کد خبر: 723923
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
حجت الاسلام محمدرضا زائری در گفتگو با "جوان":
حجت الاسلام محمدرضا زائری در گفتگو با "جوان" به تشریح برخی مقدمات و شرایط موردنیاز برای ورود به این ماه و گذراندن لحظه های پربرکت آن می پردازد...
مریم احمدی

****

 

هدف از زندگی دردنیا طی کردن مسیر تعالی و کمال است. دنیا فرصتی است برای حرکت کردن در مسیر تعالی، رشد و رسیدن به مدارج بالای انسانیت. در این مسیر خداوند برای تربیت انسان ها ایستگاه های زمانی و مکانی تعبیه کرده است تا انسان در این ایستگاه ها با گذراندن دوره های معنوی یک گام به تعالی نزدیک تر شود. مهمترین ایستگاه زمانی و فرصتی که در طول هر سال به انسان داده می شود ماه مبارک رمضان است، فرصتی برای همه انسان ها که از ظرفیت و پتانسیل عظیم معنوی این ماه بهره بگیرند. ماه پربرکتی که ورود به آن آداب خاص خودش را دارد.  حجت الاسلام محمدرضا زائری در گفتگو با "جوان" به تشریح برخی مقدمات و شرایط موردنیاز برای ورود به این ماه و گذراندن لحظه های پربرکت آن می پردازد.

                                   ****


این نقطه، زندگی یک سال را تحت الشعاع قرار می دهد

برنامه آموزشی انسان ها با روزه و فرائض ماه مبارک رمضان محقق می شود. در این ماه بزرگترین اتفاق و رویداد معنوی در تربیت انسان روی می دهد. اگرچه امساک از خوردن و آشامیدن به عنوان ظاهری ترین ویژگی این ماه دیده می شود اما اتفاق عظیم و شگرفی در این ماه برای انسانها رخ می هد.از این رو ماه رمضان از جهت خصوصیات معنوی اش با تمام ماه های سال متفاوت است. حجت الاسلام محمدرضا زائری با بیان این مطالب می گوید: در روایات آمده است که رسول خدا در پایان ماه شعبان به مردم توصیه کرده اند برای وارد شدن به این ماه آماده باشند چرا در ماهی که به نام ماه خدا شناخته شده شیاطین محدودند،درهای بهشت بازند، وسوسه های نفسانی به حداقل می رسند و زمینه رغبت مردم به معنویات و رشد روحی بیشترفراهم است.  

وی می افزاید: خصوصیات معنوی این ماه چیزی است که همه مردم احساس می کنند حتی کسانی که کمتر به شرعیات مقیدند نیز فضای خاص و معنوی این ماه مبارک را درک می کنند. حجت الاسلام زائری با بیان اینکه رمضان بهترین و سریعترین مسیر برای رسیدن به خداست می گوید: در این ماه مبارک حتی انسان هایی که گرفتار وسوسه های شیطانی هستند و غلبه بر این وسوسه ها برایشان سخت است هم راحت تر مسیر تزکیه را طی می کنند.


بر همه واجب است زمینه روزه داری دیگران را فراهم کنند

همه کسانی که جایگاه و مسئولیتی دارند، موظفند و بر آنها واجب است که شرایط و برنامه های کاری را در این ماه به گونه ای تنظیم کنند که فشار کاری کارکنانشان به حداقل برسد. چرا که در این صورت آنها هم در ثواب اعمال و دعاهای این افراد شریک می شوند. حجت الاسلام محمدرضا زائری با تاکید بر اینکه همه ما به نوعی مسئولیم شرایط روزه داری را برای دیگران تسهیل کنیم می افزاید: هر فرد مومن روزه دار علاوه بر اینکه باید به فرائض این ماه در نهایت دقت عمل کند باید این مسئولیت را هم برای خود قائل باشد که شرایط روزه داری دیگران را نیز فراهم آورد.

حجت الاسلام زائری با انتقاد از برخی کارفرماها، مدیران و مسئولان ادارت و سازمانها که بدون توجه به فرا رسیدن ماه مبارک هیچ تغییری در برنامه کاری کارکنان ایجاد نمی کنند می گوید: بارها مشاهده شده برخی افراد از جمله کارگران ساختمانی در ماه مبارک رمضان مشغول فعالیت های سنگین هستند و این مورد خوشایند نیست چرا که یا در اثر فعالیت زیاد این افراد ناچار به ترک روزه داری و اقدام به روزه خواری می شوند و یا از انجام اعمال این ماه و فرائض آن بی نصیب می مانند. این کارشناس مذهبی می افزاید: اگر بخواهیم تربیت الهی در ما اثر کند و روزه داری، ما را به رشد و کمال برساند باید به انجام اعمال و فرائض این ماه اهتمام ویژه داشته باشیم. امساک از خوردن و آشامیدن اولین قدم روزه داری است و گام بعدی توجه معنوی به دعاها و مناجات خاص این ماه، برقراری رابطه محکم روحی و معنوی با خدا، توجه به نیازمندان و فقرا، بهره گیری از مجالس سخنرانی و معارف دینی، شرکت در برنامه های مذهبی، توجه بیشتر به خانواده و رفتار شایسته با آنها، صله رحم و توجه به دوستان، آشنایان و نزدیکان گام های بعدی است که می تواند رمضان را برای ما به یک اتفاق بزرگ و روحانی تبدیل کند و تمام مسیر زندگی مان تا سال آینده را تحت الشعاع قرار بدهد. حجت الاسلام زائری می افزاید: افراد بیش از نیمی از ساعات روز و زمان روزه داری شان را در محیط کار سپری می کنند، از این رو کارفرماها و مدیران باید شرایطی را فراهم کنند که کارکنانشان بتوانند زمان و توان کافی برای انجام این فرائض و اعمال داشته باشند.


رنگ شادی به رمضان بپاشید

حجت الاسلام زائری با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر ایجاد فضای شادی و نشاط در جامعه در ماه مبارک رمضان می گوید: طبق توصیه های دینی باید در این ایام مبارک فضای شادی و نشاط در محیط های مختلف از جمله ادارات و دیگر محیط های کاری فراهم شود. از این رو مدیران باید انجام فعالیت ها و برنامه های خاص و خارج از برنامه معمول برای کارکنانشان در نظر بگیرند. برنامه هایی که حال و هوای این ماه را برای افراد کاملا متفاوت و خاص کند.

این کارشناس مذهبی ایجاد فاضی شادی و نشاط در بین اعضای خانواده را مورد تاکید قرار داده و می گوید: طبق توصیه های دینی پدر و مادرها در ایام ماه مبارک رمضان باید سعی کنند فضای شاد و جذابی برای فرزندانشان ایجاد کنند. اما متاسفانه گاهی در اثر بی توجهی و کوتاهی ما بزرگترها، در ماه رمضان فضای شادی و شعف در خانواده کمرنگ می شود در حالی که باید با  استفاده از تدبیر و یافتن راهکارهایی موثر، روزهای ماه رمضان را برای فرزندانمان به روزهایی خاطره انگیز و به یاد ماندنی تبدیل کنیم.وی ادامه می دهد: ماه رمضان باید به عنوان یک عید بزرگ، یک مهمانی شاد، جذاب و دوست داشتنی در ذهن فرزندان ما جا بگیرد.

این کارشناس مذهبی به صله رحم وفراهم کردن شرایط میهمانی و دید و بازدید در این ماه تاکید کرده و می گوید: در ماه مبارک رمضان باید شرایطی فراهم کنیم که به توصیه های دینی از جمله صله رحم و دستگیری از دوستان و خویشاوندان نیز توجه داشته باشیم.ضمن اینکه رفت و آمد با خویشاوندان، خود یکی از بهترین راه های ایجاد شادی در بین اعضای خانواده هاست.  


ترویج فرهنگ روزه داری

حجت الاسلام زائری با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ روزه داری در خانواده و بهره گرفتن تمام اعضا به ویژه فرزندان از رمضان می گوید: مهمترین رکن و اساس تربیت هر فرد در کانون خانوادگی شکل می گیرد. از آنجا که تربیت دینی از طریق خانواده به ویژه مادر به وجود فرد منتقل می شود از این رو لازم است خانواده ها به مقدمات تربیت دینی فرزندانشان توجه ویژه داشته باشند.

 این کارشناس مذهبی می افزاید: این مقدمات نه تنها از سالهای ابتدایی زندگی بلکه قبل از تولد فرزند باید فراهم شود. وی، روزی حلال خانواده و ارتباط عاطفی پدر و مادر و صمیمیت اعضای خانواده را مهمترین شرط برای ایجاد فضای مناسب تربیت معنوی فرزندان عنوان کرده و می گوید: اگر چنین بستری فراهم نباشد نمی توان انتظار داشت در ماه رمضان فرزندان آنگونه که باید از ظرفیت معنوی این ماه بهره ببرند. این کارشناس مذهبی می افزاید: در صورتی که ارزش های دینی در سایه تعادل و ارتباط صحیح در خانواده به فرزندان منتقل شود می توان شرایطی فراهم کرد تا ماه رمضان برای همه اعضا ماهی سرشار از رشد معنوی باشد.

وی به خانواده ها توصیه می کند برای رسیدن به این هدف در طول روز و شب های رمضان شرایط مناسبی برای فرزند روزه دار خود فراهم کنند تا به نوعی برای تداوم این عمل حسنه تشویق شوند. فراهم کردن غذاهای دلخواه و مورد علاقه فرزندان، فراهم کردن شرایط مساعد برای خواب شبانه و استراحت روزانه آنها و برخورد خوب و مهربان با فرزندان می تواند روزهای رمضان را برای آنها خوشایندتر کند. وی در این خصوص به روایتی اشاره کرده و می گوید: روایت شده که مرد باید برای وعده سحر و افطار همسر و فرزندانش بهترین غذا و خوراک مورد علاقه آنها را تهیه کند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار