کد خبر: 694379
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
چهارمين روز از رزمايش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ارتش جمهوري اسلامي ايران ديروز با حضور پررنگ جنگنده‌هاي نيروي هوايي برگزار شد.
جعفر تكبيري
چهارمين روز از رزمايش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ارتش جمهوري اسلامي ايران ديروز با حضور پررنگ جنگنده‌هاي نيروي هوايي برگزار شد.
در اين روز جنگنده‌هاي سوخو24 نيروي هوايي ارتش طبق مأموريت تعريف شده اهداف متحركي را در دريا هدف قرار دادند. اين براي نخستين بار بود كه از جنگنده‌هاي سوخو عليه اهداف متحرك دريايي استفاده مي‌شود كه با موفقيت اين مأموريت صورت پذيرفت. همچنين در اين روز جنگنده‌هاي سوخو 24 نيروي هوايي با حضور در آسمان منطقه رزمايش اقدام به انجام عمليات سوختگيري هوايي كردند. اين قابليت توسط متخصصان داخلي به جنگند‌هاي سوخو افزوده شده و اولين بار در رژه 29 فروردين نيروهاي مسلح در سال 90 به نمايش در‌آمد.
گفتني است، هواپيماي سوخو 24 يك هواپيماي راهبردي با توانمندي‌هاي بسيار زياد است كه در بدو ورود اين هواپيما به نهاجا از به كاري‌گيري تمام توانايي‌هاي اين هواپيما محروم بوديم و كشورهاي ديگر نيز در اين خصوص كمكي به ما نمي‌كردند.
 اما با همت كاركنان و تكيه بر توان متخصصين معاونت جهاد خودكفايي نيروي هوايي سيستم‌هاي مهم آن مجدداً احيا و اين سامانه‌ها با موفقيت به‎كارگيري شد. سوخو24 كه راهبردي‌ترين جنگنده نيروهاي مسلح كشورمان است با اين قابليت برد عملياتي‌اش افزايش يافته است.
در كنار جنگنده‌هاي سوخو، دو فروند جنگنده‌فانتوم F4 نيروي هوايي ارتش نيز طبق مأموريت تعريف شده اهداف متحركي را در دريا هدف قرار دادند.
در اين مرحله از رزمايش از موشك‌هاي ماوريك (AGM- 65) بهينه شده توسط متخصصان داخلي عليه اهداف دريايي استفاده شد. اين موشك‌ها برد و دقتشان افزايش يافته است و به صورت تلويزيوني اهداف را دنبال كرده و مورد اصابت قرار داده‌اند.
همچنين در كنار اين عمليات نظارت، مراقبت و كنترل پرواز هواپيماهاي نيروي هوايي و بالگردهاي نيروي دريايي ارتش كه در قالب مأموريت‌هاي انتقال نيرو و تجهيزات، گشت دريايي و عمليات مين روبي فعاليت كردند، با هدف جلوگيري از مواجهه بالگردها با هواپيماهاي دشمن و ايجاد مسير امن پروازي توسط شبكه يكپارچه قرارگاه پدافند هوايي با موفقيت انجام شد.
اما در كنار نيروي هوايي و قرارگاه پدافند هوايي، نيروي دريايي نيز در چهارمين روز از رزمايش دستاوردهاي مختلف خود را در معرض آزمون قرار داد. در همين راستا به منظور جلوگيري از نفوذ دشمن به آب‌هاي ساحلي، يگان‌هاي پروازي، شناورهاي سطحي، قايق‌هاي تندرو، زيردريايي‌هاي سنگين كلاس طارق و شناورهاي بومي و بهينه شده به انجام عمليات مين‌ريزي پدافندي در گستره دريايي عمان و منطقه رزمايش پرداختند.
همچنين در پي مين‌ريزي نيروهاي مهاجم در راستاي آسيب رساندن به خطوط مواصلاتي و محل عبور و مرور شناورهاي خودي، نيروي دريايي ارتش به منظور تأمين امنيت كشتي‌هاي تجاري و نفتكش و باز نگه داشتن اين خطوط با بهره‌گيري از بالگردهاي RH به انجام عمليات مين‌روبي اقدام كرد.
در همين راستا سامانه جديد مين‌شكار تلفيقي نيروي دريايي ارتش با حضور امير دريادار حبيب‌الله سياري فرمانده اين نيرو رونمايي شد.
سال گذشته اولين مين‌شكار نداجا با حضور امير سرلشكر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش عملياتي شده بود. اين سامانه كه توسط يك فروند بالگرد RH كشيده مي‌شود، مي‌تواند با ايجاد امواج الكترومغناطيس چاشني مين‌هاي دريايي را فعال و آنها را منفجر كند اما در اين رزمايش سامانه جديد صوتي نيز به اين سامانه اضافه شد كه با ايجاد صوت در زير آب مين‌هاي دريايي با چاشني‌هاي صوتي را منفجر مي‌كند.
اين براي اولين بار است كه اين دو سامانه با تلفيق يكديگر عملياتي مي‌شوند كه البته توانايي استفاده جداگانه از آنها نيز وجود دارد.
اين سامانه مين‌شكار براي انهدام مين‌هاي هوشمند كف‌خواب استفاده مي‌شود كه اين مين‌ها در دنيا كاربرد زيادي دارند.
اما اتفاق مهم در چهارمين روز اين رزمايش با هشدار به ناوشكن‌هاي فرامنطقه‌اي بود. بر اين اساس نيروي دريايي به دو ناوشكن از جمله ناو امريكايي تذكر داد و آنها را مجبور به ترك منطقه رزمايش كرد.
بنابر اعلام معاون عمليات نزاجا اين اخطار توسط يك فروند هواپيماي گشت دريايي اين نيرو در خلال انجام مأموريت شناسايي به اين شناورها داده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار