کد خبر: 623382
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۹
بالاخره ایران و 1+5 به توافق رسیدند. توافقی که شاید راهی را برای خروج اقتصاد ایران از رکود فعلی باز کند. توافقی که حالا این سوال را درمیان افکار عمومی مطرح کرده که بالاخره همه چیز ارزان خواهد شد یا خیر؟

شهرخبر، در هر حال، فضای عمومی جامعه این روزها پر است از علامت سوال‌های اقتصادی .علامت سوال‌هایی که در پس خوشحالی موفقیت هسته‌ای تیم دیپلماسی روحانی هر روز بیشتر می‌شوند. برخی درباره نرخ دلار و سکه می‌پرسند و برخی در انتظار ارزانی مسکن هستند و سوالشان این است ،" کی خانه ارزان می‌شود؟"

عشق ماشین‌ها هم منتظرند تا شاید قیمت خودرو تکانی بخورد و آنها هم بتوانند در خیابان‌های شهرشان رانندگی کنند.

از سکه و ارز چه خبر؟

بعد از توافق هسته‌ای ایران و 5+1 فعالان اقتصادی و از آنها مهم‌تر مردمی که در طول دوسال اخیر با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه هرروز عادت کرده بودند روزشان را با پیگیری قیمت سکه و دلار بگذرانند، روزی همراه با نگرانی را آغاز کردند.

احتمال سقوط قیمت ارز با توافق هسته‌ای در چند روز گذشته به گوش می‌رسید و بازار ارز هم دیروز طبق پیش‌بینی و قبل از مداخله بانک‌مرکزی قیمت دلار را با دو هزار و 840 تومان آغاز کرد و همین موضوع باعث هجوم فروشندگان به صرافی‌های میدان فردوسی و همچنین بازار تهران شد.

در بازار طلا و سکه نیز روند کاهشی ادامه داشت و سرمایه‌گذاران مانند هفته اخیر، باز هم روی تلخ داستان سقوط قیمت‌ها را شاهد بودند.

در طول 10 روز اخیر، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی حدود 80 هزارتومان کاهش داشت و سرمایه‌گذاران این حوزه از ابتدای سال شاهد کاهش حدود 200 هزارتومانی سکه و کاهش محسوس قیمت طلا بودند.

این در حالی بود که رئیس اتحادیه طلا و جواهر یعنی محمد کشتی آرای از احتمال ارزان‌تر شدن طلا و سکه بعد از پیروزی در مذاکرات خبر داده است .

هرچند به نظر می‌رسد قصد بانک مرکزی حفظ ثبات نرخ ارز با قیمت 3 هزار تومان است اما باید دید در روزهای آینده چه رخ خواهد داد.

بازار خودرو همچنان راکد و سردرگم

توافق ایران با غرب اما شاید صنعت خودروسازی را بیشتر از سایر صنایع خوشحال کند. صنعتی که از سال قبل با افت شدید تولید مواجه شد و حتی در مقطعی کاهش تولید آن به مرز بی‌سابقه 50‌ درصد نیز رسید. افت تولید با افزایش شدید قیمت خودرو در بازار مواجه شد به طوری که پراید زیر 10 میلیون تومان به رقم عجیب نزدیک به 20 میلیون تومان هم رسید.

در چند ماه گذشته رسانه‌ها هجمه‌های سنگینی را به خودروسازان وارد کردند تا شاید آنها مجبور شوند قیمت‌های خود را پایین بیاورند.

با این وجود خودروسازان هر بار توقف واردات قطعه به دلیل تحریم‌ها و نبود نقدینگی را دلیل اصلی افت تولید و افزایش قیمت محصولات خود اعلام کردند. حالا اما این امیدواری به وجود آمده تا با رفع تدریجی تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های صنعت خودروسازی این صنعت استراتژیک کشور بار دیگر بتواند به روزهای طلایی خود بازگردد.

این در حالی است که کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند هر چند شاید لغو تحریم‌ها از لحاظ تولید تاثیرگذار باشد آن هم به‌دلیل این‌که بعضی از قطعات که باید از خارج وارد شود، به راحتی وارد شده و به دست تولیدکننده می‌رسد اما در کوتاه‌مدت تاثیری در کاهش قیمت خودرو ندارد.

حالا باید منتظر ماند تا تکلیف قیمت گذاری خودروهای داخلی بعد از لغو تحریم‌ها مشخص شود هر چند که به نظر می‌رسد در صورت کاهش نرخ دلار خودروهای وارداتی ارزان تر شوند.

مسکن ارزان می‌شود؟

توافق‌هسته‌ای اما از سوی کارشناسان اقتصادی نوعی محرک پرقدرت برای پایان‌دادن به خواب بازارمسکن، تعبیر می‌شود.

ارزیابی‌های کارشناسان اقتصادی در این باره حکایت از تاثیر آنی و آتی نتیجه حاصل‌شده از مذاکرات ژنو بر روند معاملات مسکن دارد.

در کوتاه‌مدت انتظار این است که قیمت مسکن به تثبیت برسد. همچنین با چشمکی که دیروز شاخص‌ بورس در همان ساعات اولیه اعلام خبر توفیق هسته‌ای، به این تحول بی‌سابقه زد، این امیدواری وجود دارد که تقاضای سرمایه‌ای در این دوره بازارسرمایه را به بازارملک ترجیح دهد.

در میان‌مدت نیز پیش‌بینی رونق در معاملات مسکن، افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و در عین‌حال عرضه واحدهای مسکونی‌ نوساز انباشته‌شده به بازار مصرف مطرح است.

با این حال، به‌رغم آنکه قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا تنها دقایقی بعد از اعلام نتایج مذاکرات، به میزان قابل توجهی کاهش یافت اما، افزایش همزمان شاخص بورس، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت مسکن در نتیجه هجوم سرمایه‌ها از بازارهای مجاور به بازار مسکن را تضعیف می‌کند.

در هر حال نکته اینجاست که با توجه به تحولاتی که در نتیجه اعلام نتایج این مذاکرات، بر فضای اقتصاد کلان کشور بر جای می‌گذارد، بدون شک بر بخش مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود و حال باید منتظر ماند و دید این تاثیر به شکل ثبات قیمت ها خود را نشان می دهد یا ارزانی.

شاید هم هجوم دوباره سرمایه‌ها به بازار مسکن گرانی نامحسوسی را به همراه داشته باشد و به این ترتیب هنوز تکلیف مسکن نیز مشخص نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار