کد خبر: 689186
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
يك كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
پژويان گفت: اقتصاد كشور باز هم طي اين هفت ماه آينده در همين شرايط نااطميناني باقي خواهد ماند و برداشته شدن يا تشديد تحريم‌ها، تاثيري بر اقتصاد كشور نخواهد داشت.
توافق در مذاكرات هم مشكلات اقتصادي را حل نمي‌كندجوان‌آنلاين: جمشيد پژويان، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تمديد مذاكرات هسته‌اي و تاثير آن بر اقتصاد كشور اظهار داشت: پيش از تمديد مذاكرات هسته‌اي نوعي نااطميناني نسبت به اقتصاد كشور وجود داشت و در واقع عده‌اي طبق حدس و گمان‌هايي انتظار به نتيجه رسيدن مذاكرات را داشتند و برخي هم عدم توافق در مذاكرات را پيش‌بيني مي‌كردند. به رغم همه اين حدس و گمان‌ها بايد گفت باز هم طي اين هفت ماه آينده در همين شرايط نااطميناني باقي خواهيم ماند و برداشته شدن يا تشديد تحريم‌ها، تاثيري بر اقتصاد كشور نخواهد داشت.
 
پژويان ادامه داد: اقتصاد كشور ما در ماه‌هاي آينده همان شرايط نااطميناني يك سال گذشته را سپري خواهد كرد، اما در اين مدت برخي از مسائل در گفت‌و‌گوهاي مذاكرات هسته‌اي روشن‌تر شده است؛‌ ابتدا اينكه قطعا تحريم‌‌ها يكباره برداشته نخواهد شد،‌ چرا كه تا به حال چنين اتفاقي رخ نداده است و مسئله دوم اين است كه انتظار مي‌رود در آينده توافقي صورت گيرد اما نكته مهم اين است كه حتي اگر توافقي صورت گيرد و تحريم‌ها برداشته شود باز هم مشكل اقتصاد كشور ما حل نمي‌شود.
 
 
وي تصريح كرد: در واقع نبايد در بين مردم و بخصوص در بخش توليد يا سرمايه‌گذاران اين انتظار به وجود آيد كه فرضا اگر هفت ماه ديگر  توافقي صورت گيرد و حتي تحريم‌ها برداشته شود، مشكلات اقتصادي نيز برطرف خواهد شد؛ چرا كه حتي با رفع تحريم‌ها، اقتصاد كشور ما همان مشكلات ساختاري گذشته را خواهد داشت و به همان وضعيتي سال 92 يا دهه 80 بازمي‌گردد.
 
 
 
به گفته اين كارشناس مسائل اقتصادي، اقتصاد كشور ما ظرف چهل سال گذشته يك اقتصاد بدون تورم و با رشد و در شرايط اشتغال نبوده است. طي چهل سال گذشته ما تورم حدود 19 درصد را تجربه كرده‌ايم و هيچ‌گاه طي چهار سال پشت سر هم، به طور پايدار رشد 5 درصد را نداشته‌ايم و پس از اينكه دولت در اوايل دهه 70 استخدام‌هاي خود را متوقف كرد ما بيكاري ده يا 5 درصد را نداشته‌ايم، بنابراين چنين موضوعاتي، مسائلي نيست كه با مذاكرات و توافق رفع شود و بلكه اينها مشكلات ساختاري اقتصاد است كه بايد از 60 سال پيش اين مسائل حل مي‌شد و تا زماني كه اين مشكلات حل نشود در اقتصاد ما تغيير آنچناني ايجاد نخواهد شد.
 
 
 
پژويان همچنين در خصوص افزايش شاخص نرخ ارز گفت: نرخ ارز به دليل تحريم‌هايي كه وجود دارد، افزايش پيدا كرده است و آينده بازار نفت، آينده‌اي جز محدوديت فروش در بازار نيست و اگر هم تحريم برداشته شود، به دليل كاهش قيمت نفت و با توجه به اينكه رقبا تا حدود زيادي جاي ما را گرفته‌اند، پيش‌بيني مي‌شود قيمت نفت در آينده افزايش نداشته باشد و بلكه آينده براي بازار نفت،‌ آينده‌اي نسبتا تيره انتظار مي‌رود.
 
 
وي در پايان تاكيد كرد: نبايد انتظار داشت رقم‌هاي دلاري ما يك مرتبه به گذشته برگردد و قيمت ارز كاهش پيدا كند و حتي بايد انتظار افزايش قيمت ارز را داشته باشيم، اينكه منتظر ارز هزار توماني باشيم بسيار به دور از واقعيت است.         
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
0
ما گول این تقسیم کار میان شیاطین صهیونیست را نمی خوریم ! انشاءالله با اتمام حجت با 1+5 و تقویت اقتصاد مقاومتی از داخل و صرفه جویی در مصرف و رفع وابستگی به خام فروشی نفت و دلار و کاهش واردات بیهوده و افزایش صادرات باارزش افزوده بالا دانش بنیان و اصلاح کارکرد بانکها و سامانه مالیاتی و..... باید دیر یا زود از این بازی گردابه مذاکره طراحی صهیونیست و 1+ 5 خارج شویم و دانش راهبردی هسته ای مان را در ابعاد صنعتی اش به جدیت و مستقل دنبال کنیم که عزت وسرافرازی و اقتدار ما در گرو همین است !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار