کد خبر: 824099
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
در نقد تفکری که همچنان نگران نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست
تحليل‌هاي گوناگوني درباره روي كار آمدن ترامپ و انتخابات رياست جمهوري امريكا طي روزهای گذشته منتشر شده است و شايد مهم‌ترين جوابي كه در اين باره به مسئله داده شد، سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مردم اصفهان بود.
مهدی‌ پورصفا
ايشان در این ديدار با اشاره به اين قضيه فرمودند: «بنده هيچ قضاوتي درباره انتخابات امريكا ندارم. آن حزب و اين حزب هركسي آمد فقط شر رساند. يكي تحريم كرد، يكي به هواپيماي مسافربري و يكي به سكوي نفتي حمله كرد. ما نگراني نداريم و براي مقابله با هرحادثه محتمل آماده‌ايم. در دنيا عده‌اي عزا گرفتند و عده‌اي شادي كردند. ما نه عزا مي‌گيريم و نه شادي مي‌كنيم ما به اين فكر مي‌كنيم كه چگونه بايد كشور را از مشكلات احتمالي عبور داد.»

اين مسئله پيامي واضح به تمام اركان نظام است كه هيچ گونه تعللي در قبال امريكا پذيرفتني نيست و بايد مسير كشور در يك ريل ثابت حركت كند. هر گونه وابستگي به تحولات داخلي و بين‌المللي نوعي آسيب‌پذيري است و استحكام دروني تنها راه مقابله با هر گونه تهديدي است.
با اين حال نگاهي كوتاه به آنچه در كشور و به خصوص دولت مي‌گذرد، نشان از حاكم شدن تعليق در فضاي برخي فعاليت‌هاي اقتصادي است.

واقعيت اين است كه اين فضاي تعليق در انتخابات رياست جمهوري امريكا اوضاعي است كه تمام كشورها و پيمان‌هاي مهم وابسته به امريكا همچون ناتو با آن روبه رو هستند. ديدگاه‌هاي رئيس‌جمهور جديد امريكا در برخي از مواقع به شدت با برخي عملكردهاي گذشته اين كشور در تناقض است.
با اين حال آنچه روشن است، نظام جمهوري اسلامي ايران همواره رويكردي استقلال‌طلبانه نسبت به هرگونه وابستگي به قدرت‌هاي شرقي و غربي داشته كه دليل دشمني امريكا با نظام جمهوري اسلامي ايران همين نكته است.

در اين ميان سؤال جدي اينجاست كه با چنين تعريفي از نظام جمهوري اسلامي ايران و نقش آن در معادلات بين‌المللي آيا مي‌توان اين نكته را در نظر نگرفت كه وابسته كردن امورات جاري كشور به مسئله‌اي همچون انتخابات رياست جمهوري امريكا خلاف اصول بنيادين نظام جمهوري اسلامي ايران است.

البته برخي در داخل با بحث برجام به دنبال پيوند دادن تحولات داخلي با مسئله انتخابات رياست جمهوري امريكا بودند و مهم‌ترين دليل چنين مسئله‌اي نيز برخي بي توجهي‌ها به مسائل حقوقي در برجام است.
  
يك غفلت تاريخي
تيم مذاكره‌كننده تلاش مي‌كرد با تصويب برجام در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تضميني همگاني و جمعي در خصوص اجراي آن فراهم بياورد و هزينه زير پا گذاشتن برجام توسط هر كدام از گروه‌ها به خصوص امريكايي‌ها را به شدت بالا ببرد.
در حقيقت اين اميد وجود داشت كه تعهد ساير كشورها سبب تمكين امريكا براي اجراي برجام شود. با اين حال به نظر مي‌رسد كه اين روش از همان ابتدا شكست خود را نشان داد. با بدعهدي امريكايي‌ها در اجراي برجام و تلاش‌هاي پشت پرده براي انصراف بانك‌هاي بزرگ از معامله با ايران برجام به يك مشكل بزرگ برخورد كرد.

بر اساس قوانين داخلي در امريكا برجام براساس فرامين اجرايي رئيس‌جمهور به مرحله اجرا رسيده و فرآيند تصويب قانون را در كنگره امريكا طي نكرده است. همين مسئله بارها به عنوان يكي از تهديدات برجام ذكر شده است. حتي در نامه‌اي كه تعدادي از سناتورهاي جمهوريخواه خطاب به مسئولان ايراني منتشر كردند، همين ويژگي مورد تأكيد قرار گرفت.
اين سناتورها طي نامه‌اي خطاب به مقامات داخلي ايران به ذكر اين نكته پرداختند كه توافق هسته‌اي مي‌تواند در دوران رئيس‌جمهور بعدي لغو شود و حال به نظر مي‌رسد كه با رياست جمهوري ترامپ اين مسئله كمي محتمل‌تر شده است.
  
نگاه حساس غربي‌ها
در برابر چنين لفاظي‌هايي به طور حتم موضع سياسي نظام جمهوري اسلامي بايد مقاومت و ادامه مسير عادي كشور براي سازندگي باشد و ارسال هر سيگنالي در اين باره مي‌تواند به نوعي ضعف تلقي شود؛ ضعفي كه سبب جري‌تر شدن امريكايي‌ها خواهد شد.
مطالبي كه از سوي رسانه‌هاي امريكايي منتشر شده نشان مي‌دهد كه غربي‌ها با دقت تمام در حال رصد واكنش‌هايي هستند كه از داخل ايران و به خصوص دولت در حال انتشار است.
راديو صداي امريكا در تحليلي در همين باره مي‌نويسد: پيروزي دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان در انتخابات ايران موجي از اظهارات را بين مقام‌هاي رسمي و سرشناس ايران در پي داشته است. برخي مقام‌هاي دولتي مثل حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران آن را عادي جلوه دادند و برخي ديگر از آن استقبال كردند.

همچنين پايگاه اطلاع رساني المانيتور طي مطلبي با اشاره به نگراني‌ها از انتخاب ترامپ به نقل از فريبرز رئيس دانا به عنوان يكي از اقتصاددانان داخل ايران مي‌نويسد: به اعتقاد او دولت حسن روحاني كه نئوليبرال و بسيار علاقه‌مند به ارتباط با غرب است، در ماه‌هاي آينده به انتظار نتيجه انتخابات ايالات متحده خواهد نشست. به اعتقاد اين اقتصاددان ايراني، كانديداهاي انتخاباتي امريكا در نظر دولت روحاني يكسان هستند و رئيس‌جمهوري امريكا تلاش خواهد كرد با پيروزي در انتخابات ماه نوامبر توافق را حفظ كند، سياستي كه به رئيس‌جمهوري ايران كمك خواهد كرد تا برنامه‌هاي اقتصادي خود را در دور دوم اجرايي كند.

همين دو مطلب كوتاه نشان مي‌دهد كه نحوه واكنش ايران به رياست جمهوري ترامپ تا چه اندازه پيگيرانه است. شايد قطعنامه‌هاي ضد ايراني نيز در كنگره به منظور مرعوب كردن برخي مقامات داخلي در حال مطرح شدن است.

دولت بدون ابهام جلو برود
در اين بحبوحه هوشمندانه‌ترین و  عاقلانه‌ترين واكنش سخناني بود كه رهبر معظم انقلاب مبني بر حفظ استحكام دروني در مقابل دشمن مطرح كردند. روشن است كه هنوز دونالد ترامپ كار خود را در كاخ سفيد آغاز نكرده و حتي در طول روزهايي كه از پيروزي وي گذشته است، يك بار نيز درباره ايران و برجام چنين سخناني را مطرح نكرده است.
حالا اين وظيفه دولت است كه بدون كوچك‌ترين واكنش و ترسي نسبت به احتمالات موجود برنامه‌هاي اقتصادي خود را جلو ببرد. وابسته كردن برخي اقدامات به منظور روشن شدن آينده برجام نه تنها كشور را دچار تعليق مي‌كند، بلكه حتي حركت در مسير فعاليت‌هاي سياسي را با اخلال روبه رو مي‌كند.
اقتصاد مقاومتي تنها مسيري است كه مي‌تواند كشور را در برابر هر تحولي بيمه كند. سخنان مقام معظم رهبري باز هم بايد در اين باره نصب العين مسئولان قرار بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار