کد خبر: 814162
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل خبر داد
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: امسال آیین دیرین و سنتی طشت‌گذاری در آستانه ماه محرم با یک زمانبندی مشخص و مناسب شروع شده و به موقع نیز این مراسم به پایان می‌رسد.

به گزارش جوان از اردبیل، حجت‌الاسلام ‌مهدی ستوده در جلسه هماهنگی با رؤسای محلات شش‌گانه و هیأت امنای مسجد جامع اردبیل با محوریت برگزاری مراسم دیرین و سنتی طشت‌گذاری در مسجد جامع اردبیل اظهار کرد: این مراسم پنجشنبه این هفته و از ساعت 13:30 دقیقه با ورود عزاداران محله کوچه اسلامی آغاز می‌شود و هر محله فرصت 50 دقیقه‌ای تا یک ساعته دارد تا برنامه‌های خود را در مسجد جامع اجرا کرده و تا اذان مغرب و عشا چهار محله عزاداری خود را در مسجد جامع اردبیل انجام دهند.

وی تصریح کرد: بعد از محله اسلامی به ترتیب محلات داشچیلار، اوچدکان و زنجیرزنان محله اوچدکان عزاداری خود را در آیین سنتی طشت‌گذاری قبل از اذان مغرب و عشا انجام می‌دهند تا مابقی محلات نیز بعد از برپایی نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد جامع مراسم را ادامه دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: ‌بعد از نماز مغرب و عشا عزاداران محله طوی و نواب صفوی عزاداری کرده و ما در مجموع تا ساعت 21 شب قصد داریم تا مراسم طشت‌گذاری را به پایان برسانیم.

ستوده به ازدحام جمعیت شرکت‌کننده در این مراسم از استان‌های مختلف کشور و حتی میهمانانی از خارج از کشور اشاره کرد و افزود: ما امسال با همراهی هیأت امنای مساجد و محلات تلاشمان بر این است تا به شکل منظم مراسم را در مسجد جامع برگزار کنیم که البته علاقمند بودیم بخشی از این مراسم در نوبت صبح و تا اذان ظهر و عصر برگزار شود اما این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت اما امیدواریم برای سال‌های آینده هیأت امنا و رؤسای محلات شش‌گانه روی این پیشنهاد که قسمتی از این مراسم قبل از ظهر و قسمتی نیز بعد از ظهر برگزار شود، تدبیری درست بیندیشند.

وی به ورود دسته عزاداری کوچه اسلامی به عنوان شروع‌کننده مراسم با شور و حال خاص اشاره کرد و ادامه داد: قطعاً برای برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در سال‌جاری تدبیری اندیشیدیم تا همه عزاداران سر موعد نماز در فریضه الهی حاضر شوند چرا که حقیقت قیام امام حسین (ع) و نهضت سیدالشهدا (ع) نیز بر پایه اجرای احکام و حدود اسلامی بنا شده است.

ستوده با بیان اینکه هر مداح در مراسم طشت‌گذاری فرصت 50 دقیقه‌ای دارد تا مراسم خود را برگزار کند، بیان کرد: از تلاش‌های نیروهای انتظامی و امنیتی در نظم‌بخشی به این مراسم قدردانی می‌کنیم که با تمام تلاش و همت خود سعی می‌کنند تا آیین‌های عزاداری امسال ماه محرم و صفر نیز با نظم و انضباط خاص برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما با برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه کیفی در عزاداری‌های امسال به ویژه آیین سنتی طشت‌گذاری که مختص استان اردبیل است، تلاش بر این است تا مردم با کیفیت و مطلوبیت خاص از این برنامه‌ها استفاده کنند.

ستوده از طشت‌گذاری به عنوان سنت دیرینه و در عین حال احترام و تکریم به عزاداری سیدالشهدا (ع) یاد کرد و ادامه داد: این مراسم که همه ساله با شرایط مطلوب و مناسبی برگزار می‌شود در سال‌های اخیر با نظم و انضباط خاص برگزار شده که انتظار می‌رود امسال هم رؤسای محلات شش‌گانه و هم مداحان تلاششان بر این باشد تا به موقع این مراسم را آغاز کرده و به پایان برسانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: در این مراسم علاوه بر پوشش صدا و سیما و رسانه‌ها سه استودیوی پخش برنامه‌های عزاداری ماه محرم «ملت»، «غدیر» و «فرزاد» فرصت ضبط و فروش سی.دی‌های این مراسم را دارند و در کنار آن باید مسؤولان مسجد جامع اردبیل به تأمین برق مورد نیاز، کپسول آتش‌نشانی و نظم و انضباط‌بخشی به فضای اطراف مسجد اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر