کد خبر: 780049
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
نظري بر اثر نوانتشار «آيت‌الله عباس واعظ طبسي به روايت اسناد ساواك»
از زماني كه حضرت امام خميني(ره) در جريان لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي پاي به ميدان مبارزه گذاشت، يكي از اهداف اصلي كساني كه با حمايت بيگانگان بر سرنوشت كشور ايران حكمراني مي‌كردند، تحريف مقاصد ايشان بود.
قاسم تبريزي
از زماني كه حضرت امام خميني(ره) در جريان لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي پاي به ميدان مبارزه گذاشت، يكي از اهداف اصلي كساني كه با حمايت بيگانگان بر سرنوشت كشور ايران حكمراني مي‌كردند، تحريف مقاصد ايشان بود. تحريفي كه در طول زمان ادامه يافت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز به شيوه‌ها و روش‌هاي گوناگون پيگيري شد. به همين علت بود كه امام خميني(ره) در روزهاي آغازين نهضت مقدس اسلامي، يعني 11 آذرماه سال 1341 به اين مسئله اشاره فرمودند:«روحاني با اقتصاد مملكت مخالف نيست، تهمت مي‌زنند، 500 سال روحانيت تمام قطب ارض را حفظ و اداره كرد.

رجوع كنيد به تاريخ. با اينكه خلفاي جور بودند، با همين برنامه اسلامي بر عالم حكومت كردند. آيا اسلام راه ترقي ندارد؟ علما با چه امر اقتصادي مخالفند؟ شما سد خواستيد بسازيد جلويتان را گرفتند؟ كارخانه خواستيد بسازيد جلويتان را گرفتند؟ كارخانه خواستيد وارد كنيد نگذاشتند؟ ما مي‌گوييم ذوب آهن را خراب نكنيد. ذوب آهن كرج را خيال مي‌كنيد ما خبر نداريم چه كرديد؟ علما با استقلال مخالف نيستند. مذهب علما استقلال است. دين اقتضا مي‌كند بگوييم ما وسيله نداريم، مطبوعات دست ما نيست، علما را بد معرفي كرده‌اند.»يكي از عالمان مجاهدي كه در اين موقع و موقعيت با بهره‌گيري از سيره ائمه معصومين(ع) و با پيروي از امام خميني(ره) در طول سال‌هاي مبارزه با رژيم ستمشاهي پهلوي در صف اول مبارزه قرار داشت و مردم متدين و متعهد استان بزرگ خراسان را تحت تأثير فعاليت‌هاي بي‌وقفه خويش قرار داد و به تبيين اهداف امام(ره) پرداخت، آيت‌الله عباس واعظ طبسي بود. او كه از 16 سالگي به تحصيل دروس حوزوي روي آورده بود، ضمن پافشاري بر فراگيري علوم ديني در دوره جواني به يكي از سخنرانان اصلي شهر مشهد مقدس تبديل شد كه آوازه آن به ديگر شهرها نيز كشيده شد. به همين دليل در تيرماه سال 1340 شهرباني مشهد در‌باره چگونگي سخنراني‌هاي ايشان كه مورد حساسيت و پرسش ساواك قرار گرفته بود، نوشت: «در منبر خود بسيار تندروي مي‌كند و در هر محل ديگري منبر برود، به همين نحو خواهد بود.» همين مبارزات پيگير موجب گشت در شرايطي كه هنوز سه روز از پيروزي انقلاب اسلامي سپري نشده بود، امام خميني(ره) در حكمي ايشان را به عنوان سرپرست آستان قدس رضوي منصوب نمايند: «بسم الله الرحمن الرحيم. خدمت جناب مستطاب حجت‌الاسلام آقاي آقا شيخ عباس واعظ طبسي ـ دامت افاضاته
پس از اهداي سلام و تحيت، تا تعيين توليت براي آستان مقدس حضرت ثامن‌الائمه صلوات الله و سلامه عليه و علي آبائه الطاهرين، جنابعالي براي سرپرستي آن آستان مقدس منصوب هستيد. لازم است با كمال جديت و به‌طور دقيق حفاظت از متعلقات آنجا، خصوصاً كتابخانه و خزينه و محتويات ضريح مقدس و موقوفات و ساير آنچه مربوط است به آن آستان مقدس، بفرماييد و از حيف و ميل و ضياع اموال جلوگيري كنيد. حضرات خُدام محترم با جنابعالي در اين امر لازم تشريك مساعي خواهند كرد. و‌السلام عليكم و رحمه الله. 16 ربيع‌الاول 99/ 25 بهمن 57. روح‌الله الموسوي الخميني.»

آنچه در اين مجموعه گردآوري شده اسناد بخشي از چگونگي مبارزات اين عالم فرزانه است كه با وجود محدوديت‌ها و فشارها پيروي از امام خميني(ره) و مبارزه در راه اهداف عالي اسلام را سرلوحه فعاليت‌هاي شبانه‌روزي خويش قرار داد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در اين مسير گام برداشت كه نمونه‌اي از خدمات گسترده ايشان در توسعه و حفظ دارايي و اموال آستان قدس رضوي نمايان است. اميد است اين مجموعه اسناد نيز مانند گذشته ضمن روشن كردن گوشه ديگري از زواياي تاريك تاريخ مبارزه، در ره يافتن اهالي حق مؤثر و مفيد باشد و در پژوهش‌هاي تاريخي استفاده شود. و اينك چند نكته:
1ـ اسناد به ترتيب تاريخي چيده شده و به‌جز اسناد تكراري، تمامي اسناد مربوط به اين موضوع آورده شده است.
2ـ مواردي كه نياز به گوياسازي داشت، اعم از زندگينامه مختصر رجال و شرح برخي وقايع تاريخي گويا و در ذيل اسناد آورده شده است.
3ـ در اين مجموعه از هرگونه ويرايش اسناد خودداري شده است تا حتي‌الامكان حال و هواي سند حفظ شود.
4ـ چون همه اسناد به‌گونه‌اي خوانا در تصاوير آمده، از حروفچيني سربرگ‌ها خودداري شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار