط مرکزی شهر را در مناطق حاشیه نشین هزینه کنیم و باید فکر اساسی در این خصوص صورت گیرد.

سید خلف موسوی در پایان سخنان خود وجود زندانها و پادگانهای نظامی در محدوده شهرها را مانعی بر سر راه توسعه ی شهرها دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی برای انتقال این مراکز به خارج از شهرها تصمیم گیری اساسی صورت گیرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر