کد خبر: 725295
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
استاندار خراسان رضوی:
استاندار خراسان رضوی گفت: برای رفع نقایص شهر مشهد و نوسازی آن بودجه های استانی کفایت نمی کند و نیاز به اعتبار و حمایت ویژه برای اجرای پروژه های مربوط به مشهد ۲۰۱۷ در سال جاری است.
علیرضا رشیدیان در دومین جلسه شورای عالی سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی موفق به اختصاص سه درصد از بودجه سال جاری به پروژه مشهد ۲۰۱۷ شده که جوابگوی هزینه های مورد نیاز برای مشهد مقدس نیست.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در این راستا نیازمند حمایت در حوزه ملی هستیم بیان کرد: بودجه سالانه استان انقباضی و تکلیف ۷۵ درصد از این بودجه در تهران مشخص شده است و لذا شماری از پروژه های نیمه تمام عمرانی به ارزش دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان باقی مانده در حالی که بودجه سال جاری ۲۴۰ میلیارد تومان است.

رشیدیان با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان اسلامی آموزشی علمی و فرهنگی برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، بهسازی و نوسازی شهر است افزود: این در حالی است که ۳۱۸ هکتار اطراف حرم مطهر بافت فرسوده است و حاشیه شهر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیازمند ساماندهی است.

بهترین فرصت برای اشاعه ارزش های اسلامی

وی گفت: وجود حرم مطهر رضوی و مشاهیر بزرگی همچون فردوسی به عنوان احیا کننده زبان فارسی در شهر مشهد ظرفیت های بالقوه فرهنگی است که باید با استفاده از آنها و محوریت قرار دادن قرآن و عترت وحدت در جهان اسلام را استحکام بخشیم.

وی افزود: در این شرایط که تکفیری ها و تفرقه انگیزان به دنبال از بین بردن اسلام هستند؛ بهترین فرصت برای گسترش تفکرات دینی با محوریت مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است اما تحقق این اهداف نیاز به تامین امکانات لازم با پشتیبانی ملی دارد.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: اختصاص ردیف بودجه در سطح ملی و پشتیبانی تصمیم گیرندگان ملی از طرح مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند باعث به ثمر نشستن نتایج این طرح به نحو مطلوب باشد.

هوشمند سازی کلانشهر مشهد

وی با اشاره به تشکیل کمیته هوشمند سازی و شهر هوشمند به عنوان یکی از مباحث اصلی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: در حوزه فضای مجازی برای شهر هوشمند اقدامات مناسبی طی تشکیل جلساتی با معاونت وزارت ارتباطات و شرکت های مخابراتی و تلفن های همراه صورت گرفت.

رشیدیان هدف انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از سوی آیسسکو را هدفی فرهنگی دانست و افزود: ظرفیت های مشهد از قبیل وجود مضجع منور رضوی و مفاخری همچون فردوسی باعث درخشیده شدن مشهد در آسمان فرهنگی کشورهای اسلامی شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر اینست که در فضای کنونی جهان اسلام و به خصوص در وضعیت گسترش روز افزون گروه تروریستی داعش، بتوانیم قرآن و عترت را محوری برای وحدت در جهان اسلام معرفی کنیم.

تشکیل شورای برنامه ریزی

در ادامه این جلسه سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ نیز گفت: شورای برنامه ریزی و هماهنگی مجری سیاست ها و تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری است و هماهنگی دستگاه های اجرایی را به ریاست استاندار خراسان رضوی برعهده دارد.

وی متناسب سازی شاخص ها، روش ها فرآیند ها و طراحی استانداردها و ایجاد تمهیدات حقوقی و مالی، تخصیص بودجه و نظارت بر عملکرد مالی را از وظایف شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ دانست و افزود: اتخاذ شیوه های تشویقی و نظام انگیزشی لازم به منظور افزایش تعامل و همکاری دستگاه های مربوطه، بررسی و اظهار نظر نسبت به موضوعات، طرح ها و گزارش ها و نظارت عالیه بر فرآیند پیوست نگاری فرهنگی واحدها و فعالیت های عملیاتی و اجرایی و صدور مجوز اجرا با بهره برداری از طرح ها و پروژه ها نیز از دیگر وظایف شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ است.

سرابی تصریح کرد: ستاد فعالیت های عمرانی شورای برنامه ریزی و هماهنگی با مسئولیت معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی، ستاد فعالیت های شهری با مسئولیت شهردار مشهد مقدس و ستاد اجرایی فعالیت ها و رویدادهای فرهنگی با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار