کد خبر: 656343
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
نگراني وزير بهداشت از افزايش سقط‌هاي زيرزميني
اين روزها وزير بهداشت هم نگران است؛ ‌نگران مصوبه‌اي كه مجازات دو تا پنج سال حبس را ...
زهرا چيذري
اين روزها وزير بهداشت هم نگران است؛ ‌نگران مصوبه‌اي كه مجازات دو تا پنج سال حبس را براي عمل جراحي پيشگيري دائمي از بارداري تعيين كرده است. دكتر سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي اگرچه براي اجراي اين قانون قول مي‌دهد اما نگران است برخوردهاي سلبي براي افزايش جمعيت نه فقط ذهن نخبگان جامعه را اقناع نكند بلكه همچون 20 سال قبل سقط‌هاي مكرر زيرزميني را افزايش دهد.
 
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كليات طرحي را به تصويب رساندند كه در صورت تصويب جزئيات آن تمامي اقدامات راجع به سقط جنين، عقيم‌سازي، وازكتومي، توبكتومي و هرگونه تبليغات راجع به تحديد مواليد در كاهش فرزندآوري ممنوع است و افراد متخلف به دو تا پنج سال حبس محكوم مي‌شوند. هر چند بلافاصله پس از تصويب كليات اين طرح براي اصلاح به كميسيون بهداشت بازگشت اما زاويه اين مصوبه با اصولي همچون اقناع افكار مردم و نخبگان جامعه، واكنش‌هاي زيادي را در برابر آن قرار داده است. حالا هم وزير بهداشت ضمن تأكيد بر اجراي قانون، از تبعات اين مصوبه در افزايش سقط‌هاي زيرزميني ابراز نگراني مي‌كند.
 

   نگراني وزير بهداشت از كاهش جمعيت و طرح‌هاي افزايش!
 
 
وزير بهداشت هم به خاطر كاهش ميزان باروري در كشور نگران است؛‌ موضوعي كه بنا به تأكيد سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي به سياست‌هاي سال‌هاي گذشته مربوط مي‌شود. وي افزود: با روش منطقي ضمن رعايت سلامت مادر و كودك و فاصله بارداري اگر بتوانيم جامعه را اقناع كنيم، مسير تغيير مي‌كند، بنابراين نبايد هيجاني عمل كرد يا تصميم گرفت. بنا به تأكيد وزير در مورد قانون اخير كه مجلس كليات آن را تصويب كرده، دولت نماينده‌اي را به مجلس معرفي نكرده بود. هاشمي با اشاره به بازگشت اين طرح به كميسيون بهداشت تصريح كرد: تصور من اين است كه با اين ارجاع و با دعوتي كه اين كميسيون از افراد مطلع مي‌كند، تصميماتي گرفته مي‌شود كه به نفع مملكت خواهد بود و در آنجا اشكالات برطرف شود.
 
 
   هشدار درباره رواج سقط‌هاي زيرزميني
 

به باور آقاي وزير بايد بر قامت مسائلي لباس قانون پوشانده شود كه قابل اجرا باشد و به مردم آسيبي نرساند. وي تأكيد كرد: من نگران آن هستم كه با تصميمات نادرست دوباره فعاليت‌هاي زيرزميني سقط جنين كه دو دهه قبل و سال‌هاي اوايل انقلاب در كشور شاهد آن بوديم گسترش پيدا كند؛ آسيب‌هايي كه عمدتاً به مادران ضرر مي‌زد؛ ‌انجام سقط‌هاي متعدد غير‌قانوني، عفونت‌هاي مكرر در بين زنان و همين طور آسيب‌هاي جدي ديگري كه بخشي از آن روحي و رواني بود. از نگاه قاضي‌زاده در بحث جمعيت اقدامات ما بايد اقناعي باشد. جامعه بايد باور كند كه به خاطر كشور، به خاطر امنيت كشور، استقلال كشور و پيشرفت كشور نياز به نيروي جوان دارد. نبايد بگذاريم جمعيت كشور پير شود. وي افزود: اگر مردم احساس خطر كنند، هيچ وقت دولت را تنها نمي‌گذارند. ما رشد جمعيتي را نياز داريم كه مولد باشد، بنابراين بايد افراد تحصيلكرده جامعه را اقناع كنيم و راه‌حل آن اين است كه با زبان مدارا و منطق با مردم صحبت كنيم. وزير بهداشت تأكيد كرد: برخورد سلبي با مردم جواب نمي‌دهد، هر جا برخورد سلبي داشته‌ايم نتيجه نگرفته‌ايم و هيچ وقت از اين طريق موفق عمل نكرده‌ايم.
 

وي با اشاره به مواردي كه به رغم ميل همسر و حتي خود خانم، بعد از فرزند چهارم اقدام به بستن لوله‌ها كرده‌اند، چنين عملكردي را تخلف دانست و تأكيد كرد: بايد با افراد متخلف به شدت برخورد كرد.
 

  آموزش و فرهنگسازي؛ كليد مشكل جمعيت
 
 
به گفته داريوش طاهرخاني، عضو شوراي عالي نظام پزشكي بزرگ‌ترين مقام‌هاي بهداشت و درمان دنيا به اين باور رسيده‌اند كه قبل از هر اقدام بايد آموزش بهداشت را سرلوحه كارشان قرار دهند و طوري عمل كنند كه با فرهنگسازي صحيح و ارائه آموزش‌هاي لازم، مردم از امكاناتي كه برايشان مهيا شده، استفاده كنند. وي تصريح كرد:‌ سياست‌هاي جمعيتي نيز بايد در مسير منطقي، صحيح و با فرهنگسازي و آموزش‌هاي لازم در كشور عملياتي شود و اجبار گروهي، قطعاً با نتيجه مهم و اساسي كه مدنظر مقام معظم رهبري بوده در تناقض است. عضو شوراي عالي نظام پزشكي تأكيد كرد: از قانونگذاران كشور انتظار مي‌رود با نگاهي صحيح و اصولي اين لايحه را به سمت و سويي سوق دهند كه به جاي تعيين مجازات‌هاي عنوان شده در آن، زمينه فرهنگسازي و آموزش در كشور مهيا شده و همچنين با نگاهي نافذ‌تر به آسيب‌شناسي پديده‌هايي نظير كاهش آمار ازدواج، افزايش آمار طلاق، شيوع پديده تك‌فرزندي و... پرداخت و در جهت رفع موانع اقتصادي، اشتغال، مسكن و... جوانان حركت كرد.
 

   توجه مجلس به ديگر بندهاي سياست‌هاي ابلاغي جمعيت
 
در سياست‌هاي كلي جمعيت كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد نيز موضوع باروري تنها يك بند از 14 بند را به خود اختصاص داده است. تسهيل ازدواج، اختصاص تسهيلات براي مادران و درمان ناباروري، تحكيم بنيان خانواده، بازتوزيع فضايي و جغرافيايي جمعيت، ‌مديريت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ و حفظ و جذب جمعيت در روستاها و مناطق مرزي و كم‌تراكم و ايجاد مراكز جديد جمعيتي به ويژه در جزاير و سواحل خليج‌فارس و درياي عمان از موارد مهم ديگري است كه در سياست‌ها آمده اما كمتر مورد توجه نمايندگان مجلس قرار گرفته است. با وجود اين بهارستاني‌ها طرح‌هاي تازه‌اي در دست گرفته‌اند كه حكايت از توجه به ساير بندهاي سياست‌هاي ابلاغي دارد. تشكيل كارگروه مشترك مجلس، دولت و نمايندگان بانك‌ها براي تسهيل شرايط ازدواج و طرح درمان رايگان ناباروري از جمله اين اقدامات است. عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت مجلس با اشاره به هزينه‌هاي سنگين درمان ناباروري مي‌افزايد: كاهش جمعيت كشور آينده ايران را تهديد مي‌كند. بسياري از خانواده‌هاي نابارور اگر مشكلشان حل شود، دو تا سه فرزند مي‌آورند و همين اقدام مي‌تواند تأثير مهمي در افزايش جمعيت داشته باشد، ضمن اينكه اگر دولت و مجلس موانع مالي را در اين زمينه بردارند، باقيات صالحات آنها خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسنی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
0
0
این چیه نوشتین آخه یعنی اگه مردم رو عقیم کنیم و برای تحدید نسل تبلیغ کنیم نظر نخبگان! جلب می شه . ضمنا ما که نفهمیدیم رابطه فاصله گذاری بین فرزندان با عقیم سازی چیه ؟!
مگه روش های پیشگیری ممنوع شده ؟! عقیم سازی قرار بوده ممنوع بشه که این اتفاق هم نیافتاده تازه !
لحاف دوز
|
UNITED STATES
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
0
0
این طرح هم مانند سایرین طرح ها شکست می خورد
چون احساسی است نه منطقی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار