در همايش پنجشنبه اصلاحطلبان كه با محوريت انتخابات 1394 مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، دو پيام از آيتالله هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي قرائت شد. البته پيام خاتمي را يكي از مديران كل وزارت كشور خواند كه ميتواند تهديدي براي انتخابات آينده باشد. اما تحليل محتوا و خصوصاً توجه به كليدواژههاي اصلي اين دو پيام نكات جالبي را به مخاطب ارائه ميكند. همگان ميدانند كه علت حملات بيوقفه و تخريب آيتالله هاشمي توسط تجديدنظرطلبان در سالهاي 76 تا 79 به اين دليل بود كه وي را ضددموكراسي و اقتدارطلب ميدانستند كه به كسي پاسخگو نيست و مردمسالاري را به عنوان زينت قدرت ميخواهد اما امروز همان افراد به خاطر اشتباهات راهبردي 17 ساله زانوي تعظيم در مقابل هاشمي زدند و با افتخار از وي پيام خواستند و سراپا به آن گوش دادند و در راستاي حفظ شأن وي ترجيح دادند پيام ايشان قبل از پيام خاتمي قرائت شود. اين نشان ميدهد كه «دموكراتهاي راديكال» امروز پدرسالاري هاشمي را با جان و دل پذيرفتهاند. البته به محتواي پيام كه مراجعه ميكنيم يقين خواهيم نمود كه هاشمي هماني است كه آنان ميخواستند، يعني مفت و مجاني تريبون به وي ندادهاند بلكه پيام او خيلي خيلي اصلاحطلبانهتر از پيام خاتمي است. گويي هاشمي به عقد اصلاحطلبان درآمده است.
در يك پارادوكس عجيب، پيام خاتمي بوي انقلاب و ارزشها و دشمنشناسي ميدهد اما گويي به بركت ردصلاحيت هاشمي در انتخابات 1392 وي آنقدر دموكرات شده است كه خدايي ناكرده از آن طرف پشتبام بيفتد. براي تقريب به ذهن و كوتاه كردن مطلب گويي پيام هاشمي را ابراهيم يزدي تهيه كرده است (اگرچه در عمل اينگونه نيست) و پيام خاتمي را به جاي خانيكي، تاجزاده و ميردادمادي، آقاي عارف نوشته است. يكي از كليدواژههاي پيام هاشمي عبارت است از: واژه «اصلاح و اعتدال» اين واژه را در سه قسمت پيام به صورت توأمان و كنار هم به كار ميبرد تا اعتدال را نه در نزديك اصولگرايان يا حدوسط كه در اردوگاه اصلاحطلبان تعريف و در عين حال چتر خود را نيز گسترش دهد. ديگر كليدواژههاي استفاده شده در پيام هاشمي عبارتند از «احزاب» در چند نوبت، «نهادهاي مدني»، «التزام به جمهوريت نظام»، «حق انتخاب آزاد» و... اما آنچه جاي آن خالي است و زيبنده چنين همايشي نيز هست اينكه: هاشمي قبلاً در پيامهاي اينگونه، يادي از امام، شهدا و ايثارگران ميكرد. واژه «انقلاب اسلامي»، «اسلام»، «دشمنان» و... به كار ميبرد اما گويي ردصلاحيت وي تحول بنيادين را در وي به وجود آورده است. اما پيام خاتمي به هر دليل مصلحتانديشانه، متأثر از شرايط زمان و گويي پيامي به نظام جمهوري اسلامي است تا همايش اصلاحطلبان. خاتمي برخلاف هاشمي سه بار از واژه «انقلاب اسلامي»، سه بار از واژه «تقويت جمهوري اسلامي»، «اداي دين به انقلاب و مردم» و «حفظ هوشياري در مقابل توطئهها» استفاده ميكند. گويي خاتمي سوار بر قايق به سمت درون نظام پارو ميزند و هاشمي به سمت آبشار درون رودخانه قايقسواري ميكند و چون در شيب آبشار حركت ميكند، نياز به پارو زدن هم ندارد.