کد خبر: 659572
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از خریداری حق‌آبه توسط وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

 مسعود تجریشی در نخستین جلسه شورای استانی فرهنگی ـ اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، پیگیری و هماهنگی برای اجرای برنامه‌های مصوب ستاد را ماموریت اصلی شوراهای استانی احیا خواند و اظهار کرد: مصوبات ستاد در همین شوراها پایش و گزارش ارزیابی اقدامات به صورت هفتگی به وزیران مرتبط ارائه و موانع اجرایی برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: پیرو مصوبات جلسه نهم کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه مقرر شد در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و کردستان سه شورای منطقه‌ای به عنوان بازوی ستاد در امور اجتماعی، فرهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی عمل کنند.

وی با بیان اینکه جلسات شورا به صورت ماهانه تشکیل می‌شود و در صورت نیاز و در شرایط خاص امکان افزایش تعداد جلسات نیز وجود خواهد داشت، افزود: میزبانی و ریاست جلسات شورا به عهده استاندار و یا یکی از معاونان وی خواهد بود.

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه تعداد اعضای شورای منطقه‌ای در آذربایجان‌غربی را 30 نفر و در آذربایجان‌شرقی 29 نفر خواند و اظهار کرد: استاندار می‌تواند بنا بر صلاحدید خود افرادی را به جلسات شورا بدون حق رأی دعوت کند.

تجریشی انعکاس مسائل اجتماعی و فرهنگی منطقه به ستاد، پیگیری و پایش اجرای مصوبات ستاد، جلب مشارکت ذی‌نفعان برای احیای دریاچه ارومیه، حمایت از ایجاد و تقویت ساختارهای محلی و کارگروه‌های تخصصی و فنی، شفاف‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی را از جمله وظایف شوراهای منطقه‌ای احیای دریاچه دانست.

وی گفت: حمایت از برگزاری نشست‌های تخصصی و عمومی، نظرسنجی فعالیت‌های احیای دریاچه در بین مردم و جوامع محلی و پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم در خصوص احیای دریاچه ارومیه از ستاد از دیگر وظایف شوراهای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه هستند.

  

هرگونه افزایش برداشت از منابع آبیدر حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه یادآور شد: طبق مصوبه هیئت دولت هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوضه دریاچه و توسعه جدید به ویژه در بخش کشاورزی و برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی ممنوع است و شورا باید مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش داده و کنترل کند.

تجریشی اضافه کرد: کاهش 40 درصدی از حقابه آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق خرید توسط وزارت نیرو در مدت دو سال و ارزیابی و امکان‌سنجی بهره‌برداری صنعتی از املاح دریاچه با رعایت ملاحظات زیست محیطی و آسیب‌شناسی اثرات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از خشک شدن بخشی از دریاچه و اجرای برنامه پیشگیری و کاهش ریسک اثرات محتمل از دیگر مصوبات هیئت دولت در مورد احیای دریاچه ارومیه است.

وی خاطر نشان کرد: تهیه برنامه افزایش اشتغال و معیشت جایگزین توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از دیگر انتظاراتی است که هیئت دولت از ستاد احیا دارد و با توجه به پیچیدگی و اهمیت موضوع، نقش شورا در دو سال اول بسیار مهم و حیاتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر