کد خبر: 699627
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
ناكامي ائتلاف عليه داعش!
داعش متحد نانوشته آمريكا است و واشنگتن همچون نياز به القاعده و طالبان در افغانستان و پاكستان، به داعش نيز در خاورميانه نياز دارد.

جوان‌آنلاين: پس از اينكه داعش توانست از دل مخالفان سوريه و با حمايت هاي همه جانبه برخي از كشورهاي عربي و غربي،‌ گروهي قوي تر از ديگر گروه ها تشكيل دهد و با خشونت هاي تمام عيار به بخشي از خواسته هاي اوليه خود برسد، «وجدان حقوق بشري» غرب نتوانست پاسخي براي اين سوال بيابد كه چگونه بايد افكار عمومي را در برابر اين خشونت عريان قانع كرد؟

پس از اينكه بسياري از رسانه ها و حتي مقامات منطقه اي و بين المللي به صراحت اعلام كردند كه «داعش ساخته دست متحدان غرب و عرب» است، آمريكا مجبور شد براي فرار از اين اتهام دست به «ائتلاف» بزند و 60 كشور را نيز دور هم جمع كند تا عليه داعش اقدام نظامي انجام داده و براي آن همه گزينه ها را روي ميز بگذارد.


آمريكا چگونه «دوستان دشمن‌نما» را  پرورش مي‌دهد؟


آمريكا به همراه ائتلاف از آگوست (مرداد) سال گذشته ميلادي به برخي از مواضع داعش در عراق و همچنين سوريه حمله كرده است. همزمان نيز خبر مي رسيد كه اين ائتلاف به كمك هاي نظامي داعش اقدام كرده است. بنابراين در پيچ و خم اخبار و قدرت رسانه اين واقعيت گم شد كه ائتلاف در حال كمك رساني به داعش است تا جنگ با آن.

بسياري از تحليل گران بر اين اعتقاد هستد كه داعش متحد نانوشته آمريكا است و واشنگتن همچون نياز به القاعده و طالبان در افغانستان و پاكستان، به داعش نيز در خاورميانه نياز دارد. بنابراين با همان تاكتيك مبارزه با القاعده و طالبان در افغانستان و پاكستان، به ادامه رويارويي و مودت با داعش در عراق و سوريه مي پردازد.

از اين منظر آمريكا نيازمند دوستان دشمن‌نمايي است كه از اين طريق فرصت هاي جديدي براي خود و متحدان ايجاد كرده و همزمان عليه مخالفان سناريوهاي جديد بسازد. اين روش به كمك متحدان آمريكا در خاورميانه آمده و همچون مبارزه با القاعده و طالبان، عربستان سعودي نزديك ترين متحد آمريكا در مواجهه با داعش است.

واشنگتن ايجاد گروه ها و دوستان دشمن نما را به طور عمده به متحدان منطقه اي خود مي سپارد كه البته موساد در آن دست بالا را دارد.

بنابراين طبيعي است كه آمريكا براي حفظ داعش بكوشد نه تخريب و احيانا نابودي آن. از اين رو پس از چند ماه نمايش جنگ كم كم به سراغ افكار عمومي رفته است كه «ائتلاف آمریکا علیه گروه داعش تاکنون ناموفق بوده است».

اين جمله را دریادار جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته و تاكيد كرده است كه آنها «تنها یک درصد از مناطقی که داعش در عراق اشغال کرده، آزاد كرده اند»

يعني هدف تنها فرسايشي كردن نوع بازي با القاعده،‌ طالبان، داعش، بوكوحرام و ... است تا در مناطق مختلف و با استفاده از دوستان دشمن نما حضور دائمي خود را تثبيت كند و عليه مخالفانش اقدامات ضد انجام دهد.

اين تاكتيكي است كه آمريكا به همان نسبت كه قدرت خود را رو به افول مي بيند به آن روي مي آورد در حالي كه تداوم اين جريان و آگاه سازي عمومي سبب مي شود كه تداوم اين كار در آينده امكان پذير نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار