کد خبر: 740046
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
مدير شبكه‌4 با معاون سيما رو‌دررو شد، استعفا داد، رفت و برگشت
اختلاف پنهان در سطح مديريت سازمان صداوسيما با انتشار متن استعفاي مدير شبكه 4 رسانه‌اي گرديد، استعفايي كه ابتدا پذيرفته اما بعدا پس گرفته شد ولي تبعات آن بالاتر از يك استعفا بود.
محمدصادق عابديني
اختلاف پنهان در سطح مديريت سازمان صداوسيما با انتشار متن استعفاي مدير شبكه 4 رسانه‌اي گرديد، استعفايي كه ابتدا پذيرفته اما بعدا پس گرفته شد ولي تبعات آن بالاتر از يك استعفا بود.
شبكه چهارم سيما با عنوان «شبكه فرهيختگان» از آرام‌ترين و كم‌حرف و حديث‌ترين شبكه‌هاي سينماست كه با انتخاب مخاطب فرهيخته و دوري از برنامه‌هاي عامه‌پسند، مخاطبان خاص و در مقايسه با ديگر شبكه‌هاي سراسري، بينندگان بسيار كمتري دارد. تصور جنجال‌آفريني در شبكه فرهيختگان همانقدر دور از ذهن بود كه پيدا شدن دايناسور در پارك ملت تهران، اما تقدير چنان بود كه مدير جديد شبكه 4 در كمتر از دو ماه بر اثر دخالت‌ها كاسه صبرش لبريز شود و استعفا بدهد.
  
استعفايي از سر اجبار
با تغيير رياست سازمان صداوسيما، اصغر پورمحمدي معاون سيما در اولين دور تغييرات مديران شبكه‌ها، تصميم گرفت تقي رستم‌وندي مدير شبكه 4 را ابقا كند. رستم‌وندي كه از سونامي تغييرات در شبكه‌ها به دور مانده بود، صندلي چندان پايداري نداشت و در اوايل تيرماه بود كه از سمت خود بركنار و به مؤسسه سروش فرستاده شد تا غلامرضا غلامي بر صندلي مديريت شبكه‌‌4 تكيه بزند. غلامي از مديران ارشد سازمان بود كه سمت‌هاي مختلفي را در بخش‌هاي مختلف صداوسيما برعهده داشته است. پورمحمدي از غلامي خواست تا مناظره‌هاي فرهنگي را در دستور كار شبكه قرار دهد. به نظر مي‌رسيد يكي از دلايل تغيير مدير شبكه 4 تلاش براي ديده شدن اين شبكه بود. ماهيت خاص شبكه 4 و مديريت سنتي در اين شبكه باعث شده بود كه اين شبكه از نظر مخاطب با مشكل جدي روبه‌رو شود تا آن حد كه حتي اين فقر بيننده به لطيفه تبديل شد، مانند: «اگه يه روز شبكه 4 را قطع كنند هيچ‌كس متوجه نميشه بدبخت انگار پرورشگاهيه» يا «شدم مثل شبكه 4 كه هيچ كس دوستش نداره». غلامي مي‌گويد پيش از آنكه به شبكه بيايد در حضور سرافراز و پورمحمدي شروطي را براي باز كردن فضاي شبكه اعلام كرده بود كه مورد موافقت رئيس سازمان قرار گرفته بوده است. غلامي درباره يكي از اين شروط مي‌گويد: قرار ما با آقاي پورمحمدي اين بود كه فضاي شبكه 4 را باز كنيم تا فضاي نقد باشد، فضاي علمي باشد و كمك كنيم كه طيف‌هاي گوناگون فكري در حوزه فرهنگ و هنر در تلويزيون ديده شوند، نگاه‌هايشان ديده شود و فضايي چالشي در تلويزيون ايجاد كنيم. خب آقاي پورمحمدي با اين رويكرد مخالفت كردند. قرار دوم اين بود كه ايشان در بسياري از مسائل دخالت ريز و جزئي نكند كه اين هم در مواردي محقق نشد.
  
علل اختلاف؛ سخنراني رحيم‌پور و «هفت»
مدير شبكه چهارم سيما در شرايطي كه برنامه «هفت» شبكه 3 تعطيل شده بود، تصميم مي‌گيرد برنامه‌اي مشابه با هدف نقد سينما راه‌اندازي كند؛ برنامه‌اي كه علاوه بر سينما به نقد برنامه‌هاي تلويزيون نيز بپردازد. اين تصميم شبكه 4 با مخالفت صريح پورمحمدي روبه‌رو شد. مورد ديگري نيز كه غلامي درباره اختلاف خود با پورمحمدي ذكر مي‌كند، دخالت معاون سيما درباره برنامه استاد رحيم پور‌ازغدي بود كه غلامي تلاش داشته تا با تغيير سبك پخش سخنراني‌هاي ازغدي آن را به برنامه‌اي چالشي و مناظره‌اي تبديل كند كه باز هم با سنگ مخالفت پورمحمدي روبه‌رو مي‌شود. اين موارد و شايد موارد ديگري كه رسانه‌اي نشدند دست به دست هم داد تا مديري كه تنها دو ماه از انتصابش گذشته بود نامه‌اي تند عليه رئيس خودش بنويسد. متن استعفاي غلامي به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد، اقدامي كه چندان هم نمي‌توانست دور از ميل مدير شبكه چهار باشد. متن نامه به اين شرح است: «احتراماً، نظر به اينكه جنابعالي در برنامه‌ريزي اينجانب براي اداره مطلوب شبكه متناسب با قواعد و ضوابط سازماني و اصول حرفه‌اي اختلال ايجاد مي‌كنيد(پيوست) و اين رويه خلاف قراري است كه روز اول در محضر رياست محترم سازمان با همديگر گذاشتيم و به‌منظور جلوگيري از بروز اختلافات بچگانه در سطح سازمان، بدين وسيله بنده از مديريت شبكه4 سيما استعفا مي‌دهم و براي جنابعالي آرزوي توفيق مي‌كنم، بديهي است تا تعيين مدير جديد باصلابت و در چارچوب ضوابط به اداره شبكه ادامه خواهم داد.»
با وجود اينكه ابتدا استعفاي غلامي پذيرفته شده و دكتر پورحسين به عنوان سرپرست شبكه 4 تعيين مي‌شود، ساعتي بعد از رسانه‌اي شدن استعفا، معاونت سيما اعلام مي‌كند كه با استعفا مخالفت كرده و غلامي همچنان مدير شبكه باقي خواهد ماند. مدير شبكه نيز در اولين اقدام در مصاحبه با «تسنيم» از اختلافات گسترده خود با پورمحمدي و دخالت‌هاي بي‌مورد معاون سيما گفت و رسماً اعلام كرد كه گزينه مطلوب‌ پورمحمدي نبوده است. مورد عجيب شبكه به شايعه‌هاي قديمي درباره اختلاف نظر رئيس سازمان صداوسيما و معاون سيما را دامن زد. اختلافاتي كه در تغيير مديران، تعطيلي برنامه‌هاي پربيننده و حتي سياستگذاري كلان سازمان مشهود است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار