کد خبر: 645626
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
از مسي و رونالدو تا فناوري و توريسم
فريدون حسن
جام جهاني در راه است و كمتر از 33 روز ديگر به آغاز آن باقي است، اما جام جهاني 2014 برزيل از برخي جهات جالب توجه‌تر از جام‌هاي جهاني گذشته است، هر‌چند كه اين رقابت‌ها همواره حاشيه‌ها و حساسيت‌هاي خاص خود را داشته اما جام پيش‌رو از برخي جهات قابل توجه‌تر است.  دلايل زيادي مي‌توان بر‌شمرد كه جام جهاني را بايد دوست داشت؛ دلايلي كه ديروز برخي از خبر‌گزاري‌ها به آنها پر‌داخته بودند و ما در زير به بيان گذراي 10 مورد از آنها مي‌پر‌دازيم.
    
1- ميز‌بان و مدعي بودنش: برزيل از سال 1950 نتوانسته ميز‌بان جام جهاني باشد و حالا بعد از 64 سال دوباره به اين مهم دست پيدا كرده است، البته آنها خاطره خوبي از آخرين ميز‌باني‌شان ندارند چرا كه در ماراكانا جام را به اروگوئه دادند. اما امسال شرايط متفاوت است؛ آنها مدعي شماره يك قهرماني هستند، آنها اسكولاري را روي نيمكت دارند كه يك بار طعم شيرين قهرماني را با او چشيده‌اند (2002). بنابر‌اين مي‌خواهند باز هم قهرمان شوند آن هم در برزيل.

2- جو كشور ميز‌بان: هر‌چند طي چند سال گذشته برزيل با مشكلات ريز و در‌شت اقتصادي و سياسي دست به گريبان بوده است اما اين كشور بزرگ امريكاي جنوبي جاذبه‌هايي دارد كه در كنار هم جذابيت بر‌گزاري و ديدن جام جهاني را براي علاقه‌مندان به فوتبال بيشتر مي‌كند. ميز‌باني جام جهاني توسط كشوري كه اعتبار فوتبال دنياست، جشنواره‌هاي خياباني منحصر به فرد برزيلي‌ها، پيروزي در جام كنفدراسيون‌ها، سواحل زيباي برزيل، كوهستان شكر، قهوه و مجسمه مسيح از جمله پديده‌هاي فرهنگي و طبيعي هستند كه جو كشور ميزبان را كاملاً براي بر‌پايي جام جهاني آماده مي‌كنند.
به تمامي اين موارد اضافه كنيد فوتبال خياباني، جنگل‌هاي استوايي، گوناگوني شهر‌ها و ارزان بودن اجناس در برزيل را تا شما هم به جمع علاقه‌مندان جام‌جهاني 2014 اضافه شويد.
 
3- پيش‌زمينه المپيك: برزيل دو سال ديگر ميز‌بان المپيك است، المپيك 2016 ريو، بر‌گزاري موفق جام جهاني 2014 مي‌تواند كار‌نامه اين كشور را در ميز‌باني رقابت‌هاي مهم بين‌المللي پر‌بار‌تر كند ضمن اينكه آنها با بر‌گزاري اين جام خود را از لحاظ امنيتي، اقتصادي و فرهنگي آماده برپايي مهم‌ترين رويداد ورزشي جهان مي‌نمايند.

4- ستاره‌هاي جوان در كنار فوق ستاره‌ها: حضور ستاره‌هاي جوان دنياي فوتبال در قالب تيم‌هاي ملي كشور‌شان مي‌تواند بسيار جالب توجه باشد ستاره‌هايي چون گوتسه، بالوتلي، رويس، روني، البته بايد به اين جمع جوان و جوياي نام فوق ستاره‌هايي چون ليونل مسي و كريستيانو رونالدو را هم اضافه كرد. ستاره‌هايي كه طي چند سال گذشته، با پيراهن باشگاهي‌شان ديده شده بودند اما حالا قرار است براي تيم‌هاي ملي كشور‌شان به ميدان بيايند.
5- تيم‌هاي بزرگ: شايد اين يكي از نادر‌ترين جام‌هايي باشد كه تمام تيم‌هاي بزرگ دنياي فوتبال در آن حضور دارند. اسپانيا، هلند، آلمان، آرژانتين، برزيل، انگليس، ايتاليا، اروگوئه و فرانسه حضور تمام اين تيم‌ها كنار هم جذابيت خاصي را به جام جهاني 2014 مي‌دهد.

6- فوتبال خاص امريكاي جنوبي: به جرئت مي‌توان گفت كه بيستمين دوره جام جهاني، جامي براي كشور‌هاي امريكايي جنوبي است. طبق آمار 60 درصد كشور‌هاي اين منطقه فوتبال خيز دنيا در جام حضور دارند، برزيل، آرژانتين، شيلي، اروگوئه، اكوادور و كلمبيا تيم‌هايي هستند كه بعد مسافت كم آنها با برزيل همه را به نوعي ميز‌بان اين رقابت‌ها معرفي مي‌كند آنها هر كدام مي‌توانند با فوتبال خاص امريكاي جنوبي در امريكاي جنوبي جام را در اين قاره نگاه دارند.
7- ظهور مدعيان تازه، پديده‌ها و اولين‌ها:  جام بيستم نيز‌ حتماً مانند جام‌هاي گذشته شاهد مدعيان تازه و پديده‌هاي نوظهور است تيم‌هايي چون ژاپن، بلژيك، سوئيس و حتي برخي نمايندگان قاره آفريقا مي‌توانند مدعي و پديده‌هاي اين جام باشند. بوسني هم اولين بار است كه حضور در جام جهاني را تجربه مي‌كند؛ تجربه‌اي كه شايد ديگر براي اين كشور اتفاق نيفتد.

8- توپ و بوق ويژه جام و لباس‌هاي زيبا: ووزلا جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي را حتماً به ياد داريد حالا در برزيل بايد خود را آماده شنيدن صداي كاكسيرولا كنيد، كاكسيرولا يكي از ساز‌هاي برزيلي است كه از آن در طول جام‌جهاني بيشتر خواهيد شنيد. برازوكا هم توپ جام جهاني است كه طرح زيبايي دارد كه از مدت‌ها قبل با استقبال رو‌به‌رو شده است و بعيد است به سر‌نوشت توپ جام‌جهاني قبل گرفتار شود. به اين دو مورد بايد رقابت شركت‌هاي توليد كننده لوازم ورزشي در طرح‌هاي لباس‌هاي تيم‌ها را اضافه كرد لباس‌هايي كه از مدت‌ها قبل رو‌نمايي شد و حالا همه منتظر ديدن آنها در ميدان مسابقه هستند.
9- رشد شبكه‌هاي اجتماعي: با افزايش روز افزون وسايل ارتباط جمعي و بهره‌مندي تمام مردم دنيا از آنها حالا همه مي‌توانند لحظه به لحظه در جريان جزئي‌ترين اتفاقات جام‌جهاني قرار گيرند، اين روز‌ها كمتر كسي است كه به فيس‌بوك، توئيتر و... دسترسي نداشته باشد. بي‌ترديد تمام علاقه‌مندان به فوتبال با گوشي‌هاي همراه و تبلت‌هاي خود جام بيستم را حساس‌تر از جام‌هاي قبل رصد مي‌كنند.
10- فناوري، تاكتيك‌هاي جديد و تجربه: جام جهاني 2014 جام منحصر به فردي است، فنا‌وري در اين جام به كمك فوتبال آمده تا از تصميمات جنجالي و حاشيه‌ساز جلو‌گيري كند. نمونه آن فناوري خط دروازه است. از طرفي در اين جام شاهد تاكتيك‌هاي تيمي جديد و اتخاذ آنها از سوي مربيان هستيم. اين جام يكي از معدود جام‌هايي است كه تعداد مصدومان قبل از بر‌گزاري آن بسيار كم است بنابر‌اين طي بر‌گزاري جام شاهد حضور چهره‌هاي با تجربه نيز هستيم. چهره‌هايي چون لمپارد، دروگبا، اورا، كلوزه و كاپيتان‌هايي كه ستاره‌هاي تيم‌هايشان هستند از جمله لام، سيلوا، مسي و جرارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار