کد خبر: 677978
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
يك كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
قديري ابيانه گفت: اگر نخست وزير انگلستان در سازمان ملل مواضعي غير از اين مي‌گرفت بايد ما تعجب مي‌كرديم، چرا كه خصومت انگلستان نسبت به ايران ريشه تاريخي دارد
مواضع اصلاح‌طلبان نسبت به ديدار با كامرون حقارت‌آميز بود / براي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب بايد يك دوره روابط‌بين الملل گذاشتجوان‌آنلاين: اهانت هاي دیوید کامرون پس از ديدار با دكتر روحاني هنوز با انتقادهاي تندي همراه است. برخي بر اين مسئله تاكيد دارند كه  نخست وزیر انگلیس بايد از مردم ايران عذرخواهي كند. وي در سخنرانی دوم مهرماه در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می‌تواند بخشی از راه‌حل منطقه(در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. من با رئیس‌جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، برنامه هسته‌ای‌اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند.
 
کامرون پس از طرح این اتهامات همکاری با ایران را نیز این‌گونه مشروط کرد: با این حال رهبران ایران می‌توانند برای نابودی تهدید داعش کمک کنند. آنها می‌توانند برای عراقی امن‌تر و باثبات‌تر و نیز سوریه‌ای امن و فراگیر کمک کنند. اگر آنها آماده این کار هستند، ما باید از همراهی آنها استقبال کنیم.   
 
 
محمدحسن قديري ابيانه، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در واکنش به اظهارات اهانت آميز نخست وزير انگليس در سازمان ملل اظهار داشت: مطابق با توضيحي كه آقاي روحاني دادند اين ملاقات به درخواست نخست‌ وزير انگليس بوده و  از سوي رئيس جمهور ما پذيرفته شده است و لازم است به اين مسئله توجه شود؛ تقاضا از طرف آنها مطرح شده و نفس انجام اين ديدار هم هيچ گونه مشكلي ندارد و اصولا قرار نيست ملاقات‌ها فقط بين كشورهاي دوست صورت گيرد حتي كشورهايي كه با هم رقابت دارند و دشمن هستند مي‌توانند با يكديگر ملاقات داشته باشند.
 
 
قديري ابيانه ادامه داد: طبيعتا هر كشوري از مواضع خود دفاع مي‌كند و در اين ملاقات هم نخست‌وزير انگليس مواضع خود را بيان كرده و رئيس جمهور محترم هم مواضع كشور را مطرح كرده و قرار نيست بعد از اين ملاقات، مواضع كشور انگليس و دشمني‌هاي آن به كنار گذاشته شود؛ چرا كه اصلا ملاقات با اين فرض هم صورت نگرفته است. ملاقات با رئيس جمهور فرانسه هم در همين راستا بوده و اين در حالي است كه اخيرا فرانسه منافقين را از ليست تروريست‌ها خارج كرد.
 
وي افزود: اگر نخست وزير انگلستان در سازمان ملل مواضعي غير از اين مي‌گرفت بايد ما تعجب مي‌كرديم، چرا كه خصومت انگلستان نسبت به ايران ريشه تاريخي دارد. تحميل سلطنت پهلوي، انتخاب رضا خان، انجام كودتا نشان دهنده اين است كه دشمني انگلستان داراي ريشه تاريخي است. لذا توقع اينكه انگليس موضع ديگري گيرد توقع به جايي نيست و اگر هم چنين اتفاقي مي‌افتد ما بايد تعجب مي‌كرديم.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينكه مسئله مورد تعجب واكنش اصلاح‌طلبان نسبت به اين ديدار است، گفت: اظهارات برخي از اصلاح‌طلبان و روزنامه‌هاي اصلاح طلب در كشورمان مايه‌ي تاسف است كه اين ديدار را دستاورد بزرگ سفر هيئت ايراني به نيويورك عنوان كردند و در اين موضع‌گيري احساس حقارت در رابطه با انگلستان مو‌ج مي‌زند. اگر قرار است دستاوردي از اين ديدار قائل باشيم، انگلستان بايد افتخار كند كه با رئيس جمهور كشورمان ديدار داشته نه اينكه ما ملاقات رئيس جمهورمان را با كامرون كه در حقيقت درخواست نخست‌وزير انگليس بوده يك افتخار براي كشورمان بدانيم.

وي با اشاره به تيتر روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب در واكنش به اين ديدار تصريح كرد: تيترهاي سخيفي چون « پايان 35 سال جنگ سرد» «دستاورد بزرگ» «ديدار تاريخي» و غيره نشان مي‌دهد كه در حقيقت آنها خواستند از آقاي روحاني دفاع كنند در حالي كه اين رسانه‌ها از موضع حقارت نسبت به انگلستان برخورد كردند. نخست وزير انگلستان در سخنراني‌هاي خود در سازمان ملل مثل گذشته به ايران حمله كرد و حرف‌هاي بي‌اساسي زد و اين روزنامه‌ها از انعكاس اظهارات كامرون خودداري كردند چنين برخوردي توسط اين رسانه‌ها در حقيقت اهانت به خوانندگان روزنامه‌هاي خود است.

قديري ابيانه اضافه كرد: روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب بر خلاف شعار خود كه دانستن حق مردم است، عمل كردند. من به نوبه خود به عنوان يك ايراني از مواضع اين رسانه‌ها شرمنده شدم و يادآوري مي‌كنم كه حضرت امام(ره) از ديدار حقارت آميز شاه با كارتر ناراحت بودند چرا كه معتقد بودند با اينكه ما از شاه بيزار هستيم اما وقتي به عنوان شاه ايران با كارتر ملاقات مي‌كند نبايد آنقدر حقيرانه جلوي او مي‌ايستاد. آقاي روحاني در آن ملاقات رفتاري منطقي داشت و در واقع به درخواست انگلستان پاسخ داده بود و موضع حقارت آميزي در اين ديدار مشاهده نمي‌شد اما آنچه حقارت آميز بود مواضع اين روزنامه‌ها بود.

اين كارشناس امور استراتژيك تاكيد كرد: بنده از اينكه برخي از رسانه‌ها در ايران كه خودشان را اصلاح‌طلب مي‌دانند و تا اين حد از موضع حقارت در قبال انگلستان برخورد كردند، احساس شرمندگي مي‌كنم. به نظر مي‌رسد بايد تلاش كنيم تا مقداري خودباوري را در گردانندگان اين رسانه‌ها ايجاد كنيم و كاري انجام دهيم كه اين احساس حقارت از آنها زدوده شود. در حقيقت بايد يك دوره روابط بين‌الملل براي آنها هم گذاشته شود تا عمق مطالب را بفهمند و بعد تيتر و مطلب بنويسند و موضع‌گيري كنند.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
0
0
برای وزیر خارجه هم باید کلاس گذاشت، نیشش تا بناگوشش بازه. ولی وزیرای خارجه کشورای دیگه خیلی باکلاس رفتار میکنن. ظرف با این رفتارش آبروی کشور و مردم رو برده.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
0
0
خاک برسری و حقارت هم حدی داره. رفتار وزیر خارجه و رییس جمهور با اون لبخندای کذایی در برابر خارجیا خیلی چندش آور بود. حقارتی که تا به حال سابقه نداشته از دستاورد دولت یازدهمه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
0
0
به نظرم روزنامه های اصلاح طلب صرفا" مصلحت اندیشی کردند تا دولت در سیاست هایش با آرامش عمل کند واز افراطی گری جلوگیری شود.لذا جبهه گیری های اخیر علیه این روزنامه ها چندان منطقی و صادقانه نیست.
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
0
1
بنام خدا از قذیم الایام پدر بزرگان ما گفته اند هر چی فتنه است زیر سر انگلیس است . والسلام
ایداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
0
0
عجب چه فکربکری داری...؟؟؟بربشماباید؟؟؟مدرسشون شماعدالت پیشگان باشد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
0
این روزنامه ها غربزده هستند ودر کشوربه دنبال ایجادتشنج واشوب هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار