کد خبر: 665195
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
وعده های بی عمل دارویی
بیماران کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند.گرانی و کمبود دارو از یک طرف و افزایش هزینه های درمان و بیمارستان ها از طرف دیگر عرصه را برای بیماران تنگ کرده است.هر چند بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و طرح تحول نظام سلامت وضعیت کمی برای مردم بهتر شده اما هنوز هم مشکلات دارویی و درمانی ...

بیماران کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند.گرانی و کمبود دارو از یک طرف و افزایش هزینه های درمان و بیمارستان ها از طرف دیگر عرصه را برای بیماران تنگ کرده است.هر چند بعد  از روی کار آمدن دولت یازدهم و طرح تحول نظام سلامت وضعیت کمی برای مردم بهتر شده اما هنوز هم مشکلات دارویی و درمانی به نوعی به قوه خود باقی است.

هر چند پیش از تحریم ها نیز خدمات پزشکی  و دارویی در کشور چندان ارزان نبود وبیمه ها نیز دردی از بیماران به خصوص بیماران خاص دوا نمی کرد اما از اواخر سال 91 تا امروز کار برای بیماران مشکل تر شده است تا جایی که بسیاری در خانه ها انتظار مرگ را می کشند چرا که پولی برای دوا و درمان ندارند.

مهر ماه سال گذشته بود که به نظر می رسید اخبار خوشی برای بیماران خاص در راه است.ماجرا هم از این قرار بود که مديرعامل جدید سازمان تامين اجتماعي اعلام کرده بود: تمامي هزينه هاي بيماران خاص (دارو و تجهيزات پزشکي مربوط به بيماري هاي خاص) از جمله کليوي، هموفيلي، دياليزي و... توسط سازمان تامين اجتماعي پرداخت مي شود.

سيدتقي نوربخش درباره خبر خوش به بيماران خاص گفته بود: تفاهمنامه اي مابين وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي منعقد شده است که براساس آن از اول مهر تمامي هزينه هاي بيماران خاص از جمله کليوي، هموفيلي، دياليزي و... توسط سازمان هاي بيمه گر از جمله تامين اجتماعي پرداخت مي شود.

با این حال اما چند ماه بعد عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در این خصوص گفت: متاسفانه اقدامات وعد داده شده توسط وزرای بهداشت و تعاون كه توسط رئيس سازمان غذا و دارو اطلاع‌رساني گرديد تاکنون اجرايي نشده و از بيماران هموفيلي بابت تحويل داروهای آنها پول دريافت مي‌شود.و در خصوص سایر بیماری های خاص مانند ام اس، سرطان و ... هم وضعیت به همین منوال بود.

از سوی دیگر فروردين گذشته طرح حمايت از بيماران خاص در کميسيون بهداشت مجلس به خاطر هزينه بر بودن رد شد! هزينه اي که مي‌تواند جان هزاران نفر از شهروندان ايراني را نجات دهد يا کمک کند سال‌هاي بيشتري در کنار خانواده شان زندگي کنند غير قانوني دانسته شد.

به تازگی اما دکتر محمد توانايي، مديرکل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين‌اجتماعي نحوه حمايت و ارائه خدمات دارويي توسط اين سازمان به بيماران خاص را تشريح کرده و گفته: در اين خصوص مي‌توان به طرح بيماران خاص سازمان تأمين‌اجتماعي (شامل بيماران مبتلا به نارسايي مزمن کليه، هموفيلي A و B و تالاسمي ماژور) اشاره کرد که در آن تمامي خدمات درماني ارائه شده اعم از خدمات بستري، آزمايشگاهي، تصويربرداري، اسکن و... که مورد تعهد سازمانهاي بيمه‌گر است با تعرفه دولتي و تمامي داروهاي مصرفي اعم از داروهاي تخصصي و غيرتخصصي به شکل کاملاً رايگان در سراسر کشور به بيماران عرضه مي‌شود.

توانايي ادامه داده: اين طرح در خصوص داروهاي تخصصي بيماران خاص ديگر مانند مبتلايان به کمبود فاکتور هفت و يا تالاسمي اينترمديا نيز اجرا مي‌شود. همچنين بيماران تحت‌پوشش سازمان تأمين‌اجتماعي که مبتلا به سرطان هستند هم از گذشته مشمول کاهش فرانشيز دارو بوده و هستند. به نحوي که اين بيماران حداکثر 10 درصد بهاي داروهاي مورد مصرف در شيمي‌درماني که در ليست تعهدات سازمانهاي بيمه‌گر باشند را پرداخت مي‌کنند و از طرفي هزينه راديوتراپي مبتلايان به سرطان براساس تعرفه‌هاي دولتي کاملاً رايگان و بيمار از پرداخت فرانشيز معاف است.

گفتنی است، دارو از جمله اصلي ترين مولفه هاي درمان است، به ويژه داروهاي خاص که براي درمان بيماران صعب العلاج اختصاص مي يابد. سال91 و اوايل سال 92 بسياري از شهروندان تهراني از وضعيت ارايه داروهاي خاص در داروخانه ها و افزايش کم سابقه بهاي دارو در سطح شهر تهران انتقاد کرده بودند، بسياري از آنها گفته بودند که براي پيدا کردن داروهاي خاص به ويژه داروهاي درمان سرطان بسياري از داروخانه هاي تهران را زير پا گذاشته اند و در نهايت توانسته بودند تنها در يکي از داروخانه هاي مهم دولتي داروي خود را آن هم به بهاي گزاف تهيه کنند.

به همین دلیل است که ضرورت سامان دهی وضعیت دارو توسط وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی بسیار پر اهمیت است و باید منتظر ماند و دید بعد از گذشت بیش از یک سال بالاخره این طرح تامین اجتماعی عملی خواهد شد یا خیر؟
 
 
 
 
منبع:شفاف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار