کد خبر: 752752
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

فضايي كه امروز بدان كم پرداخته شده و خيلي هم بحث نمي‌شود فضاي تربيتي، معنوي و شجاعت جبهه‌هاست. يك بحث جنگ داريم و رشادت‌هاي آن كه در اكثر كشورها شايد نمونه‌اش را ببينيم يا بشنويم ولي در هشت سال دفاع مقدس كنار جنگ جبهه‌ها را داشتيم كه در هيچ جاي دنيا مثالش را نداريم. چيزي كه نياز امروز ماست.
هشت سال دفاع مقدس ايران مثال‌هاي زيادي از دلاوري مردان خدايي جبهه‌ها دارد. مثالش شهيد محمدي كه از دل لشكر 27 بيرون مي‌آيد و با يك بسيجي و سلاح دوشكا 8 گردان عراق را غافلگير مي‌كند. شهيد وزوايي معروف به محسن چريك روي قبضه خمپاره شصت نمد مي‌پيچيد تا داغ نشود و زير بغلش مدام خمپاره شصت مي‌زد. در صورتي كه به خاطر لگد سنگين قبضه پايه‌اش بايد روي زمين مي‌بود. اينها نمونه ‌كوچكي از شاخص‌ها و استثناهاي جبهه‌ها بودند.
شهداي ما در اوج شجاعت و خلاقيت بودند. در دل شب از روبه‌رو دوشكا (گلوله‌هاي رسام كه روشن به طرف افراد شليك مي‌شد) مي‌آمد كه اگر در مكاني چون جبهه‌هاي آن‌ روز قرار نمي‌گرفتند و ساخته نمي‌شدند طاقت ماندن نداشتند. ابتكار شهيد ناهيدي روي موشك تاو در نفربر بود. او آن را در صندوق‌هايي مي‌گذاشت و كنترل از راه دور آن با يك نخ ابريشم هدايت مي‌شد. در پشت خاكريز وقتي شليك مي‌كردند عراقي‌ها غافلگير مي‌شدند.
رزمندگان ما در بيابان‌ها، در پايگاه‌ها و در مقرها بدون هيچ امكاناتي حتي آب خوردن و غذاي گرم شرايط را تحمل مي‌كردند. آنها نان خشك حتي كپك زده و كنسروهاي فاسد عراقي‌ها را باز مي‌كردند و مي‌خوردند اما دست از جهاد برنمي‌داشتند.
بحث جبهه همان ساخته شدن ارزشي بچه‌هاست. امام به هدف زد و راه را نشان داد. او خطي نشان داد كه آن خط همان وصيتنامه شهداست. اگر اهل پژوهش باشيم و صد وصيتنامه را كنار هم بگذاريم اولي با آخري هيچ فرقي نمي‌كند همه يك حرف و يك هدف را نشان مي‌دهند.
جبهه‌ها سراسر رمز و رازهايي بود كه جوان‌ها را به اوج معرفت مي‌رساند تا آنجا كه وقتي نيمه‌هاي شب‌نور چراغ ماشين‌ها روي بيابان‌ها مي‌افتاد انگار نخلستان بود. ستارگان زميني سر به سجده در حال مناجات بودند. خدا مي‌داند كه در سجده‌هايشان چه گفتند كه خداوند آنها را ستارگان آسماني ‌كرد. اين از رازهايي بود كه هيچ وقت نفهميديم.
با پيشرفت الكترونيك جنگ بسيار راحت‌ شده كه بحمدالله ايران نيز در آن به پيشرفت‌هايي شگرف دست يافته است و آن را دشمن به خوبي مي‌داند. مطالب بالا قطره‌اي از درياي بيكران رشادت‌ها و دلاوري‌هايي بود كه يادآوري شد. بايد كنار جنگ الكترونيك براي تحمل سختي‌ها، مردانگي، شجاعت‌ها و درآخر ايستادگي تا شهادت، فضاي جبهه‌ را براي جوان‌ها بازسازي فكري و بصري كرد.
جانباز دفاع مقدس
 حسين فخارنيا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار