کد خبر: 667769
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
در جهان مادی یک سری از انسان‌ها با خود فکر می‌کنند که اگر مال، ثروت و یا مقامی داشته باشند یعنی کرامت آنها از سایر انسان‌ها بالاتر است در صورتی که طبق احادیث اسلامی آن چیزی که انسان را نسبت به سایرین به کرامت و برتری می‌رساند ایمان و کمک او به خلق‌الله است.

کرامت انسانی یکی از مسائلی است که به شئون انسان‌ها ربط پیدا می‌کند و از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و حفظ کرامت انسانی از مهمترین اصول تربیتی اسلام است.


خداوند در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: ای مردمان! ما شما را از مردی و زنی آفریدیم، و به صورت ملت‌ها و قبیله‌ها در آوردیم، تا با یکدیگر آشنا شویم( نه آنکه تفاخر کنید و بزرگواری فروشید، که بزرگواری انسان به ملیت،‌ قبیله، رنگ و نژاد نیست، بلکه به پیوندهای الهی، یعنی فضیلت و پرهیزگاری است.) همانا بزرگوارتر از میان شما در نزد خدا آن کس است که پرهیزگارتر باشد و خداوند دانا و آگاه است.


پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند: آفریدگان همه عیال و نان‌خور خدایند،‌ پس محبوب‌ترین آنان در نزد خدا کسی است که برای عیال خدا (خلق خدا) سودمندتر باشد.


امام علی(ع) در دستورنامه حکومتی به مالک اشتر می‌فرمایند: دلت را به بخشودن (خطاهای) مردم، و دوست داشتن آنان موظف بدار!... زیرا که مردمان دو گروه‌اند.. یا برادران دینی تواند، یا برادران نوعی تواند...


پی‌نوشت:


سوره حجرات آیه 13


بحار 96 / 118


نهج البلاغه / 993


منبع:


الحیات، محمدرضا حکیمی

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار