کد خبر: 689457
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دایر شد
گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی، مربوط به آثار و تألیفات شیخ مفید، دانشمند برجسته اسلامی، در نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از نهم تا پانزدهم آذرماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

خبرنگار جوان -مشهد- رئیس روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، با بيان اين مطلب گفت: ”ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان، ملقّب به «ابن‌المعلّم» و معروف به «شیخ مُفید»، فقیه و متکلّم و از دانشمندان برجسته شیعه در سده‌های چهارم و پنجم هجری قمری است که بیش از ۲۰۰ جلد اثر تألیفی از او به یادگار مانده است".

 محمدجواد قوی خاطرنشان کرد: ”از مجموعه آثار و تألیفات این دانشمند ارجمند، گنجینه بی‌همتایی حدود 200 نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و چاپی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد که مورد توجه نسخه‌شناسان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار دینی و مذهبی قرار دارد".

وی افزود: ”در این نمایشگاه، آثار خطی ارزشمندی از این دانشمند برجسته دینی، مانندِ المُقنِعَه [فی فقه الامامیّه]، ایمانُ ابی‌طالبٍ علیه‌السلام، إمامه أمیرالمؤمنین علیه‌السلام من القرآن، الإختصاص، ارشاد، اوائلُ المقالات، اقسام المولی، تصحیح الاعتقاد، النُکَت فی مقدّمات الاصول و ... در معرض دید عموم قرار گرفته است".

 قوی به آثار چاپ سنگی این نمایشگاه مانند ارشاد، تهذیب‌الاحکام، تحفه‌السلیمانیه فی ترجمه ارشادالمفید و هدایه‌الانام الی وقایع الایام اشاره کرد و اظهار داشت: ازآنجا که در این سازمان، گنجینه‌های منحصر به فردی از اشياي موزه‌اي، آثار نفيس خطي، چاپ سنگي و چاپي، اسناد تاريخي،  مطبوعات و عكسهاي قديمي وجود دارد در راستای معرفی آن به جامعه علمی، نمایشگاه های تخصصی برگزار می شود که مورد توجه وعلاقه بسياري از محققان و پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاريخي قرار دارد .

گفتني است که نمایشگاه «آثار و تألیفات شیخ مفید؛ دانشمند برجسته شیعه در سده‌های چهارم و پنجم هجری»، ازنهم تا پانزدهم آذرماه، صبح و بعد از ظهر، در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و معنوی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار