کد خبر: 664447
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اردبیل:
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ذرت‌کاران استان اردبیل باید مراقب نشر و گسترش آفت کرم ساقه‌خوار باشند چرا که بیشترین خسارت را به این مزارع وارد می‌کند.
حمید یدایی در گفت‌و گو با خبرنگار جوان در اردبیل اظهار کرد: زمان تخم‌گذاری این کرم ساقه‌خوار به عنوان آفت مزارع ذرت در همین ایام است که نسل دوم این تخم‌گذاری با پیک پرواز و تخمریزی بسیار زیاد قابل مشاهده است که با بازدید مزارع کامل می‌توان آثار و علایم این آفت بسیار نابودکننده را مشاهده کرد.

وی با یادآوری اینکه تاکنون 13 هزار هکتار از اراضی ذرت در دشت مغان علیه این بیماری به شکل مبارزه بیولوژیکی پاکسازی شده است، گفت: کشاورزان یا از طریق رهاسازی زنبورهای براکون به شکل بیولوژیکی و یا مبارزه شیمیایی با استفاده از سمپاشی‌های شبانه می‌توانند خطرات و آسیب‌های تهدید کننده مزارع خود را به حداقل برسانند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: البته ذرت‌کاران می‌توانند با مشورت گرفتن از کارشناسان امر که در جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی مستقر هستند نسبت به رفع و دفع این آفات با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم عمل کنند تا جلوی خسارت وارده به نحو مناسب گرفته شود.

یدایی تصریح کرد: اگر کشاورزان و ذرت‌کاران به موقع در این زمینه اقدام نکنند ممکن است مزارع آنها دچار خسارت هنگفت از بابت آفت کرم ساقه‌خوار ذرت شده و جبران آن نیز در حد توان و امکان متولیان بخش نباشد.

این مسئول در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار جوان در اردبیل گفت: ما در اولویت اول مبارزه بیولوژیکی را به کشاورزان توصیه می‌کنیم چرا که کمترین خطر و آسیب را به همراه خواهد داشت و در وهله بعدی می‌توان در صورت نبود امکانات و فضای مبارزه بیولوژیکی از طریق سمپاشی‌های موردی استفاده کرده و در این زمینه برخی آفت‌ها را به موقع برطرف کرد.

انتهای پیام/

_________

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر