کد خبر: 670794
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
مراسم بزرگداشت ناصر فيض در اوج برگزار شد
چهاردهمين مراسم پاسداشت شاعر ناصر فيض با حضور شعرا و اهل ادب، شب گذشته در سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار شد.
   تفسير فيض از داعش
به گزارش «جوان» در اين مراسم محسن مؤمني شريف رئيس حوزه سازمان تبليغات اسلامي گفت: فيض از دوستان بيست و چندساله هستند كه حدود 10 سال است با وي همكاري داريم. وي يك شخصيت آرمانگرا و وفادار است. فيض داراي دغدغه‌هاي بزرگي است و اگر خندان مردم است اما دل‌نگراني‌هاي بسياري دارد. اشعار فيض مملو از اميد است و اهل نگران كردن مخاطب نيست.  وي افزود: فيض مرد بذله‌گو و حاضر جوابي است و سفرهايي كه با وي داشتيم سفر را براي ما شيرين مي‌كرد. در سفري كه به سوريه با دوستان در كنار فيض داشتيم يكي از دوستان پرسيد كه داعش به چه معناست كه ناصر فيض جواب داد حلال‌زاده به دايي‌اش مي‌رود و حرامزاده به داعش.

   تقسيم‌بندي شعر طنز به سه دوره
رئيس حوزه هنري اضافه كرد: من براي شعر طنز سه دوره قائل هستم كه دوره اول را مربوط به ابتداي انقلاب مي‌دانم كه با توجه به شكسته شدن فضاي خفقان ابتداي انقلاب شعر طنز رو كرده است. دوره دوم برمي‌گردد به فعاليت مرحوم صابري فومني كه منتج به گل‌آقا شد كه در آن زمان مردم علاقه بسياري به گل‌آقا نشان دادند. دوره سوم هم مربوط به دوره دوم خرداد است. در اين دوره ساختارها شكست و بعضاً شاهد بوديم كه اخلاق‌ زير پا گذاشته مي‌شد كه حتي منجر شد تا مرحوم صابري گل‌آقا را تعطيل كند اما بعد از آن مصادف با دوره كنوني است. ما به يك طنز سالم رسيده‌ايم كه حاصل تلاش افرادي مثل فيض و همكارانشان در دفتر طنز حوزه هنري است و اين افراد ذائقه شعر طنز مردم را بالا برده‌اند. طنز سالم و نجيب حاصل توجه رهبر حكيم انقلاب است و استقبال ايشان در جلسات شعرخواني قابل توجه است.  مؤمني شريف گفت: به زودي شاهد انتشار نشريه‌اي طنز خواهيم بود كه با كمك اميد مهدي‌نژاد به نام «سه نقطه» در دسترس علاقه‌مندان به طنز قرار خواهد گرفت.
   فيض در همه زمينه‌ها شاعر است
حسين قرايي در ابتداي اين مراسم گفت: امشب برنامه براي كسي است كه اغلب بر اين باورند كه شعر طنز مي‌‌گويد ولي اشعار جدي ناصر فيض زبانزد است. وي شاعر عاشقانه، شاعر اجتماعي و در همه زمينه‌ها شاعر است ولي وجه بارز شعر وي طنز است. توجه دستگاه‌هاي فرهنگي به مقوله فرهنگ بايد بيشتر از پيش باشد و فقط در اين زمينه نبايد نگاه‌ها به سوي وزارت فرهنگ و ارشاد معطوف باشد.  در ادامه محمود دست‌پيش ضمن سخناني بيان كرد: درست است كه بعد از انقلاب با ناصر فيض آشنا شدم ولي از قبل از انقلاب با خانواده وي آشنا بودم. در ياد دارم مجموعه اشعاري به آذري سروده بودم كه به وي دادم و ايشان هم به پدرش داده بود و پدر بزرگوارش نامه‌اي براي من نوشته بود و گفته بود كه من را به حال و هواي قديم و موسم كوچ عشاير برده بودي. ايشان و حسين اسرافيلي در مورد من بسيار مردم آزاري كردند مثلاً به من مي‌گفتند تو شعر فارسي نگو زيرا نحو تو تركي است.

   فيض از هيچ چيز شعر مي‌سازد
اميد مهدي‌نژاد كه از شعراي طنز‌پرداز است در ادامه گفت: تعريفي كه از طنز وجود دارد بسيار متفاوت است. به نظرم طنز را بايد نوع متفاوتي از فكاهه دانست. فيض كسي است كه به جوهر طنز دست پيدا كرده است و مي‌تواند از هر چيز و همچنين هيچ چيز شعر بسازد و چندان معطل موضوع و سوژه نمي‌ماند.  وي افزود: مطالعه كارهاي فيض نوعي نگاه به انسان مي‌دهد و آنچه  اشعار فيض را متمايز مي‌كند ويژگي‌هاي مضموني نيست بلكه خلق موقعيت‌هاي طنز‌آميز از موضوعات عادي است.

   فيض ذاتاً آدمي مجلس گرم‌كن است!
سيد‌اكبر ميرجعفري نيز در رابطه با اشعار فيض سخناني گفت: ناصر فيض سال‌هاست قالب‌هاي شعري را امتحان كرده و برخلاف ساير شعرا كه در جواني گل مي‌كنند در ميانسالي نامي پيدا كرده است و براي من فيض مانند درختان كويري است كه در كوير ارزشمند هستند. ناصر فيض ذاتاً آدمي مجلس گرم‌كن است و خودش نوشته است كه يكي از رفقايش در جبهه به وي گفته است كه ناصر تو هيچ وقت مفقود‌الاثر نمي‌شوي زيرا اگر يك خمپاره هم به تو بخورد بعد از آرام شدن فضا يك فك باقي مي‌ماند كه در حال تكان خوردن است.  اين منتقد ادبي اضافه كرد: مي‌توان با ناصر فيض نشست و ساعت‌ها با وي صحبت كرد. تا چند سال پيش كسي براي طنز و شعر طنز تره هم خرد نمي‌كرد و اگر امروز مي‌بينيد كه همه به دنبال خنداندن هستند نتيجه تلاش طنز‌پردازاني چون ناصر فيض است.

   حاضر‌جوابي در خانواده ما ارثي است!
در ادامه اين مراسم جواد فيض برادر ناصر فيض ضمن اشاره به اختلاف سني هفت ساله با ناصر گفت: در ابتداي انقلاب ناصر به خاطر بعضي فعاليت‌هاي مبارزاتي در زندان بود كه پس از آزادي وي را به كلاس كنكور فرستادند ولي بعدها فهميدم كه به جاي كلاس كنكور به سينما رفته است و بعد از آن هم مشاغل گوناگوني را تجربه كرد تا اينكه در شعر به يك ثبات رسيد. حاضر‌جوابي در خانواده فيض يك ارث و ژن است ولي نه حاضر‌جوابي‌اي كه كسي را بيازارد.  وي در ادامه گفت: برنامه طنز «قند‌پهلو» بارها موجب آبروريزي ما نيز شده است و هرجا مي‌رويم از ما در مورد ناصر فيض مي‌پرسند. من امروز اينجا حاضر شده‌ام تا به گونه‌اي پاسخ عدم حضور وي در مراسمي كه چند سال پيش در جشنواره خوارزمي براي تقدير از من گرفته شده بود را بدهم و بگويم اينطوري جبران مي‌كنند.
 
  دعوا در حوزه، آشتي در روضه
شهرام شكيبا كه از داوران برنامه طنز «قند‌پهلو» است در اين برنامه گفت: ناصر به خاطر اخلاق ويژه‌اي كه دارد معمولاً با دوستانش دعوا نمي‌كند ولي به خاطر اخلاق ويژه من با هم دعوا كرديم كه دعواي من در حوزه و آشتي ما در روضه بود. به خاطر حضور در جلسات آقاي مجاهدي شعر ايشان داراي ريشه محكمي است و اين ريشه در شخصيت وي نيز به چشم مي‌خورد.
 
  فيض در حرف خودش مي‌پرد
وي افزود: ناصر تنها كسي است كه بين حرف خود مي‌پرد و تنها كسي است كه خودش در حرف‌هايش هيچ سخني باقي نمي‌گذارد. ناصر فيض به چيزهاي جديدي كه مي‌آيد علاقه دارد از همين رو جزو صد نفري بود كه در بدو ورود موبايل به كشور موبايل داشت و به خاطر رفاقتي كه بين من و ناصر وجود دارد من شماره ناصر را به همه مي‌دادم و مي‌گفتم اگر كار داريد با من تماس بگيريد زيرا ما هميشه با هم بوديم. فيض بسيار خوش قول است كه يكي از آنها در موضوع ساعت است و وي بسيار وقت‌شناس است.
 
  شاعري كه در كارمندي حل نشد
شهرام شكيبا در ادامه گفت: روزي كه ناصر مدير دفتر طنز شد گفتم ناصر هم تمام شد زيرا معمولاً اهالي قلم وقتي كارمند مي‌شوند كم كار نيز مي‌شوند ولي اين اتفاق براي ناصر نيفتاد و ما شاهد آثار بيشتري از وي بوديم البته بايد اضافه كنم ناصر ظلم بزرگي در حق شعر كرده است و آن هم كمرنگ شدن ترجمه از تركي است. ناصر فيض داراي دقت وافري در ترجمه است كه اين موضوع در آثار ترجمه شده تركي مشهود است. ناصر به خاطر اين خوش محضر است كه داراي استدلال‌هاي خودش است و اين استدلال‌ها در شعرش نمود دارد.

   از بوتيك تا شعر طنز
عليرضا قزوه، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري در ادامه گفت: سال 63 در قم با فيض آشنا شدم. آن زمان فيض خيلي جدي با حوزه ارتباط نداشت كه من و آقاي فلاح‌پور به بوتيك ايشان رفتيم تا به حوزه بيايد. طنز فيض مرهون طنز پدرش است. فيض در فضاي شعر جدي بسيار جدي است و ايشان يك مدير فرهنگي موفق نيز است كه در عرصه شعر بسيار خوش درخشيده و در اين سال‌ها با تلاش‌هاي فيض و دوستان طنز‌پرداز شعر طنز به يك بالندگي رسيده است.
 
 در حقيقت هيچ كاري نكرده‌ايم
در انتهاي اين مراسم ناصر فيض ضمن تشكر از برگزار‌كنندگان اين مراسم گفت: من از همه دوستان كه در اين برنامه شركت كرده‌اند واقعاً تشكر مي‌كنم زيرا دوستان طوري بنده را شرمنده كردند كه انگار چكار كرده‌ام. بايد اشاره كنم به عملكرد مؤسسه شهرستان ادب كه كار بزرگي در حوزه شعر براي جوانان انجام داده و وقتي اين كارها را مي‌بينم متوجه مي‌شوم كاري نكرده‌ام. دفتر طنز حوزه هنري نيز حاصل تلاش دوستان است كه ايده آن را زرويي نصر‌آباد بعد از جلسات حلقه رندان مطرح كرد و در حقيقت ما هيچ كاري نكرده‌ايم.
چهاردهمين مراسم شب شاعر پاسداشت ناصر فيض با حضور محسن مؤمني شريف (رئيس حوزه هنري)، مهدي قزلي(مديرعامل بنياد شعر و ادبيات داستاني)، استاد مشفق كاشاني، مجيد سرسنگي(مديرعامل خانه هنرمندان)، اميد مهدي‌نژاد، محمود دست‌پيش، حسين قرايي، ايرج قنبري، محمدمهدي طباطبايي‌نژاد(مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي)، رضا احسان‌پور، علي‌محمد مودب (مدير مؤسسه شهرستان ادب)، سيد‌اكبر ميرجعفري، علي انساني، شهرام شكيبا، محمد‌مهدي سيار، علي داوودي، عليرضا قزوه، حجت‌الاسلام دعايي(مديرمسئول روزنامه اطلاعات)، ناهيد يوسفي، پرويز بيگي و جمعي از شعرا و نويسندگان در نخلستان سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار