کد خبر: 777230
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
به بهانه انتشار «گذري بر زندگاني علامه آيت‌الله سيدعلي ‌بهبهاني»
دانشمند بزرگوار و علامه عالي‌مقدار، مرحوم آيت‌الله‌العظمي سيد‌علي بهبهاني رامهرمزي «قدس سره‌الشريف» حق از فقهاي تراز اول عصر خود و از مراجع جامع‌الشرايط و جامعان معقول و منقول و حاويان فروع و اصول است كه در علوم متداوله حوزوي نه‌تنها متبحر و آگاه بلكه مجتهد و صاحبنظر بود.
آيت‌الله سيدعلي شفيعي
دانشمند بزرگوار و علامه عالي‌مقدار، مرحوم آيت‌الله‌العظمي سيد‌علي بهبهاني رامهرمزي «قدس سره‌الشريف» حق از فقهاي تراز اول عصر خود و از مراجع جامع‌الشرايط و جامعان معقول و منقول و حاويان فروع و اصول است كه در علوم متداوله حوزوي نه‌تنها متبحر و آگاه بلكه مجتهد و صاحبنظر بود. او در هر علمي كه بحث مي‌كرد و با آراي هر صاحبنظر در هر فني كه مواجه مي‌شد برخورد محققانه و مواجهه صاحبنظرانه مي‌كرد و تدريس‌ها و تأليفات ايشان در رشته‌هاي يادشده دال بر صدق اين دعوي است. استاد معظم در كمال سادگي زندگي مي‌كرد. نسبت به ماديات، تشريفات، امور دنيوي و تكلفات نه‌تنها علاقه‌اي بلكه توجهي از وي ديده نمي‌شد. زهد و وارستگي ايشان انصافاً درس بزرگ و مؤثري در حق فرزندان و شاگردان وي بود، اما در عين حال، آگاهي از نكات و نقاط زندگي و آشنايي به رموز و جهات فردي و اجتماعي را هميشه حفظ مي‌كرد. در جلسات عمومي خود مانند جمعه‌ها و اعياد كه مردم، مسئولان و اقشار مختلف به زيارتش مي‌رفتند، يك كتاب اخلاقي مانند مجموعه ورّام به دست مي‌گرفت و از روي آن حديث و اخلاق مي‌خواند و براي حضار ترجمه مي‌كرد و توضيح مي‌داد و همه گوش فرا مي‌دادند. تنها هنگامي كه افراد جديدي وارد مي‌شدند كتاب را به زمين مي‌گذاشت و آنان را مي‌پذيرفت و احترام مي‌كرد و پس از دستبوسي آنان مجدداً مي‌نشست و خواندن كتاب را ادامه مي‌داد و در اين لحظات هم افرادي خداحافظي مي‌كردند. بدين‌وسيله سواي آنكه همگان از محضر و مقام علمي و معنوي ايشان بهره‌مند مي‌شدند طبعاً مجلس از سكوت، غيبت، غفلت و بطالت به‌كلي پاك و منزه مي‌شد و محفوظ مي‌ماند.
نظر به اينكه اينجانب دربرهه‌اي از دوران نهضت و مبارزه مردم ايران عليه رژيم سفاك پهلوي را در نجف اشرف بودم و از طرفي استاد عظيم‌القدر نيز سالياني از آن دوران را در تابستان‌ها به اصفهان مسافرت مي‌كردند، لذا بحث گسترده در اين باره فعلاً مقدور نيست و ما نيز بنا را بر اختصار و ايجاز مي‌گذاريم، اما پيرامون چند موضوع مي‌توان سخن گفت.
1ـ شركت فعال استاد در جلسه عصرهاي جمعه اهواز كه از سوي جامعه روحانيت و اصناف اين شهرستان هر هفته به دعوت روحانيت و به‌طور سيار در مساجد تشكيل مي‌شد و سيل مردم به اين جلسه ـ كه فلسفه اصلي آن فرياد عليه خاندان سلطنت پهلوي بود و خطبا و وعاظ چه از خود شهرستان اهواز يا از ديگر شهرستان‌ها براي شركت در اين جلسه دعوت مي‌شدند و به بيان حقايق و افشاگري عليه ظلم و ستم مي‌پرداختند ـ سرازير مي‌شد. حضور علماي اعلام به‌خصوص آيت‌الله‌العظمي بهبهاني موجب قوت قلب و شجاعت بيشتر اهالي و مبارزان نسبت به شركت و اظهار حقايق و ابراز خيانات رژيم شاهنشاهي شد و آن فقيد سعيد پشتوانه‌ محكمي براي تداوم اين مجلس و استمرار مبارزه بود.
2ـ شركت معظم‌له در امضاي اعلاميه‌هاي صادره از وي و جامعه روحانيت عليه نظام ستمشاهي.
3ـ اقدام مستمر در آزاد كردن روحانيوني كه از طرف ساواك و شهرباني شاه دستگير و بازداشت مي‌شدند.
4ـ مسافرت‌ تاريخي آن فقيد سعيد به تهران همدوش با ديگر مراجع معظم تقليد شيعه به‌منظور اعتراض به دستگيري حضرت امام خميني(ره) و همفكري با ديگر اَعلام و بزرگان براي آزادي حضرت امام خميني.
5- صدور اعلاميه در شهرستان اصفهان عليه همكاري‌هاي رژيم سلطنت با اسرائيل، امريكا و بهائيت و محكوم كردن اعمال يادشده. اين جريان موجب شد رژيم سفاك در اصفهان آن مرحوم را در مراجعت از نماز ظهر و عصر به ساواك جهنمي خود ببرد و بي‌ادبانه چندين ساعت ايشان را بازداشت كند.
6ـ قصد ايشان بر حضور در مسجد جامع اهواز و ايراد سخن براي مردم به منظور اعتراض به دستگاه طاغوت و شخص شاه و تجمع هزاران نفر در اطراف منزل ايشان و خيابان‌هاي منتهي تا اطراف مسجد جامع كه دستگاه بيداد با تمام توان خود از برگزاري آن مجلس عظيم جلوگيري و مسجد جامع را محاصره و مقفول كرد و آيت‌الله بهبهاني را مجبور به ماندن در منزل كردند و مانع برگزاري و سخنراني شدند.
7ـ ساير حوادث و مسائل دوران مبارزه و نهضت كه به‌گونه‌اي مرحوم آيت‌الله بهبهاني در آنها نقش داشت يا حمايت مي‌كرد يا به ايشان مستند بود.
يادش گرامي باد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار