کد خبر: 778012
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
ادامه استقبال مردم از فيلم‌هاي اكران نوروزي
در ادامه روند استقبال مردم از اكران نوروزي سينماها، طرح ثبت فروش فوق‌العاده اين ايام و ركورد‌شكني‌هاي پياپي سينما براي ثبت در گينس ارائه مي‌شود و اكران 24 ساعته سينماها در روز آخر تعطيلات نوروزي يكي از دلايل ثبت اكران نوروزي عنوان شده است.
هادي عسگري
در ادامه روند استقبال مردم از اكران نوروزي سينماها، طرح ثبت فروش فوق‌العاده اين ايام و ركورد‌شكني‌هاي پياپي سينما براي ثبت در گينس ارائه مي‌شود و اكران 24 ساعته سينماها در روز آخر تعطيلات نوروزي يكي از دلايل ثبت اكران نوروزي عنوان شده است.
با وجود گذشت بيش از يك هفته از پايان تعطيلات عيد نوروز هنوز هم شاهد ادامه روند استقبال مردم از اكران‌هاي نوروزي هستيم به نحوي كه بليت اكثر سينماها پيش‌فروش شده و پيدا كردن سئانس‌هاي خالي سخت شده است.  با وجود اينكه بسياري از كارشناسان سينما معتقدند فروش سينماها در نوروز 95 يك استثنا بوده و امكان ادامه پيدا كردن آن در سال‌هاي آينده بعيد به نظر مي‌رسد، اما گروه ديگري نيز هستند كه به دنبال ريشه‌يابي اين استقبال هستند تا به وسيله آن الگويي براي بهبود اقتصاد سينما پيدا كنند.
جمعه شب و در برنامه هفت نيز بحث مفصلي درباره دلايل موفقيت اكران نوروزي به ميان آمد. اين برنامه كه اولين اجراي «هفت» در سال جديد است با حضور رضا سعيدي‌پور، اميد روحاني، وحيد يامين‌پور، رضا مير‌كريمي، هومن سيدي، سعيد سعدي و مسعود فراستي برگزار شد. در ابتداي اين برنامه بهروز افخمي درباره اكران عيد امسال گفت: انتظار مي‌رود تا جمعه هفته آينده كه اكران نوروزي يك ماهه مي‌شود فروش فيلم‌ها 25 ميليارد تومان شود كه اين رقم نيمي از فروش كل سال سينماي ايران در سال 93 است و اين نشان مي‌دهد ظرفيت سينماي ايران بسيار بالاست. البته هم اكنون از همه ظرفيت‌ها استفاده نشده است و مي‌توان با همين سالن‌هاي محدود، ظرفيت‌هاي بالاتري به‌دست آورد.
وي ادامه داد: دو فيلم كمدي «من سالوادور نيستم» و «50 كيلو آلبالو» 60 درصد فروش نوروزي را تشكيل داده‌اند. فيلم اكشن ملودرام «باديگارد» نيز 15 درصد فروش امسال را تشكيل داده است و در مجموع اين سه فيلم با ژانرهاي روز دنيا 75 درصد فروش نوروزي را تصاحب كرده‌اند. اگر دست‌اندركاران سينما به فكر ادامه اين روند هستند و مي‌خواهند استقبال مردم ادامه يابد بايد شيوه در اكران تحرك بيشتري داشته باشد. نظير فيلم «خشم و هياهو» كه اگر با شيوه بهتري اكران مي‌شد قطعاً با استقبال بالاتري مواجه بود.
   ثبت گينس اكران نوروزي
پرديس‌هاي سينمايي در نوروز امسال روزهاي فوق‌العاده‌اي را پشت سر گذاشتند. افزايش تعداد سئانس‌هاي اكران فيلم تا نيمه‌هاي شب در نهايت به ثبت ركورد اكران 24 ساعته سينما‌ها منجر شد. اين ركورد حتي در پيش از انقلاب كه سينما تفريح اصلي مردم به شمار مي‌رفت نيز بي‌سابقه بوده و از اين رو نقطه عطفي در تاريخ سينماي ايران به شمار مي‌رود. رضا سعيدي‌پور، مدير پرديس سينما آزادي كه از سينماهاي سرگروه و پرطرفدار پايتخت به شمار مي‌رود، با اشاره به حضور بي‌سابقه مردم در سينماها گفت: درصدديم تا ركوردشكني سينماي ايران در نوروز امسال و 12 فروردين را در كتاب گينس ثبت كنيم. درآمد اين پرديس سينمايي در طول اكران نوروزي نزديك به يك ميليارد و نيم بوده، اين در حالي است كه فروش اين سينما در كل سال گذشته 6 ميليارد تومان بوده است.
در صورت موفقيت ثبت اين ركورد، اين اولين ركورد سينمايي و يكي از معدود ركورد‌هاي انساني است كه از سوي كشورمان در گينس به ثبت مي‌رسد.
   وقتي سيمرغ بهانه گرفتن سالن مي‌شود
فيلم سينمايي «خشم و هياهو» با وجود موفقيت در جشنواره فيلم فجر، نتوانسته در اكران نوروزي موفق عمل كند و يكي از دو فيلمي است كه هنوز فروش مناسبي ندارند. هومن سيدي كارگردان و سعيد سعدي تهيه‌كننده اين فيلم درباره فروش پايين دلايلي را ارائه كرده‌اند. اين دو با حضور در تلويزيون، علت اصلي پايين بودن ميزان استقبال از اين فيلم را كم بودن تعداد سالن‌هاي نمايش عنوان كردند. سعدي گفت: نفروختن فيلم در گيشه به ضرر ما نيست. با راه‌هاي ديگري مثل شبكه نمايش خانگي و فروش رايت‌هاي بين‌المللي هزينه‌ها تأمين مي‌شود. ما تقريباً هيچ‌گاه از ساخت فيلم ضرر نكرديم.  از سوي ديگر كارگردان «خشم و هياهو» نيز درباره فيلمش گفت: «خشم و هياهو» اقتباس از يك داستان واقعي نيست. نخواستم به زندگي شخصي ناصر محمدخاني سرك بكشم و اگر مي‌خواستم اين كار را انجام دهم فيلمي مانند استيو جابز مي‌ساختم. روايت سينماگر برگرفته از جامعه است و اين اتفاق در جامعه رخ داده و اين فيلم هم برگرفته از جامعه است. لذا اقتباسي در كار نبوده است. تغيير فيلمنامه از يك شخصيت سينماگر به خواننده تنها به درخواست ارشاد بود. سيدي كه سيمرغش را در جشنواره فيلم فجر به رئيس‌جمهور اهدا كرد، در پاسخ به سؤال شبه دولتي بودن فيلمش گفت: من تنها يك بار سيمرغ خود را به ايشان اهدا كردم چون علاقه شخصي به ايشان دارم. ايشان هم در مراسم ديگري همان سيمرغ را به من بازگرداندند به همراه سه سكه كه آن سكه را هم دزد از خانه ما زد و همان سيمرغ تنها به ما رسيد. لذا اصلاً چنين چيزي نيست و امسال هم لطف داوران به ما بوده است كه جايزه بگيريم. دخالتي از سوي دولت در جوايز صورت نگرفته است. وي نهايتاً رو به دوربين گفت: آقاي روحاني! چرا وقتي من به شما سيمرغ دادم، شما تنها 13 سالن سينمايي به ما داديد؟ از شما تقاضا دارم به ما سالن بدهيد!
با ادامه فروش مناسب فيلم‌ها به نظر نمي‌رسد دور دوم اكران‌هاي نوروزي به اين زودي‌ها آغاز شود يا حداقل چند فيلم صدر‌نشين فروش جاي خود را به فيلم‌هاي جديد بدهند. تنها فيلم‌هاي «كفش‌هايم كو» و «خشم و هياهو» نتوانسته‌اند انتظار‌ها را برآورده كنند كه به گفته تهيه‌كننده «خشم و هياهو» انتظارشان براي سود‌آوري در شبكه نمايش خانگي و فروش رايت خارجي براي جبران هزينه‌هاست. تا امروز اكران 95 توانسته جبران بسياري از كمبود‌هاي مالي سينما را انجام دهد و اين نويد توليد فيلم‌هاي مخاطب‌پسند بيشتري در آينده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار