کد خبر: 689300
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
رضا محمدي

سردار قادسيه، لقبي بود كه صدام حسين براي خود برگزيده بود. قادسيه به عنوان اولين فتح بزرگ مسلمانان در صدر اسلام باعث شد تا كمر ارتش شاهنشاهي يزدگرد سوم شكسته شود و پس از آن اعراب مسلمان پيروزي خود برابر ايرانيان را مسجل بدانند. اين نبرد تاريخي به دليل اينكه يك طرف نبرد مسلمانان و طرف ديگر، غيرمسلمانان قرار داشتند، ‌در تاريخ اسلام از قداست برخوردار است. بنابراين انتخاب لقب سردار قادسيه مي‌توانست يادآور نبرد مسلمانان با غير مسلمانان (ايرانيان) باشد. اما اين اصرار بعثي‌ها براي اينكه خود را به انديشه‌هاي اسلامي پيوند بزنند در حالي كه همگان مي‌دانستند انديشه پان عربيستم بيس اصلي تفكر حزب بعث است، حكايت از حربه‌اي تبليغاتي داشت كه صدام حسين سعي داشت در جلب قلوب مسلمين از آن بهره ببرد. اين امر در حالي بود كه اصولاً كشور ايران به دليل انقلاب ايدئولوژيكي اسلامي خود بود كه چراغ سبز ابرقدرت‌ها براي يورش لشكر بعث را دريافت كرد و حالا صدام حسين سعي مي‌كرد در كنار راضي نگه داشتن رژيم‌هاي خودكامه عربي، با به كار بردن اصطلاحاتي چون نبرد قادسيه و... وجهه شرعي و به حقي نيز براي خود دست و پا كند. بر همين اساس از همان آغازين روزهاي شروع جنگ تحميلي، امام خميني از اين جنگ با عنوان نبرد حق و باطل و جبهه استضعاف در برابر استكبار نام برد.

اما وقتي در اوايل شروع جنگ تحميلي، به دليل خيانت‌هاي برخي از چهره‌هاي سياسي وقت، نيروهاي نظامي كشورمان توان مقابله با يورش‌هاي موج اول هجوم دشمن را نيافته و در همان ماه اول حدود 17 هزار كيلومتر مربع از خاك كشورمان به اشغال دشمن درآمد، صدام برگ برنده را نزد خود مي‌ديد و در رجزخواني‌هايش همچنان خود را سردار قادسيه مي‌ناميد. ليكن با فرار بني‌صدر خائن، جبهه خودي متحد شده و با نيروي مردمي تقويت شد تا اين‌بار نوبت به پيروزي‌هاي برق‌آساي رزمندگان كشورمان برسد.

به اين ترتيب در مهرماه دومين سال جنگ (1360) عمليات ثامن الائمه(ع) آبادان را از حصر خارج كرد و سپس طي عمليات طريق القدس و به تاريخ 8 آذرماه 1360 شكست بزرگ ديگري بر پيكره ارتش بعث وارد آمد. از اين رو امام خميني(ره) كه دست غيب الهي را در پس پيروزي‌هاي لشكران اسلام مي‌ديد، ‌در پيام خود به مناسبت آزادسازي بستان و انجام عمليات طريق القدس، اين فتح را فتح الفتوح ناميد. ( فتح الفتوح عنوان ديگر نبرد نهاوند است كه در تداوم قادسيه رخ داد و طي آن اعراب مسلمان تيرخلاص را بر جسم نيمه جان حكومت ساساني شليك كردند) بنابراين پيروزي‌هاي صحنه نبرد كه جز با امداد‌هاي غيبي به دست نمي‌آمد به خوبي نشان مي‌داد كه فتح الفتوح واقعي در كدام طرف است و حضرت امام نيز در ادامه پيام خود فرمودند: دم از پيروزي قادسيه مي‌زنند و رمز پيروزي قادسيه و مومنان صدر اسلام را بازنيافته‌اند و قدرت ايمان و شهادت طلبي را نمي‌فهمند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار