کد خبر: 613169
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
دبير انجمن حمايت از بهداشت و سلامت روان جامعه گفت: رضايت اجتماعي تأثير معناداري بر رفتارهاي جمعي از جمله رفتارهاي ترافيكي شهروندان دارد
دبير انجمن حمايت از بهداشت و سلامت روان جامعه گفت: رضايت اجتماعي تأثير معناداري بر رفتارهاي جمعي از جمله رفتارهاي ترافيكي شهروندان دارد و اصولاً اين موضوع يكي از خصوصيت‌هاي جوامع ايده‌آل و توسعه‌يافته محسوب مي‌شود و رضايت ‌اجتماعي زماني حاصل مي‌شود كه هر يك از اعضاي جامعه خود را در برابر تمام همنوعان خويش مسئول بدانند.
دكتر ناصر قاسم‌زاد افزود: «فعاليت فيزيكي»، «فعاليت‌رواني» و «فعاليت اجتماعي» سه بعد مهم سلامت اجتماعي هستند كه منجر به رضايت اجتماعي مي‌شوند و در برنامه‌ريزي‌هاي كلانشهري و ملي بايد شاهد افزايش كيفيت زندگي شهروندان در تمام ابعاد باشيم.
وي با اشاره به اينكه جامعه ما به عنوان جامعه‌اي جوان نيازمند توجه خاص مسئولان شهري و ملي براي پاسخگويي به نيازهاي جوانان است، اظهار كرد: با توجه به جايگاه والاي جوانان در جوامع انساني به ويژه جامعه اسلامي ما، آسيب‌شناسي مسائل قشر جوان و اقدام در جهت رفع مشكلات آنها از اهميت ويژ‌ه‌اي برخوردار است.
قاسم‌زاد با بيان اينكه پاسخگويي مناسب به اين نيازها مي‌تواند در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي كه مصداق آن را در رفتارهاي ترافيكي بخشي از جوانان شاهد هستيم، مي‌تواند به ميزان چشمگيري مؤثر باشد، تصريح كرد: در اين ميان آموزش به جوانان در حوزه‌هاي اجتماعي همچون ترافيك تأثير دارد، هر چند الگوهاي تربيتي انسان از دوران كودكي شكل مي‌گيرد و آموزش در سنين پايين‌تر، مؤثرتر است.
وي عواملي همچون وضعيت اقتصادي را در ميزان رضايت جامعه و نيز رفتارهاي اجتماعي افراد جامعه بسيار مؤثر دانست و اضافه كرد: بدون ترديد ناتواني شهروندان در پاسخگويي به بخشي از نيازهاي معيشتي خود و خانواده‌شان كه زندگي فردي و اجتماعي آنها را تحت تأثير قرار مي‌دهد، در بروز برخي رفتارهاي ترافيكي مي‌تواند مؤثر باشد.
قاسم‌زاد رفتارهاي ترافيكي را شاخص سلامت رواني جامعه دانست و گفت: توجه برنامه‌ريزان اقتصادي و اجتماعي به نيازهاي معيشتي خانواده‌ها باعث افزايش ضريب ايمني در رفتارهاي اجتماعي از جمله رفتارهاي ترافيكي مي‌گردد و از اين رو برخورداري از استانداردهاي رايج جهاني در زندگي اجتماعي، حق مسلم شهروندان محسوب مي‌شود.
وي با تأكيد بر تأثير آموزش و فرهنگ‌سازي در اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي افزود: شكاف بين آرزوهاي نه‌چندان بزرگ و وضعيت عيني افراد در جايگاه‌ اجتماعي كه در آن قرار دارند به ويژه هنگامي كه اين فرد در سنين جواني قرار دارد، باعث كاهش رضايت ‌از شرايط موجود و در نتيجه افزايش احتمال بروز رفتارهاي خشن مي‌شود كه نمونه‌هايي از آن را هر روز در رفتارهاي ترافيكي مي‌توانيم مشاهده ‌كنيم.
قاسم‌زاد شادي و نشاط را از ديگر عوامل اساسي براي تأمين رضايت اجتماعي برشمرد و تأكيد كرد: فرهنگ شادي و نشاط را بايد در سطح جامعه توسعه و تعميم داد، چراكه جوامع شاد از ظرفيت بالايي براي مقابله با خشم و رفتارهاي خشن برخوردارند و بر عكس در جوامع ناشاد مردم در رفتارهاي اجتماعي خود غمگين و در رفتارهاي ترافيكي خويش خشمگين هستند و نحوه رانندگي آنها پرخطر است.
اين مدرس روان‌شناسي دانشگاه در پايان وجود جامعه‌اي شاداب، بانشاط و پويا را براي افزايش رضايت اجتماعي مورد تأكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: همه مسئولان در قبال توسعه جامعه خويش در تمامي سطوح از طريق افزايش ميزان رضايت اجتماعي افراد جامعه مسئوليت دارند و بدون ترديد مردمي كه از زندگي خود رضايت دارند، كمتر مرتكب خطا شده و كمتر مبادرت به انجام رفتارهاي پرخطر مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار