کد خبر: 707358
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
رئیس بنیاد نخبگان استان :
رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و ‌بختیاری معتقد است: رویکرد پژوهشی باید به سمت و سویی حرکت کند که با ایجاد بازار علاوه بر تأمین مایحتاج و نیازهای داخلی، پاسخگوی درخواستهاوپیشنهادهای خارجی و به بیانی دیگر تجارت بین الملل باشد.
حمیرا رحیمی

دکتر خداداد پیرعلی گفت: پیشرفت و توسعه پایدار هر ملتی در گرو افزایش کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی مبتنی بر نیازها و مسائل روز آن جامعه و با رویکردهای آینده پژوهانه است. به این معنی که پژوهش و تحقیقات کاربردی زمانی برای پیشرفت و توسعه ارزشمند خواهند بود و قابلیت بهرهبرداری دارند که با درک عمیقی از تجارب و آزمون و خطای گذشته، فرصتهاوچالشهای کنونی را دریابند و با هدفگذاری و خیز و جهشی مستحکم برای ساختن فردا (آیندهای) مطمئن صورت پذیرند.

وی افزود: موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی (پژوهشمدار) در آن جامعه است، منظور از رویکرد پژوهشی نگاهی مبتنی بر پژوهش نسبت به موضوعهای گوناگون است. به بیان دیگر؛ زمانی که سودای کسب ثروت و حتی سود و منفعت بیشتر در ذهن تولیدکنندگان کالا و خدمات وجود دارد، نبایستی با بهرهمندی از تمام اسباب و لوازم توسعه و پیشرفت، همچناناندرخمیک کوچه باشیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و ‌بختیاری با بیان اینکه ظرفیتسازی از سویی و تبدیل ایده به پدیده در دیگر سو، ضلع مکمل و متممی است که موجب تبدیل پژوهش به محصول، محصول به صنعت، صنعت به تجارت و خلق بازار تجاری و برندسازی می‌شود، ادامه داد: در حقیقت زمانی این حلقه‌های بههمپیوسته زنجیر موجب حرکت دادن و چرخاندن چرخهای صنعت می‌شوند که قدمهای اولیه با جدیت، قاطعیت و با استمرار برداشته شود. از این رو بسیج همه منابع و امکانات در تولید محتواهای مورد نیاز، بهرهگیری از یافته های پژوهشهای قبلی و جامعهمحوری و آیندهنگری رویکرد پژوهشها،میبایستی اولویت و در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در فعالیتهای تولیدی و یا حتی دانشبنیان خود رویکردی پژوهشی دارند، باید پیش از هرگونه تصمیم به مطالعه وضعیت موجود پرداخته و با تجزیه و تحلیل مشاهدات خود، به بهترین راهکار‌ها بیاندیشند. همچنین، تلاشکنندتاازنتایج آثار سایر پژوهشگران نیز به نحو شایستهای بهره گیرند و به معمای حقیقی و واقعی کلمه، تحقق پژوهش که همان دانشبنیان بودن آن است را با انگیزههای ناسالم و سوداگرانه کسب سود و منفعت بیشتر اشتباه نگیرند. بنابراین، رویکرد پژوهشی به قشر یا گروه خاصی محدود نشده و زمانی سرچشمه اثر خواهد بود که در سطوح و امور گوناگون جامعه تسرییافته باشد.

پبرعلی گفت: نوع و سطح فعالیتهای پژوهشییکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب میشود و موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و غیره به گونهای به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. همچنین؛ رویکرد پژوهش، آیندهپژوهی و نهایتاً ایجاد بازار از طریق همان پژوهشهای دنبالهدارمیبایستی به سمت و سویی حرکت کند که علاوه بر تأمین مایحتاج و نیازهای داخلی، پاسخگوی درخواستهاوپیشنهادهای خارجی و به بیانی دیگر تجارت بینالملل باشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد، گفت: بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. همه آنچهبهعنوانپیشرفت علوم در دورههای گوناگون تاریخ می‌شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشتهاند و ذهن پرسشگرشانهموارهمحرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است. محرکی که اگر با صبغهای دینی و الهی به آن نگریسته شود، بیش و پیش از همهی دعوات الهی و حتی دعوت به عبادت، تبلور و تجلی تفکر و پژوهیدن را از آدمی این موجود کنجکاو و پرسشگرمطالبهشدهوخواهدشد.

وی گفت: در آموزش نیز بایست رویکرد پژوهشمدار داشت؛ منظور از رویکرد پژوهشمدار در آموزش آن است که در همه سطوح و مقاطع آموزشی، شیوه های تدریس بهگونه‌ای باشد که دانش آموزان به مطالعه کتابهای درسی اکتفا نکرده و خود با بررسی منابع موجود در موضوعهای درسی، به گسترش منابع دانش خویش بپردازند.

پیر‌علی ادامه داد: در رویکرد پژوهشمدار دانش آموزان چگونه آموختن را میآموزند و قادر خواهند بود که به شیوهای علمی دانش خود را توسعه بخشند. همچنین در این رویه، نظام آموزشی (اعم از آموزش و پرورش و آموزشعالی) در همه سطوح و مقاطع موظف به تهیه، تدوین و تولید محتواهای آموزشی پژوهیدن، تبیین و واکاوی افقهای پیش روی پژوهشگران عرصههاوفراهمکردنزمینههای مختلف در جهت ایجاد و راه‌اندازی کسب و کارهای تجاری، بنگاههای کوچک و بزرگ زود و دیربازده در نیل به ایجاد اقتصادی پویا و مولد خواهد بود که علاوه بر عدم تک محصولی بودن و وابستگی شدید به درآمدهای حاصل از فروش نفت؛ به اقتصادی دانشبنیان و چند محصولی تبدیل شود.

وی در پایان توسعه پایدار و همه جانبه کشور را در گرو افزایش کمی وکیفی فعالیتهای پژوهشی دانست و گفت: اگر نگاهی دراز مدت به امر پژوهش داشته باشیم، شاید مهمترازانجامپژوهشدرزمینه های گوناگون، گسترش رویکرد پژوهشمدار در آموزش مقاطع مختلف تحصیلی باشد. در واقع، دانشآموزانامروزپژوهشگرانفرداهستندکهباتلاشخودمی‌توانند به گسترش مرزهای دانش بپردازند. آموزش موثر روشهای بهینه پژوهش، ضامن موفقیت پژوهشهای آینده خواهد بود و بدیهی است که گسترش پژوهش در گرو تعامل سازنده همه بخشهای آموزشی و پژوهشی کشور است و هیچیک از سازمانها به تنهایی نمی‌توانند به بهبود وضع پژوهش در کشور کمک کنند. بنابراین، پیشرفت در این زمینه نیازمند عزمی ملی و توجه به جایگاه پژوهش در زمینههای گوناگون است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر