کد خبر: 659892
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
شانزدهمین همایش یزدشناسی با عنوان پیشینه عفاف و حجاب در یزد برگزار شد.

شانزدهمین همایش یزدشناسی با عنوان پیشینه عفاف و حجاب در یزد با تاکید بر نقش زنان یزدی در مبارزه با کشف حجاب اجباری برگزار شد.

شانزدهمین همایش یزدشناسی با عنوان پیشینه عفاف و حجاب در یزد با تاکید بر نقش زنان یزدی در مبارزه با کشف حجاب اجباری در محل مرکز همایش های باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در این همایش گفت: حدود 2 سال است که با توجه به ویژگی های خاص استان همایش هایی با عنوان یزدشناسی توسط این سازمان برگزار می شود.

محدرضا ملک ثابت افزود: این سلسله همایش ها در سه محور فرهنگی، تمدنی و مفاخر و مشاهیر در استان برگزار می شود.

وی با اشاره به پیشینه عفاف و حجاب در استان یزد اظهار داشت : استان یزد در بحث عفاف و حجاب از ویژگی های خاصی برخوردار است که آن را از سایر استان های کشور متمایز ساخته است.

ملک ثابت اضافه کرد : نخست آنکه اولین روحانی که به صورت علنی در برابر کشف حجاب قیام کرد و مانع حضور همسران و دختران بدون حجاب شاه در ملا عام شد شیخ محمد تقی بافقی از روحانیون مبارز استان یزد بوده است.

وی با بیان اینکه تمام زنان کشور در برابر قانون منع حجاب مقاومت کردند گفت: عموم مقاومت ها در آن زمان به صورت مخفی شدن زنان بود اما زنان یزدی به صورت دیبلماتیک وارد مبارزه شدند و به نشانه اعتراض به این اقدام نامه ای به مجلس شورای ملی آن زمان ارسال کردند.

ملک ثابت با بیان اینکه مبارزه در کشورهای اسلامی بر دو نوع بوده است افزود: در نوع اول مبارزه مردمی است اما نوع دوم مبارزه جهلی دولت ها است.

وی تغییر لباس،گویش،پوشش ،فرهنگ و ... را از نوع مبارزه دوم دانست و گفت: مبارزه با حجاب زنان نیز از همین نوع است که توسط حکومت های دست نشانده صورت گرفته است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: دشمنان با عناوین مختلفی در کشورهای اسلامی راه پیدا کرده اند تا راه های نفوذ در فرهنگ و آیین آن ها را شناسایی کنندکه یکی از آن راه ها ورود نخبگان غربی به کشور های اسلامی بوده است.

این مقام مسئول افزود: این نخبگان در مدت حضور خود کشف کردند که استحکام خانواده،ایمان به خدا، پیروی فرزندان از پدر و مادر و ... مهمترین موانع پیشروی ان ها در نفوذ به کشورهای اسلامی است و در همین راستا طرح کشف حجاب را دنبال کردند.

ملک ثابت با بیان اینکه بیش از ایران در کشورهای مصر،الجزایر،ترکیه و افغانستان کشف حجاب انجام شده بود تصریح کرد:کشف حجاب در ایران مساله ای خودجوش و مردمی نبود بلکه دارای منشاء و قدرت خارجی بود.

وی افزود:اولین اقدام دشمن در زمینه کشف حجاب وضع قوانین و مقررات وضع پوشش برای مردان بود تا کم کم بتواند غیرت مردان را از بین ببرد.

ملک ثابت با اشاره به نقش روحانیان در ممانعت از تصویب قانون منع حجاب گفت: حرکت شیخ محمد تقی بافقی در مشهد باعث شد تا وضع این قانون برای 8 سال عقب بیافتد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر