کد خبر: 699631
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
يك كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» تاكيد كرد
متاسفانه نگاه طايفه‌اي عربستان به حوثي‌ها و تحريك قبايل وابسته به وهابيت در يمن سعي مي‌كند اوضاع يمن را ناپايدار كند و از اين وضعيت براي تجزيه يمن بهره‌مند شود.

عربستان سعي بر ناپايداري يمن داردجوان‌آنلاين: حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به حوادث اخير در يمن اظهار داشت: حوادث يمن نتيجه دخالت برخي از طيف‌هاي سياسي داخلي و همچنين كشورهاي اطراف يمن است؛ با توجه به اينكه انقلاب مردم يمن از سوي برخي از طيف‌ها و همچنين وهابي‌هاي سعودي مصادره شده است، لذا حوثي‌هاي يمن كه بخشي از ساختار اين كشور هستند با احساس خطر نسبت به آينده انقلاب مردم يمن وارد ميدان شدند و با استفاده از فضاي موجود و تقابل طيف‌هاي سياسي، بخش‌هايي از مراكز حساس دولتي را اشغال و تصرف كردند.

هاني‌زاده ادامه داد: اخيرا ارتش و گارد جمهوري يمن قصد داشت در پشت پرده با استفاده از شورش‌هاي ساختگي و سازماندهي رهبران قبايل شورشي انجام دهد و ترورهايي را سازماندهي كند تا به بهانه ايجاد امنيت دست به كودتا بزند.

وي افزود: زماني كه احمدعوض‌بن‌مبارك، رئيس دفتر عبدربه منصور هادي، رئيس جمهور يمن قصد داشت اسناد مربوط به نحوه انجام كودتا را در اختيار سفراي امريكا، فرانسه و انگليس قرار دهد، حوثي‌ها با آگاهي از اهميت اين اسناد، احمدعوض‌بن‌مبارك را بازداشت و احساس كردند توطئه‌ي پشت پرده‌اي با شركت كشورهاي منطقه و همچنين امريكا،‌انگيس و فرانسه در حال سازماندهي است. بنابراين فشار را متوجه دولت خالد بحاح و همچنين عبدربه‌منصور هادي، رئيس جمهور كرده و به اطراف كاخ حمله كردند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه تصريح كرد: اكنون اوضاع يمن ناپايدار است و با توجه به استعفاي عبدربه منصور هادي، رئيس جمهور و همچنين كابينه به نظر مي‌رسد كه يمن به سمت بحران بيشتر حركت مي‌كند.


متحدان غرب و عرب به‌دنبال كودتا و كنترل مردم در يمن


وي با اشاره به تاثير عربستان در اتفاقات اخير يمن گفت: در حال حاضر با توجه به اينكه عربستان در طول يك ماه گذشته به دليل بيماري پادشاه عربستان كمتر به مسائل يمن پرداخته اما بايد در نظر داشت كه اغلب اين توطئه‌ها و رفتارهاي خشونت‌آميز طيف‌هاي سياسي عليه حوثي‌ها از سوي عربستان سازماندهي شده است و در عين حال حوثي‌ها بايد در اين زمينه با هوشمندي و هوشياري عمل كنند و البته تاكنون كاملا هوشمندانه در عرصه‌هاي داخلي، امنيتي و سياسي پيش رفته‌اند.

هاني‌زاده در خصوص خطرهايي كه در حال حاضر يمن را تهديد مي‌كند، اظهار داشت: ابتدا مسئله تجزيه‌ي يمن به دو بخش شمالي و جنوبي مطرح است؛ با توجه به اينكه  برخي از اهالي جنوب يمن در طول 24 سال گذشته با يمن شمالي ادغام شده بودند، احساس مي‌كردند در حاشيه هستند و سهمي در ساختار قدرت ندارند، لذا به نظر مي‌رسد آنها به دنبال تجزيه هستند و از سوي ديگر از آنجا كه عبدربه‌منصورهادي اهل جنوب است، ترجيح مي‌دهد در آينده اگر يمن جنوبي از يمن شمالي جدا شد، رئيس جمهور يمن جنوبي شود، از اين رو استعفاي خود را اعلام كرده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه تاكيد كرد: اكنون عربستان، قطر و برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس سعي مي‌كنند كه از طريق پرداخت پول به سران قبايل يمن آنان را مقابل حوثي قرار دهند و ارتش را به كودتا وادار كنند. بنابراين مسئله كودتا،‌ تقابل سران قبايل يمن با حوثي‌ها و تجزيه يمن سه مسئله‌اي است كه اين كشور را تهديد مي‌كند و با اين وجود حوثي‌ها بايد با همگرايي ملي و هوشمندي در جهت حفظ ساختار فعلي يمن و امنيت آن حركت كنند.

وي در پايان يادآور شد: با توجه به اينكه حوثي‌ها بخشي از ساختار شيعيان جهان هستند و در طول سال‌هاي اخير همواره از سوي عربستان و ارتش ديكتاتور سابق يمن سركوب شدند، در حال حاضر به عنوان بخشي از ساختار يمن تلاش مي‌كنند مطالبات همه مردم يمن را محقق سازند. اما متاسفانه نگاه طايفه‌اي عربستان به حوثي‌ها و تحريك قبايل وابسته به وهابيت در يمن سعي مي‌كند اوضاع يمن را ناپايدار كند و از اين وضعيت براي تجزيه يمن بهره‌مند شود.         

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار