کد خبر: 727215
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اعلام کرد:
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: در جریان عملیات حفاری برای خط انتقال گاز، محوطه ای باستانی نمایان شد که کاوش‌های باستان شناسان، حکایت از وجود یک گورستان در منطقه وستمین کیاسر دارد.
سهيل جاني پور
دلاور بزرگ نیا با حضور در محل این اکتشاف اظهار داشت: این گورستان تاریخی در مسیر انتقال خط لوله گاز سمنان به مازندران و در وستمین کیاسر ساری کشف شده  و شامل 15 گور دخمه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه برخی از گورها نیز در جریان عملیات حفاری توسط بولدوزرها تخریب شده است، افزود: تاکنون 9 گور از دخمه‌های کشف شده، سالم هستند و کاوش‌های باستان شناسی نیز ادامه دارد.

بزرگ نیا با اشاره به اینکه عملیات کاوش تا نیمه مردادماه ادامه دارد، بیان داشت: شماری اشیا نیز در لابه لای گورها کشف شده است.

وی درباره کشف گورهای باستانی افزود: در این نوع تدفین پس از به خاکسپاری، اشیای متعلق به فرد کنارش قرار داده می‌شد و با استفاده از قرار دادن لاشه سنگ و ملات گل ورودی گور را مسدود می‌کردند.

بزرگ نیا گفت: پس از باز شدن تعدادی از این گورهای دخمه ای متوجه شدیم که در هر یک از گورها چند نفر تدفین شده اند، به این ترتیب که هر بار درب گور باز شده و جسد دیگری در آن قرار می‌گرفت. علاوه بر کشف اشیا در فضای دخمه‌ای، در فضای مستطیلی نیز در لابه لای خاک در عمق‌های مختلف ظروف سالم و شکسته سفالی کشف شد.

وی افزود: فعلا باستان شناسان در حال پژوهش روی این سایت هستند و با کمبود بودجه روبرو هستیم، باید بررسی کنیم که این مکان را به عنوان سایت موزه می‌توانیم مراقبت کنیم و یا یک گور دخمه‌ای را بطور کامل برای مطالعات بیشتر به مرکز استان انتقال دهیم.

بزرگ نیا تاکید کرد: اگر فضای مناسبی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد، آمادگی داریم که این موزه را در چهاردانگه دایر کرده و اشیاء کشف شده در منطقه را در این موزه نگهداری کنیم.

وی افزود: سفالینه، ابزار جنگی، سرپیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دستبند و گردنبندهای مهره‌ای از جمله یافته‌های گروه باستان شناسی در گورستان تاریخی کیاسر بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر