کد خبر: 820004
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
شهردار سقز
شهردار سقز گفت: مجهزتر کردن کشتارگاه نیمه‌صنعتی سقز در دستور کار شورای شهر و شهرداری است.

به گزارش جوان از کردستان، ضیاالدین نعمانی در جمع خبرنگاران در خصوص تجهیز کشتارگاه نیمه‌صنعتی سقز اظهار داشت: کشتارگاه نیمه صنعتی سقز در زمینی به مساحت 36 هزار مترمربع در 5 کیلومتری جاده سقز ـ سنندج قرار دارد که از سال 93 تا 95 تجهیز نهایی و بروز شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: کشتارگاه نیمه‌صنعتی سقز شامل، سالن خط گاوی و گوسفندی، اتاق معاینه جگر گاو و گوسفند، اتاق بازرسی گوشت، اتاق ذبح شرعی کشتارگاه، سالن پیش‌سردکن و تونل انجماد، اتاق پوست و لکه پاک‌کنی، تصفیه‌خانه، کوره لاشه‌سوز و انبار پوست است.

شهردار سقز افزود: این کشتارگاه دارای دو خط اصلی کشتار دام سنگین و دام سبک بوده، که آمار ذبح کشتارگاه از سال 1393 تا نیمه اول 1395 در بخش دام سنگین 19 هزار و 420 رأس و دام سبک 10 هزار و 801 رأس بوده است.

وی تصریح کرد: احداث اصطبل، ایجاد فضای سبز، انبار چرم، انبار علوفه، پیشرفت 90 درصدی پروژه گازرسانی به کشتارگاه، بازسازی تونل پیش سردکن و موتورخانه کشتارگاه، ایجاد سیستم دفتری و مالی در کشتارگاه، بازسازی ورقه‌های ژئو ممبران استخرهای تصفیه‌خانه کشتارگاه، نصب چاله ارت حفاظتی، بتون کاری قسمت ورودی پشت کشتارگاه و همچنین خرید، نصب و تهیه امکاناتی از قبیل، دو عدد دستگاه لیبل‌زن، مه‌پاش، دستگاه اتوی لوله‌کشی، کارواش مجهز به آب گرم، کوره لاشه‌سوزی مدرن، پروژکتورهای بزرگ، یخچال خاور حمل گوشت، 14 عدد دوربین مداربسته، نبشی‌های گالوانیزه، ترموستات دانفوز اصلی و دیجیتالی، لباس متحدالشکل، مشعل‌های گازوئیلی، 7 عدد باکس گرماتاب و نیز نوسازی گرماتاب‌های داخل سالن و وینچ‌های 3 تنی از جمله مواردی است که از سال 93 تا نیمه اول 95 برای تجهیز کشتارگاه انجام شده است.

شهردار سقز ادامه داد: کشتارگاه سقز در طول 3 سال اخیر در ایام عید قربان و روز عاشورا به طور میانگین، هر ساله بالغ بر 362 رأس دام سنگین و 378 رأس دام سبک به صورت رایگان و شبانه‌روزی ذبح شرعی نمود که تحویل شهروندان داده شد.

نعمانی با توجه به اهمیت امنیت غذایی مردم و لزوم رعایت و بالابردن موارد بهداشتی، گفت: تمامی لاشه‌های ذبح‌شده در کشتارگاه به صورت منظم تحت نظر بازرس گوشت در 3 مرحله به ترتیب معاینه کله، جگر و لاشه‌ها قرار گرفته و پس از طی مراحل فوق و در صورتی که مشکل بهداشتی وجود نداشته باشد، پس از ممهور شدن توسط سازمان دامپزشکی، مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: توزیع لاشه‌های سالم کشتارشده با ماشین‌های مجهز به سیستم سردخانه انجام گرفته و در سطح شهر توسط کارکنان این بخش و دارای کارت بهداشتی، توزیع می‌شود و لاشه‌های غیرقابل استفاده کشتارگاه روزانه در کوره لاشه‌سوز سوزانده شده و یا توسط ماشین حمل آلایش و ضایعات به محل دفع زباله منتقل و در آنجا همراه با آهک و خاک دفن می‌شود.

وی کشتارگاه را مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب و هوادهی 24 ساعته دانست و افزود: این کشتارگاه با دو دستگاه بلورال بعد از مرحله هوادهی، کلرزنی شده و آب آن برای استفاده باغداران اطراف کشتارگاه به استخر بهره‌برداری منتقل می‌شود و همچنین در پایان هر روز کاری محوطه کشتارگاه شست‌وشو و ضدعفونی شده و برای کشتار روز بعد آماده می‌شود.

شهردار سقز در ادامه گفت: مجهزتر کردن کشتارگاه نیمه‌صنعتی سقز در دستور کار شورای شهر و شهرداری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار