کد خبر: 722348
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، توسعه پوشش‌ گیاهی کویر میقان در گرو تامین اعتبار و همکاری بیش از پیش مسئولان است.

یوسف یوسفی با بیان اینکه در استان مرکزی، کویر میقان و اراضی محدوده آن مصداق بارز کویر هستند که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای رفع مشکلات آن برنامه‌هایی را تدوین کرده است افزود: کویر میقان به دلیل مشکل کم آبی و شرایط اکوسیستمی که ملموس‌ترین آن حرکت ریزگرد‌ها و شن‌های روان در منطقه است، مشکلات زیست محیطی و آسیب‌هایی را هم برای سلامت افراد ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه حرکت ریزگرد‌ها مانعی برای بارندگی‌ها است، ادامه داد: حرکت ریزگردها که اغلب از کشورهای عربی به سمت استان مرکزی می‌آیند منجر به کاهش بارندگی و یا بارندگی‌های گل آلود می‌شوند.

یوسفی اجرای راه‌های مقابله با بیابان‌زایی در این منطقه را به عنوان الگویی برای دیگر مناطق بیابانی و کویری استان دانست و گفت: برای کاهش ریزگردها در این منطقه متناسب با شرایط اکوسیستمی آن و بعد از انجام آزمایش و تحقیق، گیاه قره‌داغ به عنوان پوشش گیاهی منطقه انتخاب شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: کار کاشت و توسعه پوشش گیاهی قره‌داغ در کویر میقان از دهه 70 آغاز و تاکنون حدود هفت تا هشت هزار هکتار از سطح این منطقه زیر پوشش این‌گونه گیاهی قرار گرفته‌اند.

یوسفی با اشاره به کنترل بیش از 90 درصد از حرکت شن‌های روان در این منطقه ادامه داد: گیاه قره‌داغ می‌تواند تا 50 تن خاک و شن‌های روان را زیر شاخ و برگ‌هایش تحمل کند.

وی منطقه کویر میقان و پوشش گیاهی قره‌داغ در آن را منطقه‌ای بین‌المللی و بی‌نظیر دانست و گفت: برای توسعه قسمت عمده پوشش گیاهی در کف دریاچه و محدوده اطراف آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیازمند تخصیص اعتباری مناسب برای کنترل بیشتر ریزگرد‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی منطقه و محدوده کویر میقان را بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه برای کنترل حرکت‌های شن‌های روان و ریزگردها دانست و گفت: مردم روستاهای داودآباد و اطراف کویر میقان بعد از آگاهی نسبت به اثرات چرای دام در افزایش ریزگردها نسبت به قرق این محدوده همکاری‌های خوبی را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان داشته و دام‌هایشان را از دام سبک به دام سنگین تغییر دادند.

یوسفی اعتبار سال گذشته برای این کار را 150 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان فقط 100 میلیون تومان اعتبار به این اداره کل تخصیص داده شد.

وی با تاکید بر همکاری رسانه‌ها و مردم در راستای توسعه پوشش گیاهی منطقه کویر میقان ادامه داد: امسال برای این امر 30 میلیارد تومان را پیشنهاد داده‌ایم که امید است با تامین اعتبار لازم و توسعه پوشش گیاهی در این منطقه کاهش ریزگرد‌ها را شاهد باشیم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار