کد خبر: 704023
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "جوان":
در پی افزایش میزان آلودگی هوا دربسیاری از کلانشهرهای کشور، طرح توزیع بنزین یورو چهار به عنوان یکی از راهکار های مقابله با این پدیده در دستور کار دولت قرار گرفت. ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با " جوان" به بررسی این موضوع می پردازد.
مریم احمدی

از آنجا که سال گذشته رئیس سازمان محیط زیست كشور بر اساس گزارش های سازمان های جهانی، اهواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی كرد، قرار بود طرح توزیع بنزین یورو چهار در این کلانشهر نیز از آذرماه امسال اجرایی شود اما گویا این وعده تا به امروز محقق نشده است. ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با " جوان" به بررسی این موضوع می پردازد.

****

* بر اساس مصوبه هیئت دولت قرار بود تا آذرماه امسال در اهواز،سوخت با استاندارد یورو چهار توزیع شود، آیا تاکنون اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟

** عرضه بنزین یورو چهار از تهران شروع شد و قرار بود یکی پس از دیگری به کلانشهرها اختصاص می یابد. در بین شهرها با توجه به وضعیت آلودگی های اهواز قرار شد تا نیمه نخست سال این نوع سوخت به این شهر برسد اما به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه تاکنون این مسئله محقق نشده و به طور جدی پیگیر هستیم تا نهایتا تا پایان سال وعده توزیع بنزین یورو چهار در اهواز محقق شود.

* ظاهرا یکی ازدلایل تعلل در توزیع بنزین یورو چهار در این کلانشهر از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز قرار گرفتن این شهر دررده های پایین لیست شهرهای آلوده عنوان شده دراین مورد چه پاسخی دارید؟

** طبق گزارش های سازمان محیط زیست کشور، اهواز در صدر جدول شهرهای آلوده کشور است. از انجا که بخش عظیمی از آلودگی هوای اهواز به فعالیت های نفتی و گازی و البته مصرف بنزین غیراستاندارد مرتبط است اگر چنین دلیلی بیان شده باشد می توان گفت این شرکت برای پنهان کردن قصور خود اصل مطلب را به گونه دیگری بیان کرده است.اگر مسئولان این شرکت اعلام کنند آلودگی اهواز زیاد است پای خودشان گیر است. البته دراین خصوص نیز در کمیسیون با مسئولان شرکت نفت صحبت هایی انجام شده و طرحی در بودجه امسال مطرح کرده ایم که علاوه بر تعیین خسارت آلاینده ها به محیط زیست که به طور مستقل عنوان می شود در رابطه با سلامت انسان ها هم این خسارات برای واحدهای آلاینده در نظر گرفته شود .

*آیا می توان کمبود اعتبار را به عنوان یکی از دلایل عدم توزیع بنزین یورو چهار در اهواز عنوان کرد؟

** از انجا که این مسئله در حیطه اختیارات وزارت نفت است و اعتبارات مورد نیاز باید از طریق این وزارت خانه تامین شود، با توجه به بودجه 5/14 درصدی که به عنوان بودجه نفتی دراختیاراین وزارتخانه قرار گرفته، این امکان برای وزرات نفت فراهم شده که بتواند فعالیت های مختلف و تحول های لازم در این زمینه را به انجام برساند.

* طبق گزارشات گویا تولید این نوع بنزین در خوزستان آغاز شده، در حال حاضر وضعیت تولید این محصول با استاندارد یورو چهار در پالایشگاه های استان به چه صورت است؟

** در حال حاضر از رقم میزان تولید این نوع بنزین در استان اطلاع دقیقی ندارم اما طبق اخبار رسیده، خوشبختانه تاكنون روند تولید این بنزین در استان پیشرفت خوبی داشته است. با توجه به اینکه نخستین قرارگاه کشور در ابادان است، توسعه این پالایشگاه و تغییرات اساسی که در این مکان در حال انجام است می تواند روند تولید محصول با کیفیت و استاندارد را تسریع کند. ضمن اینکه برای جذب سرمایه گذار دراین حوزه نیز اقداماتی انجام شده است. چرا که بر اساس اصل 44 قانون اساسی بسیاری از فعالیت هایی که جنبه حاکمیتی ندارد و امکان جلب مشارکت مردم هست بدون سرمایه گذاری آنها محقق نمی شود ، سرمایه های دولت در این زمینه محدود است و نمی توان فقط به حمایت های دولتی اکتفا کرد. به همین دلیل به عنوان نمایندگان مردم در خانه دولت با ارائه تسهیلات و امتیازات تشویقی از سرمایه گذاران این حوزه حمایت های لازم را به عمل خواهیم آورد.

*با توجه به افزایش روزافزون میزان آلودگی هوای این شهر، در این خصوص چه تدابیری اندیشیده شده است؟

** از زمانی که بحث باران های پاییزی مطرح شده که آلودگی و مسمویت های فراوانی را به دنبال داشته از سوی نمایندگان مجلس تذکرات و مکاتباتی انجام شده، جلسات متعددی در وزارت بهداشت و مجلس برگزاری کرده ایم و می توان گفت نتایج خوبی هم گرفته ایم. در این بررسی ها بیشترین تمرکز ما بر روی شناخت منشاء های آلودگی بود. طبق بررسی ها، علل متعددی برای آلودگی هوای اهواز شناخته شده و تذکرات لازم هم برای کاهش آلایندگی آنها به مراکز مربوطه ارائه شد و پیگیر تحقق اخطارها هستیم. با اقدامات انجام شده می توان گفت میزان الودگی هوای شهر اهواز نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و امیدواریم با جدیت مسئولان این میزان در سالهای آینده به حداقل ممکن برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار