کد خبر: 773455
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
يك اقتصاددان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
رزاقي گفت: ما مديران جهادي را مي‌بينيم كه هزار ميليارد سرمايه دارد در حالي كه امام(ره) در وصيت‌نامه خود فرمودند نبايد خوي كاخ نشيني در مسئولان به وجود آيد اما ما شاهد هستيم برخي براي پولدار شدن وارد مجلس مي‌شوند بايد به نارسايي‌هاي اجتماعي كه از نظر اقتصاد به وجود آمده توجه كرد.
مجلس آينده بايد ضد فساد باشد/اجراي عدالت مثل برخورد با مهدي هاشمي بايد گسترش پيدا كند
جوان‌آنلاين: دكتر ابراهيم رزاقي، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: به نظر مي‌رسد برخي از گروه‌هايي كه در انتخابات شركت مي‌كنند اعتقادي به استقلال اقتصادي ندارند و ضعيت موجود ادامه پيدا مي‌كند اما فرض را بر اين قرار مي‌دهيم كه عده‌اي كه به مجلس دهم ورود پيدا مي‌كنند به اقتصاد بر اساس قانون اساسي و بر محور توليد اعتقاد دارند كه بايد به اصل 43 قانون اساسي بر مبناي عدالت اجتماعي توجه داشته باشند.
 
 
 رزاقي ادامه داد: اصل 43 مي‌گويد خوراك، پوشاك، ‌مسكن، كار، بيمه، درمان و بهداشت هر فرد تامين باشد اما متاسفانه تعداد زيادي از افراد در جامعه ما از اين امكانات محروم هستند. همچنين اصل 44 قانون اساسي مي‌گويد اقتصاد سه بخشي باشد بخش دولت كه مسئول است و بخش خصوصي و بخش تعاوني. اين در حالي است كه در اين سال‌ها همه خصوصي شده و تعداد كمي دولتي است.
 
 
وي افزود: ما مديراني را مي‌بينيم كه هزار ميليارد سرمايه دارد در حالي كه امام(ره) در وصيت‌نامه خود فرمودند نبايد خوي كاخ نشيني در مسئولان به وجود آيد اما ما شاهد هستيم برخي براي پولدار شدن وارد مجلس مي‌شوند بايد به نارسايي‌هاي اجتماعي كه از نظر اقتصاد به وجود آمده توجه كرد.
 
 
 
اين كارشناس مسائل اقتصادي با تاكيد بر توجه به اصل 43 و 44 گفت: اقتصاد وسيله است نه هدف و در همه جاي اصول اقتصاد سخن از استقلال اقتصادي است. اولين مشكل ما اين است كه براي اصلاح وضعيت اقتصادي قيمت دلار را ارزان مي‌كنيم و در چنين شرايطي فعاليت‌هاي وارداتي زياد مي‌شود كه بخشي از آن غير رسمي است و بخش مهمي از آن هم قاچاق. اين نوع تعيين نرخ ارز براي واردات، بزرگترين عامل منفي براي توليد داخلي است.
 
    
 
وي اظهار داشت: كار به جايي رسيده كه 60 درصد مواد غذايي ما از خارج تامين مي‌شود و بسياري از توليدكنندگان ما محصولاتي كه توليد مي‌كنند صرف ندارد. بايد به تدريج واردات حذف شود و از توليدكنندگان حمايت صورت گيرد.
 
 
 
رزاقي گفت: اگر مثل كشورهاي صنعتي عمل كنيم و بحث ماليات جدي پيگيري شود، ماليات‌ها دولت را تامين مي‌كند و احتياجي به فروش نفت به صورت خام نيست و بر مبناي ارزي كه دولت مي‌فروشد تامين درآمد مي‌كند. در حال حاضر ماليات‌ها 20 درصد است در حالي كه بايد 80 يا 90 درصد باشد.
 
 
 
اين كارشناس مسائل اقتصادي يادآور شد: مجلس آينده بايد توليدكنندگان را حمايت كند و مبارزه با فساد را به معناي واقعي انجام دهد تا براي افكار عمومي روشن شود كه مثلا مسئولان با پسر آقاي هاشمي رفسنجاني چگونه برخورد مي‌كنند و اين نمونه‌ها بايد گسترده‌تر باشد.
 
 
وي در پايان گفت: اكثر مسئولين بانك‌ها اكثرا دچار فساد هستند و اينها علاقه‌اي به سرمايه‌گذاري براي توليد ندارند بنابراين آنها بايد مجازات شوند. اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد متكي به قانون اساسي و انديشه‌هاي امام(ره) پياده شود نه اقتصاد مقاومتي كه مسئولين پياده مي‌كنند و رهبري هم چند بار تذكر داده است. همچنين بايد از كارگران و كارمندان بخواهيم خوب كار كنند و فساد را گزارش دهند تا مشكلات برطرف شود. نماينده‌اي كه با پول به مجلس مي‌رود و به فكر خود است تا به فكر مردم و نظام، مشكلي حل نمي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
راه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
2
امید واریم نمایندگان شجاع و دلسوز و صادق و ولایتمدار و کاردان و اصولی و باتقوا و بصیر به مجلس راه پیدا کنند و در تأمین امنیت شغلی و معیشت و رفع بیکاری و بیکاری و بیکاری و رکود و رکود و رکود و تورم و تورم و تورم و بدبختی و بیچارگی و ناامیدی و بلاتکلیفی موجود ، حقیقتا" بکوشند .
رضائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
0
جناب استاد رزاقی شما که در ده ۶۰ در کتاب خود -الگوی توسعه - همه چیز را نوشتید ولی گوش شنوایی نیست و یا منافع گروه ها در تمام این مدت اجازه رشد نمیدهند. پول معیار تمام ارزشهاست .وسلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
0
1
اگر قرار بود كه عدالت در مورد شاهنشاه و خانواده شاه اجراء گردد كه مي بايست آنان را قيمه قيمه كرد و حاكسترشان را هم برباد داد و نه آن كه ليلي به لالايشان بگذارند !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار