کد خبر: 651992
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
زارعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
هنوز بحث هاي جدي و اساسي لاينحل باقي مانده است و تنظيم و تدوين توافقنامه جامع اساسا امروز فراتر از انتظار و دور از ذهن است و زماني كه ما انتظار داشته باشيم كه به يك توافق جامعه براي تدوين دست پيدا كنيم، فاصله زيادي وجود دارد چرا كه دو طرف بر مطالبات و خواسته هاي خودشان اصرار دارند.
جوان‌آنلاين: دكتر اصغر زارعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: با توجه به دور آخر مذاكرات در 26 خرداد و زياده خواهي هاي رقباي غربي به ويژه امريكا و درخواست هايي فراتر از تعهدات ابتدايي در زمينه كاهش تعداد سانتريفيوژها به كمتر از 200 تا 300 دستگاه، همين طور بحث آب سنگين اراك، تعطيلي فعاليت هاي فردو و توقف غني سازي هاي 20درصد و حتي اكسيدكردن بخش قابل توجهي از اورانيوم غني شده 5 درصد و نيز  كشيدن موضوعات به خارج از موضوعات توافق شده از جمله مسائل موشكي، بحث به گونه اي شد كه مذاكرات به بن بست انجاميد.

وي تصريح كرد: طرف هاي ايراني هم بر اساس توافقات اول بر خواسته هاي خود اصرار ورزيدند و حاضر نشدند از آنچه در گذشته روي آنها توافق شده عقب نشيني بكنند. بنابراين بحث جدي كه در آن مذاكرات همچنان لاينحل باقي مانده و همچنان ادامه پيدا كرده، بحث بر سر توافق تعداد سانتريفيوژهاست كه قبلا طرف هاي قبلي حدود 4 تا 5 سانتريفيوژ را توافق كرده بودند اما متاسفانه از اين توافق هم عدول كردند.

به گفته زارعي، در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران 19 هزار سانتريفيوژ فعال دارد و حاضر نيست به هيچ وجه نسبت به كاهش اين مقدار از سانتريفيوژها اقدام بكند.

اين كارشناس مسائل بين الملل افزود: يكي ديگر از موضوعات اختلافي در مذاكرات بحث تحقيق و توسعه است كه باز از مطالبات غير منطقي و غيرقانوني طرف هاي مذاكره كننده به ويژه امريكاست و قطعا دولت جمهوري اسلامي ايران حاضر نيست بحث R&D و تحقيق و مطالعه و توسعه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز خودش را در چارچوب ان پي تي كاهش دهد.

وي ادامه داد: بحث ديگري كه مورد اختلاف و مناقشه طرف هاي مذاكره كننده است مسئله كشيده شدن مذاكرات به حوزه هاي خارج از مسائل هسته اي است كه متاسفانه طرف هاي غربي به ويژه امريكا متاثر از لابي صهيونيستي در صدد هستند برخي از فعاليت ها و سلاح هاي موشكي و توان موشكي جمهوري اسلامي ايران را در موضوعات مختلف مطرح كند و همين طور بحث حقوق بشر يكي ديگر از مواردي است كه آنها در مذاكرات به صورتي غيرمنطقي بيان مي كنند.

زارعي اضافه كرد: همين طور در خصوص بحث آب سنگين اراك و بحث فردو مطالبات غيرقانوني و غيرمنطقي از ناحيه كشورهاي غربي مطرح شده است. به نظر مي رسد اين مذاكرات در شرايط حاضر به نتيجه و سرانجام نخواهد رسيد و صرفا اين مذاكرات در حد چانه زني ها و رايزني هاي طرفيني است ولي در كليات همچنان مشكلات جدي باقي مانده است و نمي توان گفت طرف هاي مذاكره وارد جزييات شده اند.

اين كارشناس مسائل بين الملل اظهار كرد: هنوز بحث هاي جدي و اساسي لاينحل باقي مانده است و تنظيم و تدوين توافقنامه جامع اساسا امروز فراتر از انتظار و دور از ذهن است و زماني كه ما انتظار داشته باشيم كه به يك توافق جامعه براي تدوين دست پيدا كنيم، فاصله زيادي وجود دارد چرا كه دو طرف بر مطالبات و خواسته هاي خودشان اصرار دارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
1
به كوري چشم مخالفان ملت انشا لله به نتيجه خواهد رسيد
بهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
0
کور کسانی هستند که عواقب ناشی از توافقنامه های زود انجام را نمی بینند ، توافق نامه بایستی متظمن تمام منافع ملت ایران باشد در غیر اینصورت توافقنامه ، تعهد نامه ای مبنی بر الزام باج دهی یکطرفه خواهد بود .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
0
تنها تاکتیکی که میتواند مارا به نتایج دلخواهمان در مذاکرات هسته ای برساند استفاده از تاکتیک فریب میباشد ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار