کد خبر: 755962
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
راه‌اندازی قرارگاه حل آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی
كندي رسيدگي به حل مشكلات محله هرندي از سوي دستگاه هاي متولي سبب شد تا روز گذشته رئیس دادگستری استان تهران ، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)و شهردارتهران در جلسه شوراي شهر حضوريابند تا...
بیژن یانچشمه
كندي رسيدگي به حل مشكلات محله هرندي از سوي دستگاه هاي متولي سبب شد تا روز گذشته رئیس دادگستری استان تهران ، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)و شهردارتهران در جلسه شوراي شهر حضوريابند تا به مسايل و مشكلات اين محله رسيدگي كنند اعلام آمادگي ازسوي كميته امداد امام خميني (ره) براي پذريش خانواده هاي آسيب ديده ، پيشنهاد ایجاد دبیرخانه برای رفع آسیب های اجتماعی با حضور دستگاه های مرتبط و کمبود مراکز و کمپ‌های درمانی در تهران از جمله مواردي بود كه در شوراي پايتخت مطرح و مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت تا شايد مشكلات اين محله كه سالهاست درگير انواع و اقسام اسيب شده است به نوع برطرف شود.
هرروز ابعاد تازه اي از تبعات آسيب هاي اجتماعي محله هرندي آشكار مي شود كه اين موضوع نشان دهنده ناكارآمدي و كم كاري دستگاه هاي مختلف است كه سبب شده تا اين آسيب ها همچون آتش زير خاكستر شعله ور شده تبعات بسياري رانيز بدنبال داشته است بر همين اساس مديريت شهري ( شورا وشهرداري) بصورت جدي چند وقتي است كه به اين موضوع ورود پيدا كرده است تا بتواند با جمع كردن دستگاه هاي متولي در يك جا براي رفع و حل اسيب هاي اجتماعي گامي بردارد. در اين زمينه شهردار تهران روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه سند رفع معضلات و آسیب های اجتماعی را تهیه کرده و در اختیار رییس شورای شهر تهران قرار گرفته است ، گفت: بحث ساختار و نحوه مدیریت این کار بسیار مهم است. این حرکت یک حرکت مشارکتی است و معتقدم ما باید به روح حاکم بر این موضوع توجه کنیم و ببینیم با چه نگرشی می خواهیم این کار را انجام دهیم .
محمدباقر قالیباف افزود: بحث ساختار و نحوه مدیریت آسيب ها کار بسیار مهم است. این حرکت یک حرکت مشارکتی است و باید مردم با مردم ، مردم با دستگاه ها و دستگاه ها با دستگاه ها مشارکت داشته باشند و ماهیت این کار ، اجتماعی و فرهنگی است و از جنس مسائل سلبی و انتظامی نیست .
قالیباف خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی ثابت نیستند و مرتبا درحال تغییر هستند و پیچیده تر می شوند .
وی با بیان اینکه ما یک مدل بومی تجربه شده برای برخورد با آسیب های اجتماعی نداریم، تاکید کرد: یک وظیفه مهم داریم و آن این است که باید یک مدل جدید برای این موضوع طراحی کنیم. مدلی که در آن از علم و دانش به روز شده استفاده شود. مدلی که بتوان درحین اجرا آن را اصلاح، کنترل و حتی نقد کرد .
شهردارتهران افزود: سعی کرده ایم از تجربیات ارزشمند گذشتگان نیز استفاده کنیم . از تجربیات کارشناسانی که در دهه هفتاد وهشتاد مطالعاتی در این خصوص داشته اند هم استفاده کرده ایم. بیش از دویست طرح در خصوص آسیب های اجتماعی را نیز بررسی کرده ایم .
وی با اشاره به اینکه باید قوه قضاییه ، نیروی انتظامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت و درمان و ... در کنار مدیریت شهری تهران باشند، عنوان کرد : باید تاکید کنم شهرداری به تنهایی قادر به انجام این کار نیست . هر نهادی ظرفیت جداگانه ای دارد که باید از آن استفاده شود.
شهردارتهران با بیان اینکه حل آسیب های اجتماعی خدمتگزار می خواهد، افزود: ما وارد میدان شدیم ظرفیت های لازم را هم فراهم کردیم و نظارت همه عزیزان را هم گرفتیم و به نظر جمعی رسیدیم که این کار باید انجام شود. ما در میدان هستیم.

قالیباف تصریح کرد: می خواهیم یک دبیرخانه داشته باشیم که تمامی دستگاه ها مرتبا برای تصمیم گیری جمعی با هم در ارتباط باشند. این دبیرخانه باید تبلور مشارکت معنادار باشند.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه مردم پایتخت مهربان و کریم هستند، افزود: ما می توانیم از ظرفیت شهروندان نیز استفاده کنیم . مردم شهر تهران این ظرفیت را دارند که بتوانند دررفع این معضل کمک کنند.

تسري آسيب ها به مراكز پر جمعيت
در اد امه جلسه مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: اقدامات ما در تهران نباید زمینه جذب کارتن خواب‌ها و معتادان را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات ما در ترک اعتیاد جوابگو نبوده است گفت: بنده زمانی که در ناجا بودم هماهنگی ملی صورت گرفت و نسبت به جمع‌آوری معتادین و کارتن خواب‌ها اقدام شد و تحویل پلیس برای استفاده خدماتی داده شد.

طلایی خاطر نشان کرد: اخیرا نیز در مترو شاهد استعمال دخانیات بوده‌ایم که نشان می‌دهد این وضعیت دارد تسری به مراکز پرجمعیت پیدا می‌کند. لذا از بخش‌های مختلف نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم.

پذیرش خانواده‌های آسیب دیده هرندی توسط كميته امداد
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اعلام آمادگی اين نهاد جهت اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 (هرندی) در جلسه شورا گفت: : کمیته امداد با تمام قوا پای کار است وآمادگی پذیرش خانواده‌های آسیب دیده در منطقه هرندی و قرار گرفتن آنها زیر چتر حمایتی امداد را دارد.
سید پرویز فتاح ، با اشاره به برخی از وظایف کمیته امداد، اظهار داشت: امداد در سطح وسیع در حوزه‌های مختلف اعم از معیشتی، حمایتی، درمانی، توانمندسازی و .. فعالیت می‌کند.
وی افزود : وظایف کمیته امداد به صورت ملی ترسیم شده است و تمام نیازمندان کشور چنانچه واجد شرایط باشند از خدمات مجموعه امداد بهره می‌برند.

فتاح با بیان اینکه کار کمیته امداد بعد از بروز آسیب‌های اجتماعی است گفت: مددکاران امداد زمانی که فقر به سراغ فرد آسیب دیده وارد شد اقدامات لازم را برای توانمندسازی فرد آسیب دیده انجام می‌دهند. بواقع کار امداد یک نوع پیشگیری است و به تاکید مقام معظم رهبری این نهاد بر روی درمان و پیشگیری سرمایه‌گذاری وسیعی را انجام داده است و در واقع کاری که در کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد سرریز تمام اقدامات مدیریتی کشور است.

وی با اشاره به فعالیت امداد تصریح کرد: کار این نهاد از جنس امدادی، فرهنگی و بال عاطفی نظام است و نبایستی تنها به معیشت افراد آسیب دیده نگاه کنیم و این نهاد در مسیر توانمندسازی افراد گام‌های موثری را برمی‌دارد.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه برخی‌ها به افراد آسیب‌دیده به دور از انسان نگاه می‌کنند گفت: این افراد به همراه خانواده‌هایشان بایستی از طرف نظام حمایت شوند.

فتاح همچنین به آمار مددجویان تحت پوشش امداد اشاره کرد و گفت: بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار نفر به صورت مستمر و 3 میلیون به صورت موردی از خدمات مجموعه امداد استفاده می‌کنند که ورود افراد به چرخه حمایتی امداد دلایل مختلفی از جمله بیماری،‌حوادث جاده‌ای، طلاق و اعتیاد و ... دارد.

کمبود مراکز و کمپ‌های درمانی در تهران
در اد امه جلسه روز گذشته شورا رئیس دادگستری استان تهران از کمبود مراکز و کمپ‌های درمانی جهت درمان معتادان خبر داد و گفت: متاسفانه ظرفیت فعلی پاسخگوی درمان معتادان نیست و در این زمینه بایستی اقدامات لازم انجام گیرد.
غلامحسین اسماعیلی با اشاره به طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 (شهید هرندی) اظهار داشت: بایستی موضوع آسیب‌های اجتماعی را به طور ویژه بشناسیم و رویکردمان برای رفع آسیب‌ها بایستی رویکردی اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها و درمان باشیم.
وی تصریح کرد: در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظایف قانونی دارند که ابتدا بایستی وظایف قانونی خود را صفر تا 100 انجام دهند و علاوه بر وظایف قانونی در انجام وظایف سایر نهادها همکاری و هماهنگی بین بخشی داشته باشند.

وي با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: بایستی بر اساس این شعار حرکت کنیم و گام‌های موثری را برداریم ضمن اینکه علاوه بر مسئولیت قانونی در حل آسیب‌های اجتماعی، مسئولین اجتماعی خود را نیز بپذیریم.

رئیس دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه در حل آسیب‌های اجتماعی نبایستی یکدیگر را متهم کنیم گفت: دادگستری کل استان تهران و قوه قضائیه چه از باب وظایف قانونی و چه دستگاه حاکمیتی قطعا به وظایف خود در حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر تهران به طور ویژه محل هرندی عمل خواهد کرد.
اسماعیلی با اشاره به قانون برخورد با مجازات و جرایم گفت: ما می‌توانیم بر اساس همین قانون و قوانین مقررات گام‌های موثری را در برخورد با جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم.

وی با اشاره به کمبود کمپ‌ها و مراکز درمانی جهت درمان معتادان خاطر نشان کرد: متاسفانه ظرفیت موجود پاسخگوی مشکلات نیست که امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.
وی در پایان از آمادگی دستگاه قضایی و همچنین دادگستری استان تهران جهت همراهی و همراهی با شهرداری تهران در پروژه شهید هرندی خبر داد و گفت: ما تمامی امکانات را برای اجرای طرح اشاره شده به کار خواهیم گرفت.

راه‌اندازی قرارگاه حل آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف جهت حل مشکلات محله هرندی گفت: به نظر می‌رسد راه‌اندازی قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه حل آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی مناسب باشد.
مهدی چمران ، با اشاره به صحبت‌های شهرداری تهران مبنی بر راه‌اندازی ستاد و یا دبیرخانه‌ای در محله هرندی در خصوص حل آسیب‌های اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد جهت تعامل بین بخش‌های مختلف را‌‌ه‌اندازی قرارگاه آسیب‌های اجتماعی مناسب‌تر از ستاد و یا دبیرخانه باشد.
وی تصریح کرد: قرارگاه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند به صورت منظم و مستمر هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه در محله هرندی داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای رفع آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند اقدامی را انجام دهد گفت: این در حالی است که سایر دستگاه‌ها نیز از جمله بهزیستی‌، امداد و نیروی انتظامی هر کدام به تنهایی کاری از دستشان بر نمی‌آید و بایستی همکاری بین بخشی جهت رفع آسیب‌ها فراهم شود.
چمران همچنین با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در سایر مناطق شهر تهران گفت: عودلاجان میدان سید اسماعیل و چاله‌میدان و حتی دره فرحزاد نیز از معضلات آسیب‌های اجتماعی انباشته شده است و بایستی یک برنامه فرهنگی و اجتماعی برای رفع این آسیب‌ها در نظر گرفته شود.

قانونی برای پوشش آسیب‌دیدگان اتباع خارجی نداریم
اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح ارتقای سطح زندگی در محله هرندی درخصوص بیکاری جوانان، تعدد ارگان‌های دخیل در امر ساماندهی آسیب‌ها، ایجاد قرارگاه ملی، واریز یارانه خانواده‌های بدسرپرست به حساب مادر خانواده و... توضیحاتی را ارائه کردند.
فاطمه دانشور رییس کمیته اجتماعی شورا با بیان اینکه شب‌ها مادران و کودکان در خیابان‌ها می‌خوابند و نه بهزیستی و نه کمیته امداد جایی را برای آنها در نظر می‌گیرد، گفت: سازمان بهزیستی مادران و کودکان را از یکدیگر جدا می‌کند برهمین اساس آنها تمایلی برای رفتن به مراکز بهزیستی ندارند و بعضا در سرویس‌های بهداشتی مخفی می‌شوند تا مأموران پلیس و بهزیستی از آنان عبور کنند و تنها یک مسافرخانه در تهران اقدام به پذیرش این افراد می‌کند که ما درصدد آن هستیم با کمک سردار ساجدی‌نیا مجوزات لازم را برای این مسافرخانه اخذ کنیم.
وی خطاب به قالیباف و فتاح و دیگر مسوولان حاضر در این جلسه افزود: ممکن است شما مسئولان فردا نباشید؛ اما NGOها ده‌ها سال است که با مشکلات مردم سروکار دارند و چرا در تصمیم‌گیری‌ها و اتخاذ سیاست‌های کلان آنها را دخالت نمی‌دهید؟

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه کودک افغانی را می‌شناسم که پدرش کارتن‌خواب است و مادرش خودکشی کرده، تصریح کرد: متاسفانه قانونی برای پوشش آسیب‌دیدگان اتباع خارجی نداریم.

دانشور با بیان اینکه چند مادر و کودک باید بمیرند که مسئولان باور کنند چه خبر است، گفت: قانونی درخصوص تولد کودکان خارج از نکاح قانونی وجود ندارد و مجلس باید ورود کند.

همچنین اسماعیل دوستی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه خوشحالیم پس از سال‌ها مسئولان اعتراف کردند که در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی را داریم، افزود: من با ایجاد قرارگاه مخالف هستم؛ چراکه بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نرم و فرهنگی باید صورت گیرد.

همچنین احمد دنیامالی رییس کمیسیون حمل و نقل نیز با انتقاد از تفاوت در ارائه آمارهای مربوط به آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: بزرگترین مسئولیت ما جلوگیری از توسعه آسیب‌های اجتماعی است که اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود، آسیب‌ها با سرعت زیاد رشد می‌کنند.

همچنین معصومه آباد رییس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه شهرداری بالاتر از ظرفیت و توان خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی وارد شده است، اظهار کرد: باید چاره‌ای اندیشیده شود تا آسیب‌ها به سمت محله‌های دیگر سرازیر نشوند.
وی ضمن انتقاد از نظارت بهزیستی بر کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: مبنای تفاهم‌ و قرارداد با برخی پیمانکاران در حوزه ترک اعتیاد، میزان پذیرش است و برخی افراد تلاش می‌کنند آمار خود را بالا ببرند و برهمین اساس درصد بازگشت معتادان زیاد است.
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد می‌شود تمهیداتی اندیشیده شود تا یارانه مردان بدسرپرست به حساب خانواده‌های آنان ریخته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار