کد خبر: 673665
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
نوبرانه‌های پاییزی از راه رسید
میوه مدتی است که از سبد بسیاری از خانوارها حذف شده است و اگر هم هست از نوع درجه 2 و 3 ای است که در میادین میوه و تره بار عرضه می شود. درواقع می توان گفت این روزها بازار میوه اسیر دست دلالانی شده که که آن را بسیار گران تر از تولید کننده اصلی در اختیار مردم قرار می دهند و هیچ کس هم در این خصوص پاسخگو نیست. هر چند امسال زودتر از هر سال دیگری...

میوه مدتی است که از سبد بسیاری از خانوارها حذف شده است و اگر هم هست از نوع درجه 2 و 3  ای است که در میادین میوه و تره بار عرضه می شود. درواقع می توان گفت  این روزها بازار میوه اسیر دست دلالانی شده که که آن را بسیار گران تر از تولید کننده اصلی در اختیار مردم قرار می دهند و هیچ کس هم در این خصوص پاسخگو نیست.

هر چند امسال زودتر از هر سال دیگری، پای میوه های تابستانی به سبد خرید مردم باز شد،  اما تنوع قیمتی در بازار میوه بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد، به نحوی که قیمت یک میوه گاه با اختلاف 1000 تا 5000 تومانی در مناطق مختلف شهر یافت می شد.

در واقع ماجرا از این قرار بود  که در حالي که ميوه نامرغوب در ميادين فراوان و به نسبت ارزان است  اما میوه  در مغازه‌ها بعضا با افزايش 100 تا 150 درصدي به دست مصرف کننده مي‌رسید و اين در حالي بود که فروشندگان بايد افزايش حداکثر 30 درصدي را نسبت به فاکتورهاي ميادين اعمال کنند.

همین گرانی بیش از حد اما باعث شد  میادین میوه و تره بار میوه های مرغوب خود را به مغازه دارها بفروشند و میوه های درجه چندم را در اختیار قشر متوسط و ضعیف که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند بگذارد که البته اکثر مواقع چندان هم ارزان نیستند.

حالا اما به نظر می رسد با توجه به انتقاداتی که صورت گرفت وضعیت میوه های نوبرانه پاییزی کمی بهتر شده است به نحوی که قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین هم اکنون در بازار و مغازه های سطح شهر نهایت تا 4800 تومان می رسد و پرتقال نیز به قیمت 5500 تا 6000 تومان عرضه می شود، در حالیکه قیمت برخی میوه های تابستانی همچون گلابی تا 8500 تومان و شلیل و هلو هسته جدا نیز تا 7500 و حتی 8500 تومان هم می رسد.

به این ترتیب،  اگرچه هنوز یک هفته به آغاز ماه مهر باقی مانده اما بازار میوه این روزها رنگ و بوی پاییزی گرفته است و ردپای پرتقال، نارنگی و لیموشیرین را در بیشتر مغازه ها و میادین میوه و تره بار می‌توان دید و با توجه به نرخ های منصفانه تر آنها نسبت به میوه های تابستانی می توان امیدوار بود که میوه به سبد خانوارها باز گردد.

این در حالی است که خرید این میوه های پاییزی هم فال است و هم تماشا، چراکه بعد از مدتها مردم می توانند طعم جدیدی از میوه را بچشند و از سوی دیگر، قیمت مناسبی را هم برای آن بپردازند.

در هر حال امید است که با نزدیک شدن پاییز و از راه رسیدن میوه های پاییزی و زمستانی نرخ های منصفانه ادامه دار شود هر چند که هنوز هم این نرخ ها برای بسیاری گران است و با توجه به تولید داخلی مرکبات در کشور انتظار می رود این نوع میوه ها بسیار ارزان تر به دست مردم برسد.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار