کد خبر: 816982
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد:
معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوضه مارون برای کشت پاییزه با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستیم و در حوضه زهره و خیرآباد به علت نبود آب قابل برنامه‌ریزی، متعهد به تأمین آب کشت پاییزه نیستیم.

علیرضا شبه در خصوص برنامه‌های سازمان آب و برق خوزستان برای تأمین و تخصیص آب کشت پاییزه اظهارکرد: تأمین آب کشت پاییزه در حوضه‌های کرخه، دز و کارون طبق روال و برنامه‌های سال‌های نرمال بدون مشکل انجام خواهد شد که البته توسعه کشت در این حوضه‌ها شامل این موضوع نمی‌شود و تخصیص و تأمین آب فقط برای اراضی دارای حق‌آبه و دیگر اراضی انجام می‌شود که در شرایط عادی کشت می‌شدند.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌های مختلف در حوضه مارون افزود: ذخایر آبی در این حوضه مانند حوضه‌های کارون، دز و کرخه نیست و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر شروع با تأخیر بارش‌ها، افزایش نیم تا یک‌ونیم درجه‌ای دمای هوا و کاهش میزان بارش‌ها نسبت به حد نرمال در حوضه مارون و همچنین میزان ذخایر آبی این حوضه نسبت به سال‌های نرمال، حوضه مارون در وضعیت عادی و نرمالی قرار ندارد.

شبه با بیان این‌که در حال مذاکره با سازمان جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تخصیص آب برای کشت پاییزه در حوضه مارون هستیم، تصریح کرد: انتهای حوضه مارون یعنی شهرستان شادگان، آسیب‌پذیرترین ناحیه این حوضه است. جهاد کشاورزی خوزستان سعی بر کاهش سطوح کشت در این حوضه دارد و کشاورزان نباید فکر کنند که حوضه مارون در شرایطی عادی قرار دارد و آب کافی برای کشت پاییزه در این حوضه وجود دارد و ان‌شاءالله مذاکرات سازمان آب و برق با سازمان جهاد کشاورزی در خصوص شیوه رهاسازی آب در حوضه مارون در هفته جاری نهایی خواهد شد.

شبه، در رابطه با مشکلات حوضه زهره و خیرآباد خاطرنشان کرد: در 10 روز گذشته آخرین رهاسازی آب از سد کوثر در این حوضه صورت گرفت که البته این رهاسازی برای مسائل زیست‌محیطی و همچنین کیفیت آب رودخانه زهره انجام شد زیرا آب رودخانه زهره قبل از این رهاسازی با افزایش EC مواجه بود. در این حوضه هیچ‌گونه سازه و سدی برای ذخیره‌سازی وجود ندارد تا بر اساس میزان آب ذخیره شده، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی‌های ما در حوضه زهره و خیرآباد بر اساس میزان آورد رودخانه زهره صورت می‌گیرد و آورد رودخانه نیز تابع بارش‌ها و شرایط جوی است. بنابراین در این حوضه نمی‌توانیم برای کشت پاییزه برنامه‌ریزی کنیم و به علت این‌که آب موجود در این حوضه، آبی قابل برنامه‌ریزی نیست، متعهد به تأمین آب کشت پاییزه در حوضه زهره و خیرآباد نیستیم.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر