کد خبر: 725626
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
حضرت امام در رابطه با جنگ مطالب مهمي چون «جنگ، جنگ تا رفع كل فتنه» و «امريكا رفتني است» فرموده‌اند كه شعارهاي محوري ما در طول جنگ را نشان مي‌دهد.
گل‌علي بابايي*

حرف‌ها و صحبت‌هايي كه در عين كوتاه و مختصر بودن براي جامعه بسيار تأثيرگذار بود و بار معنوي و حماسي پشت اين حرف‌ها باعث مي‌شد رزمندگان از آن قوت و روحيه بگيرند.

در خاطراتي كه رزمندگان از دفاع مقدس نوشته‌اند بيشتر آنها اشاراتي مستقيم به اين صحبت‌ها دارند. دليل حضور رزمندگان در جبهه و انگيزه بسياري از رفتارهايشان در مناطق عملياتي از حرف‌هاي امام سرچشمه مي‌گيرد. اگر حضرت امام درباره واقعه‌اي در جنگ صحبتي داشته حتماً رزمندگان در استدلال و خاطراتشان از آن واقعه‌، به حرف‌هاي امام هم استناد و اشاره كرده‌اند و اين موضوع نشان‌دهنده تأثير سخنان امام براي رزمندگان و شهدا بوده است.

در ادبيات داستاني مربوط به دفاع مقدس كمتر به اين مسائل توجه ‌شده است كه البته براي اين سبك از ادبيات دلايلي وجود دارد. به هرحال در اين سبك سعي نويسندگان بر اين است كه به دور از شعار كتابشان را بنويسند، به همين دليل زياد به حرف‌هاي امام اشاره نمي‌كنند. به هرحال در ادبيات داستاني نويسنده در فضاي ذهني خودش سير مي‌كند كه كمتر ما به ازاي بيروني دارد. اينگونه ادبيات اگر به قصد سياه‌نمايي نوشته نشود ايرادي ندارد. گاهي برخي نويسندگان تصويري از دوران دفاع مقدس نشان مي‌دهند كه چندان تطابقي با واقعيت ندارد و پرداختن به چنين موضوعات ذهني براي ادبيات دفاع مقدس مناسب نخواهد بود.

ولي در آثاري كه بر اساس عمليات‌ و وقايع هشت ساله جنگ نوشته مي‌شود معمولاً در كتاب‌هاي پژوهشي و خاطرات، حرف‌هاي حضرت امام وجود دارد و به خوبي قابل لمس است. خودم چون كارم نوشتن مستند و مستندنويسي است مباني كارمان بر اساس فرمايشات امام است. ما هرجايي را كه مي‌خواهيم اثبات كنيم بايد از صحبت‌هاي حضرت امام استفاده كنيم و حرف‌هاي امام به عنوان يك سند غيرقابل انكار به مطلب موضوعيت مي‌دهد.

مبناي حرف امام همواره ظلم‌ستيزي و مبارزه با ظالم بوده است. جمله ايشان درباره «حذف اسرائيل از صفحه روزگار» و «امريكا نمي‌تواند هيچ غلطي بكند» امروز ما به ازاي بيروني دارد. امروز تاريخ به خوبي ثابت كرده كه حرف‌هاي امام منطبق با واقعيت بوده و محدود به يك بازه كوتاه نبوده است. حتي در مورد صدام به سران كشورهاي غربي و عربي هشدار مي‌داد كه او به شما هم رحم نخواهد كرد و در آخر ديديم كه چه اتفاقاتي افتاد. حرف‌هاي امام تاريخ مصرف نداشت و سخناني واقعيت انكارناپذيري است كه بينش و نگرش درست ايشان به مسائل پيرامون را نشان مي‌دهد.

* نويسنده و پژوهشگر دفاع مقدس

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار