کد خبر: 657640
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
عليرضا محمدي

 

تقريظ‌ها و توجه مقام معظم رهبري به كتاب‌هاي دفاع مقدسي تا آنجايي اهميت دارد كه به گفته پژوهشگران اين حوزه، صرفنظر از نوع و محتواي كتاب‌هاي ارائه شده، تنها توجه و عنايت ايشان باعث مي‌شود تا موجي از اقبال و توجه عمومي نسبت به كتب اين حوزه در جامعه ايجاد شود. بر همين اساس تا كنون ده‌ها جلد كتاب مرتبط با مبحث دفاع مقدس از سوي ايشان مورد تقدير قرار گرفته‌اند كه در اين فرصت نگاهي به برخي از اين كتب مي‌اندازيم.

خداحافظ كرخه: اين كتاب را بايد يكي از اولين كتبي دانست كه توسط مقام معظم رهبري مورد عنايت و توجه قرار گرفته است. تاريخ تقريظ ايشان بر خداحافظ كرخه سال‌هاي ابتدايي پس از اتمام جنگ تحميلي و مشخصاً 20/12/1370 را نشان مي‌دهد. رهبري در بخشي از تقريظ خود آورده‌اند: اين كتاب شيرين و ساده، زندگي و احساس و جهت‌گيري‌هاي بسيجي را به خوبي تشريح مي‌كند. نويسنده كه خود يك بسيجي با همه بار فرهنگي اين كلمه است، با بيان بعضي از جزئيات به ظاهر كم اهميت، آن امر مهم را تصوير و ترسيم كرده است.

دا: كتاب دا با بيش از يكصدبار تجديد چاپ كمتر نياز به معرفي دارد. وقتي اين كتاب به مقام معظم رهبري ارائه شد، ايشان در خصوص دا فرمودند: «حقاً و انصافاً كتاب بسيار خوب و قابل طرح در سطح جهاني است، مربوط به بخش كوچكي از وقايع جنگ تحميلي است و اين نشان مي‌دهد كه هشت سال دفاع مقدس، داراي ظرفيت‌هاي توليد هزاران كتاب، به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي به جامعه و جهان است.» هم اكنون دا در دست ترجمه به زبان‌هاي ديگر است.

زنده‌باد كميل: نهايت توجه و عنايت را بايد در تقريظي دانست كه مقام معظم رهبري بر كتاب زنده باد كميل نگاشته‌اند. ايشان در جملاتي كه از احساس سرشارشان نشئت مي‌گيرد، در خصوص اين كتاب مي‌نگارند: از اين نوشته، عطر اخلاص به مشام مي‌رسد و چه زيباست كه روايت صحنه‌هايي كه از اخلاص و ايثار سرشار است نيز از سر اخلاص باشد. نويسنده، فروتنانه خود را غالباً در پشت ياران شهيدش پنهان كرده است. خوشا به حال اين جوانان نوراني كه در يكي از استثنايي‌ترين فرصت‌هاي الهي در تاريخ، بيشترين بهره را بردند.

من زنده‌ام: و بالاخره بايد در اين خصوص به مجموعه خاطرات دوران چهار‌ساله اسارت خانم معصومه آباد تحت عنوان «من زنده‌ام» اشاره كرد كه به گفته خود آباد وقتي كه اولين چاپ كتاب را براي مطالعه تقديم حضرت آقا مي‌كنند. ايشان مي‌فرمايند از قبل آن را در دست مطالعه دارند! بخشي از تقريظ رهبري در خصوص من زنده‌ام: «كتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشك خواندم و بر آن صبر و همت و پاكي و صفا و بر اين هنرمندي در مجسم كردن زيبايي‌ها و زشتي‌ها و رنج‌ها و شادي‌ها آفرين گفتم».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار