کد خبر: 719304
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
جایگاه روسیه در اقتصاد چینی ها، در 32 توافقنامه ای که شی جینگ پینگ در سفر ماه می به مسکو با پوتین امضا کرد، در حال ظهور است.
آندره پولونی

جوان‌آنلاين: نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز پنجشنبه (14 می )2015 به چین سفر کرد تا با شی جینگ پینگ، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کند. در این سفر سه روزه نارندرا مودی امیدوار بود تا در روابط با چین به موفقیتهایی دست پیدا کند. تاکنون اختلافات مرزی و ادعاهای ارضی که از سوی دو طرف مطرح می شود، مانع از عادی سازی روابط بین دو طرف شده است. با پیش داوری از شواهد غیرمستقیم، این دیدار ممکن است تغییر بازی در روابط بین پکن و دهلی نو باشد. در سفر مودی به چین برنامه ریزی شده بود که نخست وزیر هند از سوی مقامات بلند مرتبه چین مورد استقبال قرار می گیرد و با آنها دیدار خواهد کرد.

در این سفر آداب تشریفات شکست، رئیس جمهور چین به جای استقبال از مودی در پکن به "ژیان" شهر بومی خودش سفر کرد و در آنجا شخصا مودی را ملاقات کرد که نه تنها یک نشست در سطح سران بود و به مدت 90 دقیقه طول کشید، بلکه همچنین یک دیدار غیررسمی از مهمترین اماکن تاریخی بودایی ژیان نیز بود. این اولین باری است که شی جینگ پینگ، از یک رهبر در خارج از پکن استقبال کرده است. به نظر می رسد، این ژست دیپلماتیک به عنوان یک تلاش جدی برای کاهش اختلافات دوجانبه و "بهبود اعتمادسازی" بین دو کشور باشد.

رئیس جمهور چین نیز با این نوع از ژست دیپلماتیک توسط مودی در هند مورد استقبال قرار گرفته بود وقتی که در سپتامبر سال 2014 میلادی به هند سفر کرده بود و مودی در آن زمان از شی جینگ پینگ در شهر بومی خود استقبال کرد. نخست وزیر هند روز جمعه (15 می) در پکن با لی کگیانگ، نخست وزیر چین نیز ملاقات کرد. مودی همچنین در این سفر با هیئت همراه هندی به شهر شانگهای رفت تا مذاکراتی با نمایندگان محافل تجاری چین برگزار کند.

برای روسیه، نزدیک شدن هند و چین به یکدیگر یک مسئله خیلی مهم است. برای مدت زمان طولانی، تصور مثلث استراتژیک بین روسیه، چین و هند وجود داشته است اما تا این اواخر این مسئله به طور خاص عملی نشده است. روسیه، چین و هند به عنوان گروهی که تا حد زیادی یک انجمن اقتصادی است، شناخته می شوند، بدون اینکه مسائل استراتژیک را بیشتر نشان دهند. درگیری بین چین و هند بر سر مسائل مرزی حل نشده است و به نظر می رسد غیر قابل حل باشد.

با این ملاقات، این احتمال وجود دارد که برخی مسائل حل خواهند شد و ممکن است مهمترین مشکل در روند ادغام اقتصادی اوراسیا نیز حل شود. در این چارچوب، مکالمه تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر هند کمتر از یک روز قبل از سفر مودی به چین مهم است.

بنابه گفته سرویس مطبوعاتی کرملین و توئیت های خود مودی، نخست وزیر هند شرکت در چهارمین دوره نشست سران بریکس در ماه جولای 2015 و همچنین شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای که هر دو در شهر یوفا برگزار می شود را تایید کرده است. او همچنین با رئیس جمهور روسیه درباره مسائل مختلف مرتبط با توسعه همکاری استراتژیک ممتاز روسیه – هند بحث کرده است. هفته گذشته، پوتین، از رئیس جمهور چین در مسکو استقبال کرد و بیش از 30 توافقنامه همکاری بین رهبران دو کشور امضا شد.


مثلث روسیه، چین و هند کابوس جدید آمریکا


مفهوم نزدیکی دو غول اقتصادی آسیا، برای روسیه

آلکسی ماسلوف، مدیر مرکز پژوهش های استراتژیک چین در دانشگاه روسی دوستی مردم می گوید که ایده مثلث روسیه، چین و هند توسط اوگنی پریماکوف در اواخر دهه 1990 مطرح شده بود. ماسلوف همچنین رئیس مطالعات شرق در مدرسه عالی اقتصاد روسیه نیز هست. پریماکوف فکر می کرد که روسیه نقش رهبری را در این مثلث بازی خواهد کرد. الآن روشن است که چین این نقش را بازی می کند و این تمام شرایط را تغییر می دهد. یکی از دلایلی که سبب شده تا این مثلث تقویت شود به برداشت چینی­ها از ایجاد "جاده ابریشم بزرگ "جدید برمی گردد. به عبارت دیگر، چین کشورها را بر اساس نفع مشترک و در درجه اول اقتصاد، متحد خواهد کرد.


پروژه های اتحاد هند، چین و روسیه

به نظر ماسکوف، مرحله اول اتحاد سه کشور، انتقال و حفظ حسابهای مالی با استفاده از یک پول مشترک است. واضح است که چنین پول مشترکی به زودی ایجاد نمی شود، اما این بهترین سناریو است که می تواند در طول 5 تا 6 سال آینده عملی شود. این یک پروژه خیلی جذاب است. بنابراین، این سه کشور می توانند یک سیستم تجاری ممتازی را معرفی کنند و شرکتهای مشترکی را تاسیس کنند. آنها همچنین می توانند مسیرهای راه آهن و مسیرهای هوایی برای حمل بارها را توسعه دهند.

اساسا، امروزه چین درحال ایجاد یک واقعیت سیاسی جدید است و این پکن است که این واقعیت را کنترل می کند. اما این مسئله بستگی زیادی به این دارد که چین چگونه به طور موثر قادر خواهد بود تا روابط با هند را عادی سازی کند. باتوجه به ادعاهای ارضی دو طرف و درگیری مشترک، انجام آن آسان نیست و سبب شده تا این موضوعات به عنوان بخشی از مذاکرات چین و هند باشند.


مثلث روسیه، چین و هند کابوس جدید آمریکا


یخ اختلافات ارضی آب خواهد شد

ماسکوف معتقد است که دیدار مودی شامل یک توافقی است که یخ اختلافات ارضی بین دو کشور را آب خواهد کرد. چین اقدامات اقتصادی را از طریق اعطای اعتبار به هند فراهم خواهد کرد تا این کشور صنعت خود را توسعه دهد. الآن هند از لحاظ هزینه های تولید رقیب طبیعی چین است. احتمال دارد چین برخی شرکتهای خودش در هند را تعیین کند. در آینده نزدیک، کار با سرمایه گذاری های چینی در جاده ها و راه آهن ها در شمال هند شروع خواهد شد. در اصل، در چارچوب پروژه "جاده ابریشم بزرگ" جدید، پکن امیدوار است تا کنترل قلمرو گسترده ای از جنوب شرقی آسیا تا قفقاز را به دست گیرد. این تصور چین به معنای ادغام اقتصادی، همکاری سیاسی و مالی، تدارکات مشترک و زیرساختها است.

الآن، این تصور چینی ها، قلمروهای داخلی چین به اضافه کشورهای همسایه مثل جمهوری های آسیای مرکزی و تعدادی از کشورهای جنوب شرق آسیا را پوشش می دهد. روسیه هنوز نسبت به این مسئله، موضع خاصی نگرفته اما گفته است که برای همکاری در چارچوب دو اتحادیه جاده ابریشم و اتحاد اقتصادی اوراسیا آماده است. (هند نیز تاکنون به پروژه جاده ابریشم نپیوسته است).


نزدیکی هند و چین، برای روسیه مزیت است

در حال حاضر، روسیه بزرگترین کشوری است که از سیاست "توسعه طلبانه" چین حمایت می کند. این مسئله روابط سیاسی و اقصادی دو طرف را تقویت می کند. از طرف دیگر، یک مجموعه ای از خطرات و درگیری ها می تواند در آینده افزایش یابد و تنها در صورتی قابل حل هستند که روسیه بتواند به طور برابر به غرب و شرق متعهد شود.

آندره اوستروسکی، قائم مقام موسسه مطالعات شرق دور و عضو انجمن چین شناسان اروپا در معتقد است که بین پکن و دهلی نو یک اختلاف ارضی وجود دارد که از زمان جنگ مرزی چین و هند در سال 1962 که با شکست هند پایان یافت، درحال افزایش است. در نتیجه، الان هند بخشی از سرزمین چین یعنی فلات آکسای چین را اشغال می کند – دولت آروناچال پرادش و چین یک بخشی از سرزمین هند -. تا زمانی که این اختلافات ارضی حل نشوند، عادی سازی روابط بین چین و هند نسبتا مشکل خواهد بود.

به هرحال، چنین مسائلی به تدریج از طریق مذاکرات می توانند حل شوند. برای مثال روابط روسیه و چین. در سال 1964 زمانی که مائو زدونگ، بنیانگذار چین کمونیست برای اولین بار سرنوشت 1.5 میلیون کیلومتر مربع که روسیه تزاری از چین گرفته بود را مطرح کرد، به نظر می رسید این مسئله قابل حل و فصل نباشد.

با این حال، در سال 2004 و پس از 40 سال، علامت گذاری نهایی در مرز روسیه – چین انجام شد. باتوجه به حسن نیت دو طرف، کشورها کاملا توانایی این را دارند که مسائل مرزی خودشان را حل و فصل کنند. به محض اینکه چین و هند اختلافات ارضی خودشان را کاهش دهند، همه مسائل سیاسی سریع و به خوبی حل خواهد شد. الآن، زمان حل و فصل مسئله مرزی فرا رسیده است، همچنانکه پیوندهای اقتصادی بین چین و هند خیلی سریع درحال پیشرفت هستند. درحال حاضر، حجم تجارت خارجی چین و هند در مقایسه با حجم تجارت روسیه و چین حدود 100 میلیارد دلار است.

مسئله مهم این است که مشکلات بین چین و هند نه تنها در چارچوب گروه "بریکس" بلکه همچنین در چارچوب "سازمان همکاری شانگهای" که روسیه در آن نقش مهمی بازی می کند، حل خواهند شد. همچنانکه می دانیم، دهلی نو عضویت در سازمان همکاری شانگهای را درخواست کرده است. این کاملا امکان پذیر است که درخواست هند در طول نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر یوفا در ماه جولای، تایید خواهد شد.

منافع اقتصادی مشترک چین و هند

بازارهای دو کشور به یکدیگرعلاقه مند هستند – این بازارها خیلی بزرگ هستند. در حقیقت، چین تقریبا همه محصولات مازادی که قادر به تولید آنها است را می تواند به هند بفروشد- و بالعکس. به هرحال، همچنین محصولات و سرویس هایی وجود دارند که تنها در هند و یا تنها در چین تولید می شوند. در هند، سرویسهای اطلاعاتی و نرم افزار وجود دارند، در حالی که چین نیز امیدوار است تا یک شبکه راه آهن سریع و سیر در هند تاسیس کند.


جایگاه روسیه در اقتصاد چین و هند

به نظر می رسد، جایگاه روسیه در اقتصاد چینی ها، در 32 توافقنامه ای که شی جینگ پینگ در سفر ماه می به مسکو با پوتین امضا کرد، در حال ظهور است. بر اساس این توافقات، چین در توسعه زیرساختهای روسیه سرمایه گذاری خواهد کرد. علاوه بر راه آهن سریع و سیر مسکو تا پکن که در سال 2023 ساخته می شود، روسیه پروژه های زیرساختی مشترک همچون ساخت مسیر راه آهن کیزل- کوراگینو و بندر شرق دور در آسیا را دارد. علاوه بر این، چین، روسیه را با خطوط اعتباری تامین مالی می کند. از طرف دیگر، روسیه گاز را از طریق مسیر غربی و همچنین از طریق 100 هواپیمای سوپرجت سوخو، به چین عرضه می کند.

اوستروسکی می گوید، هند نیز به گاز روسیه علاقه مند است. هند کشور بزرگی است و منابع کافی انرژی ندارد. برای مثال، به دلیل سخت بودن زمین هنوز مشکلاتی بر سر سازماندهی عرضه گاز وجود دارد. با این حال، چینی ها با ابتکاری که در ساخت راه آهن سریع و سیر به تبت نشان داده اند، این مسئله نیز ممکن است.


منبع:نشریه اسووبودنایا
مترجم: روح الله صالحی

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
0
0
امریکا همراه با صهیونها محکوم به شکستند تا به کی ادم کشی و کودک کشی اهای اولاد ادم به داد مردم یمن و سوریه و عراق برسید ایا سکوت و همراهی با انان فردا جواب خالق خود را چگونه میدهید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار