کد خبر: 777848
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
در حاشيه انتشار اثر «مرحوم سيد علي‌اكبر پرورش به روايت اسناد»
در جريان نهضت حضرت امام خميني(ره) برخي از سخنرانان و نيروهاي مذهبي با حضور فعال در ميان دانش‌آموزان و دانشجويان نقش مهمي در تبيين انديشه‌هاي حضرت امام(ره) و آشنايي آنها با مفاهيم اسلامي به عهده داشتند.
قاسم تبريزي
در جريان نهضت حضرت امام خميني(ره) برخي از سخنرانان و نيروهاي مذهبي با حضور فعال در ميان دانش‌آموزان و دانشجويان نقش مهمي در تبيين انديشه‌هاي حضرت امام(ره) و آشنايي آنها با مفاهيم اسلامي به عهده داشتند. تشكيل انجمن‌هاي اسلامي، ايجاد مؤسسات فرهنگي، برگزاري جلسات مذهبي و تفسير قرآن، سخنراني در مساجد و منازل به همراه چاپ جزوات و كتاب‌هايي با مضامين مذهبي و انقلابي تنها بخشي از فعاليت‌هاي اين نيروهاي انقلابي را تشكيل مي‌داد. استاد سيد علي‌اكبر پرورش بي‌شك يكي از مهم‌ترين و تأثيرگذارترين افراد در اين عرصه بوده است. ايشان علاوه بر همكاري با يكي از سازمان‌هاي نظامي مخفي به دليل اشتغال در كسوت معلمي ضمن تأثيرگذاري بر دانش‌آموزان اصفهان با برگزاري جلسات سخنراني در شهرهاي مختلف كشور به تنوير افكار جوانان مي‌پرداخت و به نص صريح اسناد اين مجموعه «طوري سخنراني مي‌كرد كه حالتي انقلابي و جوشش در مستمعين» به وجود مي‌آورد. اين خصال ارجمند به نيكي در پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت استاد پرورش مورد اشاره قرار گرفته است:«چهره محترم و اثرگذاري كه بخش اعظم عمر با بركت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌هاي متعالي دين گذرانيد و لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نيك را به ترويج و تحكيم انقلاب و نظام اسلامي گماشت. تلاش‌هاي مبارزاتي در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئوليت‌هاي سنگين خود در قوه مجريه، قوه مقننه و شوراي عالي دفاع در دوران جمهوري اسلامي پيوند داد و با همه توان به كشور و ملت خود خدمت كرد و سلامت و راحت خود را بر سر انجام وظيفه نهاد. بيماري رنج‌بار و طولاني او آخرين آزمايش دشواري بود كه وي با صبر و متانت آن را تحمل كرد و زندگي پاك و شرافتمندانه را به پايان برد. اينجانب درگذشت ايشان را به خانواده و بازماندگان محترم و همه دوستان و علاقه‌مندان ايشان تسليت مي‌گويم و رحمت و رضوان الهي را براي وي مسئلت مي‌كنم.»
كتابي كه از آن سخن مي‌رود، كتاب پنجاه و هفتم از مجموعه كتب «ياران امام به روايت اسناد ساواك» است كه در آن اسناد مبارزاتي، فرهنگي فرهيخته خستگي‌ناپذيري استاد سيد علي‌اكبر پرورش به معرض ديد گذاشته شده است.
اسنادي كه در اين كتاب استفاده شده، اسناد به‌جا مانده از ساواك منحله در پرونده انفرادي استاد پرورش است كه عمده آنها را ساواك و تعدادي را شهرباني يا فرمانداري نظامي اصفهان جمع‌آوري و بايگاني كرده بودند. اين اسناد از تاريخ 29 دي‌ماه 1345 تا آستانه پيروزي انقلاب اسلامي يعني 22 بهمن 1357 را شامل مي‌شود. اين اسناد به‌خوبي نشان مي‌دهد چگونه دستگاه امنيتي رژيم پهلوي با به كارگيري تمامي روش‌ها و شگردهاي اطلاعاتي ايشان را تحت مراقبت قرار داده بود. گزارش‌هاي مجموعه اقدامات ساواك شامل تعقيب و مراقبت، شنود تلفن، كنترل مكاتبات و... گواه صادقي بر اين مدعاست. مجموعه اسناد حاضر تنها بخشي از مبارزاتي است كه با محوريت مرحوم استاد پرورش و بر اثر علني شدن مبارزه و بعضاً لو رفتن اطلاعات از ديد ساواك مخفي نمانده است. هر چند اين اسناد در نقل وقايع و حوادث زندگي و نقش ايشان در نهضت امام خميني(ره) بسيار ناتوانند، ولي اميد است بتوان با نشر آن بخشي هر چند كوچك از تاريخ معاصر را گويا ساخت. در مطالعه اين اثر، براي استفاده بهتر توجه به توضيحات زير ضروري است:
1ـ اسناد ارائه‌شده در اين مجلد تمامي گزارش‌ها و مكاتباتي است كه از پرونده‌هاي انفرادي استاد پرورش، افراد مرتبط با ايشان و پرونده‌هاي موضوعي ساواك موجود در آرشيوهاي اسناد وزارت اطلاعات جمع‌‌آوري و صرفاً با حذف اسناد تكراري و فاقد ارزش تاريخي و اطلاعاتي تنظيم شده است.
2ـ به‌منظور تسهيل در بهره‌برداري خوانندگان محترم، اسناد به ترتيب تاريخ گزارش سند تنظيم شده است.
3- مواردي كه نياز به گوياسازي داشت، اعم از زندگينامه مختصر رجال و شرح برخي وقايع تاريخي انجام و در ذيل اسناد ارائه شده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار