کد خبر: 705113
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
دکتر رضا دلیرانی با اشاره به نارسایی حاد و مزمن کلیوی ناشی از اختلالات اسید گفت: علایم و نشانه‌های اسیدوز متابولیک غیراختصاصی است و تشخیص آن متکی بر اطلاعات آزمایشگاهی است.

یک فوق تخصص کلیه نوزادان با بیان اینکه نارسایی حاد و مزمن کلیوی ناشی از اختلالات اسید و باز شایع‌ترین مشکل بیماران بستری است، تاکید کرد: اسیدوز متابولیک متداول‌ترین اختلال اسید و باز است که با بسیاری از بیماری‌های تهدید‌کننده حیات همراه‌ است و این اختلال به علت افزایش تولید اسید، کاهش دفع اسید و مصرف یا کاهش میزان قلیا در بدن ایجاد می‌شود.

دکتر رضا دلیرانی با اشاره به نارسایی حاد و مزمن کلیوی ناشی از اختلالات اسید گفت: علایم و نشانه‌های اسیدوز متابولیک غیراختصاصی است و تشخیص آن متکی بر اطلاعات آزمایشگاهی است.


وی با بیان اینکه خستگی، بی‌اشتهایی، گیجی، افزایش ضربان قلب، کاهش تعداد تنفس و کم آبی را می‌توان از علایم غیر اختصاصی اسیدوز متابولیک نام برد، افزود: عوارض اسیدوز متابولیک شدید است و در صورت عدم‌ درمان، می‌تواند به شدت تهدیدکننده باشد. همچین افزایش اسیدیته، باعث افزایش انقباضات عروقی ریوی و در نتیجه افزایش فشار عروقی می‌شود و ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به نارسایی قلب شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در بیماران مبتلا به اختلالات ریوی، بار اضافی تحمیل شده برای جبران اسیدوز به خستگی و نارسایی ماهیچه‌های تنفسی منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: نتایج متابولیکی شامل افزایش میزان پتاسیم خون، افزایش میزان کلسیم خون و افزایش دفع ادراری کلسیم است و به علت تسریع اکسیداسیون اسیدهای آمینه می‌تواند یک وضعیت کاتابولیک ایجاد شود.


دلیرانی تصریح کرد: در موارد کم آبی و کاهش حجم یا اختلال در سیستم لوله‌های کلیه، احتمال تجمع باز در بدن افزایش می‌یابد که در هر دوی این موارد بیمار باید بعد از تشخیص به وسیله گازهای خونی تحت درمان قرار گیرد.


این فوق تخصص کلیه نوزادان در پایان یادآور شد: تاخیر در تشخیص، افزایش شدت بروز علایم بیماری و مرگ‌ و ‌میر را به ‌همراه دارد، بنابراین تشخیص زودرس و درمان فوری، بسیار حیاتی است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار