کد خبر: 805654
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
استاندار هرمزگان گفت:مشكل پروژه تالار مركزي بندرعباس براساس راهكارهاي قانوني رفع شود

دکتر جاسم جادری در نشستي پيرامون بررسي وضعيت پروژه تالار مركزي بندرعباس با بيان اين كه ما به عنوان مسئول دولتي علاقه منديم تأسيسات دولتي در چارچوب قانون احداث شوند، عنوان كرد: در بندرعباس با معضل ساخت و ساز در حريم ساحل و دريا مواجه هستيم به طوري كه در سال هاي گذشته براي احداث پروژه هايي همچون پلاژ بانوان، بازار ماهي فروشان، يادمان شهداي ايرباس، تالار مركزي بندرعباس، شهربازي خصوصي، مجتمع فرهنگي هنري فدك، آب شيرين كن و هتل گردشگري مجوز احداث صادر شده كه هم اکنون اين طرح ها در حريم دريا قرار دارند.

وي ادامه داد: در خصوص تمامي اين پروژه ها مطرح مي شود كه براساس ضرورت بوده اما بايد مشخص شود كه چه مرجعي اين ضرورت ها را تشخيص مي دهد.

استاندار هرمزگان افزود: اگر اين پروژه ها داراي مشكل و ايراد قانوني هستند بايد تمامي مسائل آن روشن و تعيين تكليف شود.

جادري تصريح كرد: اگر بنا بر قانون مي توان تاسيسات دولتي ضروري در ساحل ايجاد كرد بايد مشخص شود كه چه مرجعي مي تواند در اين خصوص تصميم گيري كند و اين ضرورت را تشخيص دهد.

وي خواستار ارائه راهكار قانوني براي رفع مشكل پروژه تالار مركزي بندرعباس شد و بيان داشت: مشكل صدور پروانه ساخت اين پروژه قابل حل است اما در خصوص مشكل قرار داشتن اين طرح در حريم دريا اگر شوراي عالي معماري و شهرسازي در اين خصوص مسئول است مي تواند براي رفع مشكل كمك داشته باشد.

احداث تالار مركزي بندرعباس فضاي فرهنگي اين شهر را بيش از سه برابر افزايش مي دهد

علي اصغر کاراندیش معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در اين نشست با بیان اینکه در شهر بندرعباس هشت هزار و 872 متر مربع فضای فرهنگی وجود دارد، عنوان كرد: اگر پروژه تالار مركزي اين شهر احداث شود فضای فرهنگی در بندعباس بیش از سه برابر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: احداث این تالار که دارای فضاهای متعدد سالن اجتماعات، تئاتر و فضا برای گالری و موسیقی و انجمن های فرهنگی هنري است، افزایش چشمگیری در فضاهای فرهنگی و هنری بندرعباس ایجاد می کند.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر این فضا تخریب شود 10 میلیارد توماني كه برای آن هزینه شده از بین می رود و 10 میلیارد تومان هم امسال برای این پروژه اختصاص داده ايم که در صورت تخريب، برای پروژه های دیگر هزینه مي شود.

کاراندیش تصریح کرد: ما هیچ تضمینی نخواهيم داد كه اگر اين پروژه ادامه پیدا نکند براي چنين پروژه مشابهي در بندرعباس اعتبار قرار دهيم و معلوم نیست دیگر چه سالی چنين پروژه اي براي بندرعباس مصوب و اعتبار براي آن قرار داده شود.

وی گفت: در گذشته اقداماتی در اداره کل ارشاد استان و وزارتخانه انجام شده و تمامی استعلامات زمین اين پروژه از دستگاه های مختلف صورت گرفته و 20 نامه نيز توسط اداره کل ارشاد به شهرداری بندرعباس ارسال شده که اين پروژه پروانه دریافت کند اما شهرداری پاسخی به این مکاتبات نداده است.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه افرادي كه در گذشته این مجوزها را داده اند، می خواسته اند به فضای فرهنگی و هنری این شهر اضافه شود و هم اکنون کار به جایی رسیده که پرونده ای براي اين پروژه در شهرداری تشکیل شده و رای بدوی داده اند که به دلیل نداشتن پروانه و قرار داشتن در حریم دريا بايد تخريب شود و ما درخواست تجدید نظر داده ایم كه کمیسیون ماده 100 می تواند این رای را نقض کند.

کاراندیش اظهار داشت: ما هم موافق رعایت حریم دریا و ساحل هستیم اما در حال حاضر در تمام دنیا فضاهای عمومی و فرهنگی و هنری حتی با ايجاد پیشرفتگی در دريا ایجاد و مورد استفاده عموم مردم قرار مي گيرد و این مجتمع فرهنگی و تالار مركزي نيز فضایی است که دستگاه فرهنگی کشور آن را برای استفاده عمومی احداث می کند و در حریم دریا فضاهایی همانند پارک و فضاي فرهنگی مي تواند برای استفاده عمومی احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: این مجتمع برای استفاده فرهنگی هنری عموم مردم احداث می شود و تقاضای ما این است با توجه به هزینه و مجوزهای صادر شده و همچنین افزایش فضای فرهنگی ، دستگاه های مرتبط کمک کنند این پروژه انجام شود و شهرداری هم در اطراف آن فضای سبز ایجاد و مورد استفاده عموم قرار گیرد.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينكه اگر این پروژه انجام نشود هیچ گونه تعهدی برای پروژه جدیدی در بندرعباس نخواهیم داد، اضافه كرد: مسئولان و متوليان استان اگر احساس مي كنند احداث اين پروژه براي اين استان ضرورت دارد مي توانند مشكل آن را در استان حل كنند.

كارانديش گفت: بايد به مجوزهايي كه در زمان وقت اين پروژه صادر شده احترام قائل شويم اما در هر صورت ما تابع مراجع قانوني از جمله كميسيون ماده 100 هستيم و در صورت تخريب پروژه هیچ گونه تعهدی برای پروژه جدیدی در بندرعباس نخواهیم داد.

همچنين سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در اين نشست با بیان اینکه پرونده اي كه در ارتباط با تالار مرکزی بندرعباس مورد بررسی قرار گرفته نزدیک به 13 سال سابقه دارد و از سال 82 مصوبات اولیه آن آغاز شده و مراحل مختلفی را طی کرده است، اظهار داشت: مشکل فعلی تعیین تکلیف ساخت و سازها در حریم 60 متری دریاست که دولت و قوه قضائیه در این زمینه اهتمام دارند و حریم 60 متری دريا فضايي است که باید برای فضای تفریحی و عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد.

مسعود دالمن ادامه داد: براساس استعلام هایی صورت گرفت براي اين پروژه راه و شهرسازی اعلام کرده این منطقه در حریم 60 متري نیست اما در نقشه موجود که سه مشاور اصلی آن را تهيه كرده اند و در تمام شهرها طبق اين خطوط حريم دريا تصویب شده، این اراضی در حریم 60 متري قرار گرفته اند.

وي تصریح کرد: ما بررسی هایی برای تعیین مجدد حریم 60 متري دريا در بندرعباس انجام داده ایم و نیاز است به یک تصمیم کارشناسی برسیم و در مقامی نیستیم که حکم قضایی و قانونی بدهیم.

دالمن گفت: کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداري به استناد اینکه سیر مراحل صدور پروانه برای این پروژه صورت نگرفته رای تخریب آن را داده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطرنشان كرد: اداره كل ارشاد هرمزگان مي تواند در خصوص اين پروژه از شوراي عالي معماري و شهرسازي استعلام داشته باشد و تالار مركزي بندرعباس مي تواند به لحاظ اينكه تاسيسات عمومي دولتي است كه در قانون استثنا واقع شده، محسوب شود و كميسيون ماده 100 هم مي تواند بر اين اساس در راي تخريب آن تجديد نظر كند.

مديركل امور حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در اين نشست بيان داشت: براساس ماده هفت قانون مصوب سال 54 اراضي ساحلي و حريم دريا تعيين شده كه اين اراضي قابل تملك و تصرف خصوصي نيست.

حيدري افزود: اما ايجاد تاسيسات ضروري دولتي براساس قانون در حريم ساحل مجاز است و پروژه تالار مركزي بندرعباس نيز طرحي است كه در زمين دولتي و با اعتبارات دولتي در حال احداث است.

در ادامه اين نشست ،مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان با بيان اينكه تالار مرکزی بندرعباس پروژه ای ملی با اعتبارات ملی و تصویب هیئت دولت وقت بوده است، عنوان كرد: اين پروژه فرهنگی سومین تالار بزرگ کشور و داراي 17 هزار متر مربع زیربناست.

علیرضا درویش نژاد افزود: این پروژه مطالبه مردم استان و هنرمندان هرمزگان است كه به ظرفیت سرانه فرهنگی استان اضافه می شود اما در ماه های اخیر دچار چالش شده و به نفع مردم و هنرمندان است كه مشكل آن از طریق قانون حل شود، چون خروجی و منفعت آن برای مردم استان است و نزدیک به 10 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و بالغ بر 10 میلیارد تومان ديگر نيز مصوب شده كه به اين پروژه اختصاص يابد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در ادامه بیان داشت: این پروژه در زمان خود به کمیسیون ماده پنج رفته و براساس مدارک راه و شهرسازی کارهای این پروژه قانونی بوده است و مشكل عدم صدور پروانه نيز قابل حل است و باید این پروژه را احیاء کرد چون به راحتی نمی شود آن را تخریب کرد.

غلامحسين شیری اضافه کرد: از نظر سیما و منظر شهری هم می توان این پروژه را بررسی کرد و قرار داشتن در حريم 60 متري دريا وحی منزل نیست و در مناطق دیگر نيز ساختمان هایی در اين محدوده می سازند و مي توان آن را در کمیسیون سیما و منظر شهری مورد بررسی قرار داد.

شهردار بندرعباس نيز در اين نشست با بیان اینکه از سال 85 شهرداری مکاتباتی برای صدور پروانه این پروژه انجام داده که به آن توجهی نشده است، اضافه كرد: هر پرونده اي به کمیسیون ماده 100 بیاید و پروانه نداشته باشد در ابتدا رای تخریب آن صادر می شود.

عباس امینی زاده افزود: دو بحث حریم 60 متری دريا و عدم داشتن پروانه مشکل این پروژه است و ما نيز می خواهیم کمک کنیم تا فضای فرهنگی در شهر افزایش یابد.

همچنين عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه بندرعباس امروز یکی از امن ترین شهرهای کشور است اما هنوز امكانات فرهنگي شایسته مردم هنردوست این شهر وجود ندارد، بيان داشت: ساحل باید کارکرد فرهنگی داشته باشد و مجموعه شهرداری نيز نگاه فرهنگی به این موضوع دارد.

كيانوش جهانبخش خاطرنشان كرد: ما آمادگی داریم با همکاری شورا این مشکل را حل کنیم و امیدواریم رویکرد تخریب از این پروژه فرهنگی، هنری برداشته شود.

فرماندار بندرعباس نيز در اين نشست عنوان کرد: حریم 60 متری دریا در حال بازنگری است و تغییراتی نسبت به حریم قبلی در آن انجام شده و اين فرصتی است که در این محدوده بازنگری داشته باشيم و بسیاری از ساخت و سازهایی که جنبه عمومی دارد در حریم 60 متری دریا ممنوعیتی ندارد.

احمد پویافر افزود: اين کار با هزینه شدن 10 میلیارد توماني انجام شده و می توانيم با این مبلغ یکی از بهترین تالارهای کشور را در بندرعباس داشته باشیم و باید برای ادامه کار راهکاري اندیشیده شود و درکارگروه سیما و منظر شهری نيز مي توان آن را مطرح و راهکاری برای آن اندیشید.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر