کد خبر: 654652
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
رسول اکرم (ص) در بیان آنچه که در شب معراج دیدند: بر برخی از درهای بهشت نوشته دیدند، هر کس می خواهد جایگاه خویش را در بهشت ببیند، در مسجدها سکنا گزیند.

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ (توبه، 8)؛ مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر گاه دیدید که مردی پیوسته به مسجد می رود به ایمان او گواهی دهید. خداوند متعال فرمودند: تنها کسی که به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده است، مساجد خدا را آباد می کند.

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: پیامبر خدا (ص) به من آموخت که هر گاه جامه نویی بر تن کردم، بگویم: سپس خدایی را که لباسی به من پوشاند که در میان مردم با آن خود را بیارایم. پروردگارا! جامه ای با برکت قرارش ده تا در آن برای رضایت تو بکوشم و به آباد ساختن مسجدهایت بپردازم.
ایشان همچنین می فرمایند: مسجد از ویرانی خود نزد پروردگارش زبان به شکایت می گشاید و از دیدن آبادکننده اش که مدتی از او دور بوده و اکنون باز گشته، شاد می شود همانگونه که هر یک از شما از رسیدن کسی که از او دور بوده شادمان می شود.

امام حسن (ع) فرمودند: اهل مسجد، دیدارکنندگان خدایند و بر دیدارشونده است که به دیدار کننده اش هدیه بدهد.

پیامبر خدا (ص) فرمودند: برای هر بنده ای که صبح و شام به مسجد برود و آن را بر سایر چیزها ترجیح دهد در نزد خدا، وسایل پذیرایی از بهشت است که هر بار، آن را برایش آماده می کند همچنان که که هر یک از شما، اگر کسی را که دیدارش را دوست دارد، ملاقات کند در پذیرایی او خواهند کوشید.

امام باقر (ع) می فرمایند: پیامبر (ص) به جبرئیل فرمودند: ای جبرئیل! کدام مکان نزد خداوند محبوب تر است؟

گفت: مساجد و دوست داشتنی ترین مسجدیان در پیشگاه خدا، کسی است که پیش از همه وارد می شود و پس از همه بیرون می رود.

رسول اکرم (ص) در بیان آنچه که در شب معراج دیدند: بر برخی از درهای بهشت نوشته دیدند، هر کس می خواهد جایگاه خویش را در بهشت ببیند، در مسجدها سکنا گزیند.

ایشان همچنین فرمودند: مسجد سرای هر پرواپیشه ای است و خداوند راحتی و رحمت و گذشتن از صراط را برای کسانی که ماسجد خانه هایشان باشد، تضمین کرده است.

امام زین العابدین (ع) فرمودند: موسی بن عمران (ع) گفت: پروردگارا! اهل تو در روزی که سایه ای جز سایه تو نیست آنان را زیر سایه خود می بری، چه کسانی اند؟

خداوند به او وحی کرد: کسانی که پاک دل و خاکسارند... آنها که جونان ماوا گزیدن عقاب ها در آشیانه هایشان، مساجد مرا کاشانه خود برمی گزینند.

امام صادق (ع) فرمودند: مردانگی دو گونه است: مردانگی در وطن و مردانگی در سفر. و اما مردانگی در وطن تلاوت قرآن است و پیوستگی با مساجد.

امام کاظم (ع): مسیح (ع) به حواریون گفت: ... پرستشگاه های پروردگارتان را زندان بدن ها و پیشانی های خود قرار دهید.

منابع:

1- بحارالانوار
2- کنزالعمال
3- امالی شیخ طوسی
4- فرهنگ نامه مسجد
انتهای خبر/


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار