کد خبر: 783932
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
كوثري گفت: سياست جمهوري اسلامي بر اين بوده كه امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته حجاج ما براي زيارت خانه خدا مشرف شوند و مسئوليت آن هم وزرات امور خارجه و سازمان و حج و زيارت بر عهده دارد، اما ظاهرا تقابل عربستان با كشور ما به مسائل اعتقادي هم كشيده شده است.
جوان‌آنلاين: حادثه منا، اعدام شيخ نمر، بي احترامي به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده و حالا برخورد تحقيرآميز و نامناسب وزرير حج عربستان با رئيس سازمان حج و زيارت كشور، كار را به جايي رساند كه امسال برگزاري مناسك حج براي مسلمانان ايراني منتفي شود. اين در حالي است كه آیت الله جوادی آملی نيز شرایط را به گونه ای دانستند که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده‌اند، حج بر گردنشان نیست. 


محمد اسماعيل كوثري، عضو كميسيون سياست خارجي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به رفتار تحقیرآمیز عربستان سعودی با مسئولان سازمان حج و زیارت گفت: سياست جمهوري اسلامي بر اين بوده كه امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته حجاج ما براي زيارت خانه خدا مشرف شوند و مسئوليت آن هم وزرات امور خارجه و سازمان و حج و زيارت بر عهده دارد، اما ظاهرا تقابل عربستان با كشور ما به مسائل اعتقادي هم كشيده شده است. 
 

كوثري ادامه داد: برخورد بسيار زشت و ناپسندي كه مسئولين ديپلماسي عربستان و وزير حج آن كشور با هيئت مذاكره كننده ايراني انجام دادند، شرايطي ايجاد كردند كه به هيچ‌وجه مورد قبول ما نبود.
 

وي افزود: سعودي‌ها براي ما شرايطي را ايجاد كرده‌اند كه ما نمي‌توانيم آنها را بپذيريم؛ اينكه مي‌گويند حجاج ما براي گرفتن ويزا بايد به كشور ثالث بروند و در خصوص حمل و نقل هوايي و تامين امنيت حجاج هيچ‌گونه همكاري ندارند.
 

كوثري تاكيد كرد: مسئولان عربستان به هيچ‌عنوان در خصوص تامين امنيت زائران به ما اطمينان ندادند، از اين رو برگزاري مناسك حج امسال براي زائران ايراني منتفي است.
 

عضو كميسيون امنيت ملي ادامه داد: فردا هشتم شعبان است و ديگر زمان زيادي براي تامين امكانات حجاج  باقي نمانده و به طور قطع و يقين توافقي صورت نگرفته است.
 

وي تاكيد كرد: بر اثر خباثت مسئولين ديپلماسي و حج عربستان موضوع حج امسال براي ايران به طور كامل منتفي است چون آنها تضميني براي تامين امنيت حجاج نداده‌اند و در نهايت تا به امروز به هيچ وجه به نتيجه نرسيده‌ايم و بعد از آن هم قطعا فرصتي براي پيگيري موضوع نيست، لذا بايد امسال حج را منتفي شده بدانيم.

 
كوثري با انتقاد به عملكرد وزرات خارجه گفت: دستگاه ديپلماسي بايد از همان ابتدا، نه فقط امروز و به خاطر موضوع حج،  رفتار تهاجمي را دنبال مي‌كرد اما چون تدافعي برخورد كردند و به صورتي دائما خواستند با آنها ارتباط برقرار كنند اين مشكل به وجود آمده است. بنابراين خباثتي كه مسئولين عربستان انجام دادند و باز هم در مقابل پاسخگو نبودند، نمي‌توان از امنيت حجاج ايران در حج امسال اطمينان حاصل كرد. وزرات خارجه كشورمان در خصوص عربستان كوتاهي كرد و اگر از همان روز هاي اول محكم برخورد مي‌كردند، امروز شاهد اين رفتار تحقيرآميز آنها نبوديم.    

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
0
خدا لعنتتون کنه و ازتون نگذره ....
خدا شماها رو باهاشون محشور کنه و حق مسلم ملت و مسلمونا رو ازتون بگیره ....
مهدی رنجوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
خباثت کاسبان تحریم را از یاد نمی بریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار