کد خبر: 737533
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
عليرضا محمدي

شهر تكريت فروردين سال جاري از لوث وجود داعش و بقاياي حزب بعث آزاد شد. اما چندي پيش كه در محفل تعدادي از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوديم، سخن از تكريت به عنوان نماد قدرت صدام حسين به ميان آمد كه اكنون زير قدوم سرداران ايراني ( قاسم سليماني) قرار گرفته است. اين سخنان انگيزه نگارش مطلب زير را پديد آورد.

تكريت، ‌زادگاه صدام حسين عبدالمجيد تكريتي، مركز قدرت او به شمار مي‌رفت. 24 سال رياست جمهوري او بر عراق، نه تنها متكي بر قدرت حزبي بلكه به مناسبات خويشاوندي وي متكي بود. ابراهيم حسن تكريتي وزير كشور، علي حسن التكريتي معروف به علي شيميايي وزير دفاع، ابراهيم الدوري تكريتي معاون صدام، قصي و عدي پسران صدام تنها بخشي از اقوام او بودند كه به شكلي قوميتي صدام را در حكومت مستبدانه‌اش ياري مي‌رساندند.

بنابراين تكريت همواره منبعي براي بروز چهره‌هايي بود كه از رده‌هاي بسيار پايين خود را به بالاترين مسئوليت‌هاي حكومت بعث عراق مي‌رساندند. حسين كامل يكي از اقوام صدام بود كه اولين بار در سال 59 به عنوان محافظ شخصي وي، خود را معرفي كرد. اما بعد از جلب اعتماد صدام و ازدواج با دخترش رغد، خيلي زود به مناصب بالاي نظامي رسيد، طوري كه همزمان با در اختيار داشتن گارد رياست جمهوري، دستگاه امنيتي ويژه‌اي با استفاده از اهالي استان‌هاي تكريت، موصل و الانبار تشكيل داد.

بعد از كودتاي صدام عليه حسن البكر، او از تكريت و اقوام تكريتي‌اش براي بسط قدرت خود به حزب بعث و متعاقباً عراق بيشترين بهره را برد و چند ماه پس از رياست جمهوري نيز با حمله به ايران، ابرقدرت‌ها را آنچنان همراه خويش ساخت كه ارتش عراق در پايان جنگ هشت‌ساله، ‌به يكي از قدرت‌هاي بلامنازع خاورميانه تبديل شده بود. ارتشي كه صدام را به طمع انداخت دست صاحب خود را گاز بگيرد و در ماجراي اشغال كويت، با قدرت‌هاي جهاني درگير شود. پس از سقوط رژيم بعث در سال 2003 و با ورود امريكا و متحدانش به عراق، باز اين تكريت بود كه پناهگاه‌ فراريان رژيم بعث به شمار مي‌رفت، چنانچه خود صدام حسين در مزرعه‌اي در تكريت دستگير شد.

بعد از خروج نصفه و نيمه نيروهاي امريكايي از عراق و بروز پديده‌اي چون داعش، تكريت خاستگاه اتحاد سلفي‌ها و بعثي‌ها شد. اما عاقبت شهري كه متكبرترين ژنرال‌‌هاي عراقي از آنجا سربرآوردند و هشت سال تمام مقابل رزمندگان كشورمان جنگيدند، در يازدهم فروردين ماه 94 و طي عملياتي طولاني و خونين توسط ارتش و نيروهاي مردمي عراق كه عمده آنان را رزمندگان شيعه سازمان بدر تشكيل مي‌دادند از لوث وجود تكفيري‌ها آزاد شد.

حضور سردار سليماني در تكريت و انتشار تصاوير تاريخي اين حضور، درس عبرتي را در تاريخ ماندگار كرد كه به خوبي نشان مي‌دهد ماندن فرزندان انقلابي خميني كبير بر سر عهد و پيمان ‌مقدس‌شان، نصرت و ظفري كه خدا وعده‌ آن را داده‌است محقق ساخته و باز هم خواهد ساخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار