کد خبر: 812244
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
با حضور اندیشمندان و فرهیختگان خلخال برگزار شد
با حضور اندیشمندان و فرهیختگان خلخال اولین همایش بزرگداشت استاد سید عبدالرحیم خلخالی اولین مصحح دیوان حافظ در کشور در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش جوان از اردبیل، همزمان با سالروز بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی همایش بزرگداشت استاد سید عبدالرحیم خلخالی با عنوان اولین مصحح دیوان حافظ با حضور اهالی خلخال و جمعی از فرهیختگان، اندیشمندان و مسؤولان شهرستان خلخال برگزار شد.

این همایش که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان خلخال با دعوت از شعرا و شرکت دادن آثار شعری آنها از تاریخ 20 شهریورماه فعالیت رسمی خود را با فعال کردن دبیرخانه همایش در اداره ارشاد خلخال آغاز کرده، امروز با تجلیل از 13 اثر برتر شعری از شهرستان تهران، کرج و خلخال به کار خود پایان داد.

در این همایش نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخ فرهنگ و علم و ادب خلخال از مشاهیر ادبی خلخال به عنوان سرمایه‌های فرهنگی خلخال یاد کرد.

بشیر خالقی با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش علمی و ادبی و فاخر اظهار کرد: این شخصیت تاریخی شهرستان خلخال که می‌توان آن را جزیی از فرهنگ و ادب فارسی کشور دانست، خدمات ارزشمندی را در نگاه به فرهنگ فارسی به جامعه تحویل داده که ستودنی است.

وی با اشاره به مناسبت ورود نایب قهرمان پارالمپیک برزیل از روستای تیل شهرستان خلخال و خوشحالی مردم خلخال تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با رسیدگی به مشکلات این روستا، مشکلات خانواده این قهرمان نیز مرتفع شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز با اشاره به فرهنگ فاخر شهرستان خلخال در علم و اندیشه گفت: دانشگاه‌ها اهتمام خود را بر بزرگداشت سید جلیل‌القدر استان اردبیل در خطه شهرستان خلخال همچون سید عبدالرحیم خلخالی به کار گیرند تا این شخصیت‌های مهم استان در تاریخ فراموش نشود.

سید ناصر اسحاقی افزود: هر چقدر این آثار علمی تولید شده در دانشگاه‌ها علمی باشند به همان اندازه شخصیت علمی و مذهبی این اندیشمند خلخالی را معرفی می‌کند.

در این همایش فرماندار شهرستان خلخال نیز با اشاره به فرهنگ و ادب فاخر شهرستان خلخال این شهرستان را دارای سرمایه‌های عظیم انسانی و علمی دانست.

علی نظری شیخ احمد بیان کرد: برگزاری همایش‌ها در معرفی علم و ادب و فرهنگ خلخال تاثیرگذار است و نقش مهمی در معرفی شخصیت‌های علمی و فاخر فرهنگی از جمله استاد سید عبدالرحیم خلخالی دارد.

در حاشیه این مراسم از کتاب ناصر دفتر روایی به عنوان معماران فرهنگ و علم خلخال و اولین بنیانگذار مدرسه به صورت نوین در استان اردبیل رونمایی و از آثار برتر و فرهیخته شعری در حضور مسؤولان تجلیل شد.

خرم اشرفی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد خلخال نیز با اشاره به فعالیت چند مرحله‌ای دبیرخانه همایش بزرگداشت سید عبدالرحیم خلخالی از روستای زاویه سادات گفت: به دبیرخانه این همایش بیش از 50 اثر شعری از سراسر کشور و استان اردبیل رسیده بود که پس از داوری 13 اثر برتر به عنوان آثار فاخر شعری و ادبی انتخاب و در نخستین همایش استاد عبدالرحیم خلخالی مورد تجلیل قرار گرفت.

استاد سید عبدالرحیم خلخالی متولد روستای زاویه سادات است که این شخصیت علمی جز فعالان سیاسی و مذهبی آن در زمان محمدعلی شاه بوده و زمانی که مجلس توسط محمدعلی شاه به توپ بسته شده منزل این شخصیت فرهنگی نیز به آتش توپ بسته شده و این شخصیت اولین مصحح کامل دیوان حافظ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر